Direct naar artikelinhoud

NS komt met ruim duizend extra nieuwe treinen, 'anders loopt Nederland hopeloos vast'

Er moet een soort Deltaplan komen voor de Nederlandse infrastructuur. Anders is een infarct op het spoorwegen- en wegennet niet te voorkomen en 'loopt Nederland hopeloos vast'. Dat zegt NS-topman Rogier van Boxtel vandaag in De Telegraaf. Hij zal dinsdag een dergelijk geïntegreerd plan presenteren. Het nieuwe kabinet moet daar vele miljarden voor gaan uittrekken.

NS komt met ruim duizend extra nieuwe treinen, 'anders loopt Nederland hopeloos vast'
Beeld anp

De NS wil volgens de huidige plannen het aantal rijtuigen tot 2022 van de huidige 2.966 naar 4.077 opvoeren. Maar voor deze 1.034 extra rijtuigen, waaronder 58 Flirt-sprinters, 118 CAF-sprinters en 79 nieuwe Alstom-intercity's, moet ook een infrastructuur zijn. 'Vooral in de Randstad tijdens de ochtend- en avondspits zijn er grote knelpunten', aldus een NS-woordvoerder. De NS verwacht dat het passagiersaanbod ook nog eens met 15 procent zal stijgen.

Gestrande reizigers op Amsterdam Centraal tijdens een stroomstoringBeeld anp

'Mosterd na de maaltijd'

De belangenclub Maatschappij Voor Beter OV heeft kritiek op de plannen. Voorzitter Rikus Spithorst noemt het 'mosterd na de maaltijd'. Volgens hem heeft de NS in het verleden veel krediet verspeeld en geloven steeds meer reizigers er niet meer in. Volgens hem is spreiding van forensen en studenten hard nodig.

Spoorbeheerder ProRail voorziet problemen door het grote aantal treinen. Het aantal parkeerplaatsen voor de treinen zal moeten worden uitgebreid.

Wissels op station HeerlenBeeld anp

Lees ook:

NS ziet zowel omzet als onvrede groeien

Voor de Nederlandse Spoorwegen was 2015 in financieel opzicht een goed jaar - forse omzetstijging, mooie winst - maar de prestaties op het spoor geven weinig reden tot vreugde. De klanttevredenheid nam af, er reden minder treinen op tijd en zelfs over de reinheid van die treinen werd meer geklaagd dan in het jaar tevoren.

Is de NS klaar voor drukste spoormaand ooit?

De NS moest vorig jaar beloven te zorgen voor voldoende plaats in zijn spitstreinen. Wat is daarvan terechtgekomen, zo aan de vooravond van de drukste spoormaand uit de geschiedenis? (+)

'Geef mij maar op mijn donder'

De Volkskrant interviewde de directeur van ProRail, Pier Eringa, in augustus van het afgelopen jaar. Lees het interview hier terug