Heineken lanceert eindelijk eigen alcoholvrij bier
UpdateDecennia deinsde Heineken er voor terug: alcoholvrij bier. Maar vanochtend heeft de brouwer dan toch Heineken 0.0 gelanceerd. Nederland heeft daarbij de primeur, vanaf april volgt de wereldwijde uitrol, 0.0 komt dit jaar in ieder geval naar 15 landen.
Het alcoholloze pijpje is komende dinsdag 7 maart al verkrijgbaar in de super. Kroegen, restaurants en andere horeca-gelegenheden volgen snel, belooft Heineken. ,,Vrijwel alle Heineken-kroegen gaan het schenken," zegt Jetske Freeve, marketingmanagers van Heineken.
Een sixpack van 0,25cl flesjes gaat 3,49 euro kosten, een pak met 6 blikjes 4,29. Voor het alcoholvrije bier stapt de brouwer af van het bekende groen, Heineken 0.0 is blauw, de kleur van de categorie alcoholvrij.
De brouwer is niet over één nacht ijs gegaan. ,,Na ruim twee jaar onderzoek en gebruik van de allernieuwste bouwtechniek en denken we het optimale recept gecreëerd te hebben," zegt meesterbrouwer Willem van Waesberghe. ,,Om het beste resultaat te bereiken liet Heineken teams uit drie landen, waarvan een uit Nederland, tegen elkaar op brouwen. Als een wedstrijd. Alleen deelden we de resultaten met elkaar. Zo leerden we van elkaar en werd het recept steeds beter."
Alcoholvrij bier ligt gevoelig bij Heerlijk Helder. Het Buckler-fiasco ligt vers in het geheugen. Dat alcoholarme biertje boekte eind jaren tachtig aanvankelijk succes, tot cabaretier Youp van 't Hek er in zijn oudejaarsconference in 1989 gehakt van maakte. Dat is de populaire lezing. De andere, waarschijnlijk accuratere versie is dat Bavaria een betere variant maakte, die consumenten lekkerder vonden en Buckeler uit de markt drukte. Die brouwer boekt er nog steeds veel succes mee.
Alcoholvrij is echt van nu, Radler-bieren zijn razend populair. De tijd dat Youp van 't Hek Buckler kapot kon maken, is voorbij
Andere tijden
De tijden zijn dan ook veranderd: drinken onder de 18 is verboden, met een glas op achter het stuur niet cool. Wellness is in.Het bestellen van een alcoholvrij biertje is inmiddels volledig geaccepteerd.
Dat ziet Heineken ook.,,Gezondheid, welzijn en balans worden steeds belangrijker", weet Pascal Gilet, algemeen directeur van Heineken Nederland.,,We zien dan ook potentiële de markt voor een goed smakend alcoholvrij bier."
De cijfers laten het zien: afgelopen jaar steeg de consumptie van alcoholvrij bier met 18 procent, blijkt uit recente cijfers van de Nederlandse Brouwers. Sinds 2010 verdriedubbelde de consumptie ruimschoots tot bijna 400.000 hectoliter per jaar.
Desalniettemin heeft Heineken lang gewacht. In de VS biedt de brouwer weliswaar Heineken Light aan (3.3 procent alcohol), ook is er Amstel 0.0. Maar echt alcoholvrij bier onder het eigen Heineken-label was er nooit. Godfather en voormalige baas Freddy Heineken zag er niets in. Hij wilde niet morrelen aan het premium merk. Huidig topman Jean-Francois van Boxmeer is veel pragmatischer.
Vandaar nu toch de omslag. ,,We weten dat de smaak van alcoholvrij soms een barriere voor consumenten is geweest om hiervoor te kiezen ", stelt marketingmanager Freeve.
Heineken 0.0 kán nooit hetzelfde smaken. Het is marketingpraat.
'Echt van nu'
Retaildeskundige Paul Moers noemt het slim dat Heineken met een 0.0 bier komt. ,,Alcoholvrij is echt van nu, Radler-bieren zijn razend populair. De tijd dat Youp van 't Hek Buckler kapot kon maken, is voorbij."
Biermerken spelen daar op in. Gisteren maakte ook Grolsch al bekend met een 0.0 bier te komen. Terwijl Bavaria vandaag alcoholarme variant Bavaria 3,3 aankondigde ,,voor mensen die bewuster willen drinken."
Bierkenner en zytholoog Fiona de Lange is eveneens positief, maar tempert de verwachtingen. De claim dat die hetzelfde smaakt als het reguliere Heineken pils is onjuist. ,,Het is marketingpraat. Alcohol geleidt de smaak. Zodra er iets van alcohol in zit, smaakt het al meer naar bier. Heineken 0.0 kán nooit hetzelfde smaken."
Het is de makke waar ook andere alcoholvrije biertjes als Amstel 0.0 mee kampen. ,,Het mist de kenmerkende bitterheid van bier en is zoeter. Dat is ook logisch, zonder alcohol kan het nooit geheel hetzelfde smaken."
Desalniettemin verwacht ze dat Heineken in de buurt komt. ,,Het zal goed bier zijn in de categorie alcoholvrij. Van alle pilzen is Heineken relatief zoet, het bevat veel mout. Ze kunnen dus veel gemakkelijker de smaak benaderen."
Lees hieronder verder
In deze tijd is stilstand niet langer achteruitgang, het is dodelijk. Als wereldwijde brouwer moet je blijven vernieuwen
Innovatie
Volgens Moers is het essentieel dat Heineken met een excellent alcoholvrij bier komt. Imagoschade ligt op de loer voor de brouwer. ,,Als één van de bekendste en grootste biermerken zijn ze het aan hun stand verplicht." Maar dat is ze wel toevertrouwd, denkt Moers. ,,Heineken zal niet over één nacht ijs zijn gegaan."
