Direct naar artikelinhoud

Teleurstellende jaarcijfers PostNL: tweeduizend banen geschrapt

Bij PostNL worden nog eens tweeduizend banen geschrapt. Dit maakte topvrouw Herna Verhagen maandag bekend bij de presentatie van de teleurstellende jaarcijfers over 2016.

PostNL verzond in 2016 8 procent minder post als gevolg van het toenemende elektronische verkeer.Beeld anp

Tot en met 2020 zullen jaarlijks 500 à 600 voltijdsbanen worden geschrapt vanwege de krimp op de postmarkt. PostNL verzond in 2016 acht procent minder post als gevolg van het toenemende elektronische verkeer.

Verhagen zei dat het aantal ontslagen kan worden beperkt door natuurlijk verloop. Veel postbodes zitten namelijk tegen hun pensioengerechtigde leeftijd aan.

Ook kunnen sommige postbodes binnen de organisatie een andere baan krijgen. In tegenstelling tot de postbezorging groeit de pakketbezorging door het toenemende online shoppen. Er werden vorig jaar 13 procent meer pakketten bezorgd dan het jaar ervoor. Hier hoopt PostNL 1600 nieuwe banen te creëren. Op dit moment heeft PostNL 24 duizend FTE's die worden vervuld door 46.500 personen.

Teleurgesteld

Reorganisaties en ook prijsverhogingen (PostNL kondigde eerder al tariefverhogingen aan) moeten leiden tot verbetering van het bedrijfsresultaat. Vorig jaar daalde die van 303 naar 245 miljoen euro. De omzet daalde met 1 procent tot 3,4 miljard euro.

Wel zal voor het eerst een dividend worden betaald van 0,12 euro per aandeel, terwijl dat niet was verwacht. Maar voor beleggers was het slechts een pleister op de wond. Zij toonden zich teleurgesteld over de cijfers. Het aandeel kelderde 6,6 procent. De reorganisaties moeten er echter voor zorgen dat het bedrijfsresultaat de komende jaren toeneemt tot tussen de 310 tot 380 miljoen euro.

Waar ligt de toekomst van PostNL? Dit zijn de mogelijkheden
Het Belgische Bpost heeft een aantal pogingen gedaan PostNL over te nemen, maar liet weten er definitief vanaf zien nadat PostNL een nieuw bod had afgewezen. Drie scenario's hoe het verder gaat met deze overnamestrijd.

Maak kennis met de pakjesafhaalkast op straat
In België en Duitsland staan al veel afhaalpunten voor pakketjes: je kunt er 24 uur per dag terecht. Elke dag. DHL is ermee actief in Nederland, PostNL blijft niet achter. De buurtsuper als afhaalpunt heeft het nakijken. (+)

Pakketweigeraars zijn gat in de markt voor nieuwe bedrijven
Niet iedereen is blij met die rol als eindstation voor onbestelbare zendingen. Op Twitter zijn klachten te lezen van mensen die 's avonds uit hun bed worden gebeld om de HelloFreshbox van de buren aan te nemen. Gelukkig komen de bezorgers en webwinkels daar ook achter. (+)