Retaildeskundige Moers is blij dat Heineken na decennia eindelijk met het eigen merk durft te innoveren. Vorig jaar introduceerde de brouwer al H41, een speciaal hoppig biertje met gist uit Patagonië. Dat is echter alleen in de horeca verkrijgbaar en slechts in enkele landen, waaronder oa Ierland en sinds deze week ook in Dubai.
Nu durft Heineken ook pils zonder alcohol aan. ,,In deze tijd is stilstand niet langer achteruitgang, het is dodelijk. Als wereldwijde brouwer moet je blijven vernieuwen."
Imago
Moers vindt het alcoholvrij bier ook om imagotechnische redenen passen bij Heineken. ,,Ze zeggen heel duidelijk dat je onder de 18 niet moet drinken en ook niet in het verkeer. Dan is het eigenlijk niet meer dan logisch Heineken daar consequenties aan verbindt en zelf ook alcoholvrij bier aanbiedt."
In ieder geval is het slim dat Heineken het nieuwe biertje de toevoeging '0.0' geeft. ,,In het verleden mocht je bier tot een half procent als alcoholvrij bier aanbieden," legt De Lange uit. ,,Nu kan dat niet meer. Verder is 0.0 ook goed met het oog op Islamitische landen. Zo is volledig duidelijk dat er echt geen alcohol in zit."
De bierkenner beklemtoont dat ze niet zuur wil overkomen. ,,Ik vind het goed dat Heineken dit doet en ben geen tegenstander van alcoholvrij bier. Ik heb het zelf ook thuis staan. We moeten alleen stoppen met vergelijken. Ik drink het zelf als frisdrank."
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM8 vragen18
Gebruikers van Marktplaats maken zich zorgen: kijkt de Belastingdienst nou wel of niet mee?
-
Koopkracht, inflatie, modaal inkomen: wat betekenen al deze termen?
Indexering, koopkracht, recessie... De termen vliegen je de laatste weken om de oren. Maar wat betekent inflatie precies en hoeveel is een modaal inkomen? -
Mkb'ers verliezen bankrekening door strikte anti-witwasregels: 'Onacceptabele toestanden’
De aanpak van witwassen schiet tekort, stellen werkgeversorganisaties VNO-NCW en MKB-Nederland. De regels die criminele transacties tegengaan, kunnen en moeten anders. Zo is het essentieel dat iedere ondernemer die wél deugt, recht krijgt op een basisbetaalrekening. Ook moet de privacywetgeving op de schop. -
PREMIUMAan het werk
Zafer: ‘60 jaar Turkse arbeidsimmigratie is een mooi moment voor reflectie’
Anne-Marije Buckens heeft ruim tien jaar een bedrijf waarmee ze 50-plussers aan werk helpt. Deze week Zafer, een Turkse arbeidsimmigrant. Het is dit jaar 60 jaar geleden dat de eerste Turkse gastarbeiders naar Nederland kwamen op grond van een officieel verdrag tussen Turkije en Nederland. -
PREMIUMProefpanel
Getest: tompoucen uit de supermarkt, deze moet je niét eten: ‘Het deeg is taai en de vulling lijkt op vla’
Zaterdag is het Koningsdag. Dan gaan we weer massaal aan de tompouce. Nu (vaak) bedekt met oranje glazuur, en die straks weer roze of geel is. Maar het gaat niet om de bovenkant, zo blijkt. ,,Het is het bladerdeeg en de gele room waar het om draait.’’
-
211
Aanval Iran drijft olieprijs verder op: ‘Verwachting is dat de prijs aan de pomp omhoog zal schieten’
-
-
-
Mysterieuze oversterfte levert honderden miljoenen op, waar moet dat geld naartoe?
De overheid bespaart jaarlijks honderden miljoenen euro’s doordat er sinds de coronapandemie tienduizenden Nederlanders meer overlijden dan verwacht. Wat moet er met dat geld gebeuren? Het CNV wil er de AOW-gerechtigde leeftijd mee verlagen, het kabinet dicht er de begroting mee. -
Schoonmaaktip
Lenteschoonmaak voor je tuinset: dit sopje gebruik je het beste om weervlekken uit je kussens te krijgen
Vanaf Koningsdag wordt het weer warmer en dat betekent dat we weer op ons terras gaan zitten. Tijd om die kussens uit de opslag te halen en vlekvrij op de tuinset te leggen. Schoonmaakexpert Marja Middeldorp weet als geen ander hoe je algen-, weer en vetvlekken uit tuinkussens en markiezen kunt krijgen.
-
Miljoenenverkoop in de maak: eigenaar zet winkelhart van 54.000 m2 en 3200 parkeerplaatsen in de etalage
Zoetermeer -
PREMIUMInterview61
Topvrouw kwakkelend Blokker: ‘Onze staafmixer is misschien wat duurder, maar wel beter’
Terwijl druk werd gespeculeerd over een verkoop van Blokker, bouwde ceo Pauline Boerman stug door aan de vernieuwde strategie van de kwakkelende winkelketen. In een interview met deze site vertelt ze hoe ze de toekomst van Blokker ziet. Dat ze liever een duurdere maar echt goede staafmixer verkoopt. En dat ze beddengoed aan Hema laat, als Blokker zelf maar de beste gourmettoestellen verkoopt. -
-
PREMIUMStappenplan
Meeste huizenbezitters hebben voldoende spaargeld om huis te verduurzamen, maar hoe pak je dat aan?