‘Systemisch racisme’: bestaat het eigenlijk? (eu.fayobserver.com)


Systemisch racisme is tegenwoordig in veel politieke kringen de operatieve uitdrukking geworden. Systemisch racisme, ook wel 'institutioneel' racisme genoemd, werd bedacht en voor het eerst gebruikt door Stokely Carmichael in 1967. ...

door Racism monitor 2020 in Buitenland  ·  59 Reacties

  • 1
  • 572x gelezen
Reageer met een Emoji
1
1

Discussies worden automatisch na 96 uur gesloten

Het is niet meer mogelijk om nog te reageren bij deze discussie.

Natuurlijk bestaan er mechanismes waardoor de gekleurde medemens minder kans maakt. Maar Nederland is relatief een open maatschappij en je kunt als Nederlander met een migratieachtergrond heel veel bereiken als je stopt met klagen en aan de slag gaat. Dat geldt overigens voor iedereen. De slachtofferrol is zowel geestelijke niet gezond als dat het je ook niet verder helpt.

0
1 AJ74

AJ74 schreef: "Natuurlijk bestaan er mechanismes waardoor de gekleurde medemens minder kans maakt. Maar Nederland is relatief een open maatschappij en je kunt als Nederlander met een migratieachtergrond heel veel bereiken als je stopt met klagen en aan de slag gaat. Dat geldt overigens voor iedereen. De slachtofferrol is zowel geestelijke niet gezond als dat het je ook niet verder helpt."

AJ74 Maar niet iedereen is zo bedachtzaam als u.... er zijn genoeg gniffelaars die er alles aan doen om ze niet te laten slagen in de maatschappij.... en dan is het naar mekaar wijzen wel wat makkelijker.....

3

Racism monitor 2020    
meer dan 3 jaar geleden door Racism monitor 2020

Racism monitor 2020 schreef: "Maar niet iedereen is zo bedachtzaam als u.... er zijn genoeg gniffelaars die er alles aan doen om ze niet te laten slagen in de maatschappij.... en dan is het naar mekaar wijzen wel wat makkelijker....."

Racism monitor 2020 En hebben die mensen ook de macht om er iets aan te veranderen?

0

solidsteel    
meer dan 3 jaar geleden door solidsteel

solidsteel schreef: "En hebben die mensen ook de macht om er iets aan te veranderen?"

solidsteel Natuurlijk wel, de racisten/populisten van rechts eruit filteren ....

4

Racism monitor 2020    
meer dan 3 jaar geleden door Racism monitor 2020

solidsteel schreef: "En hebben die mensen ook de macht om er iets aan te veranderen?"

solidsteel .... dan bloeden de zwarte-racisten van links ook dood.

2

Racism monitor 2020    
meer dan 3 jaar geleden door Racism monitor 2020

AJ74 schreef: "Natuurlijk bestaan er mechanismes waardoor de gekleurde medemens minder kans maakt. Maar Nederland is relatief een open maatschappij en je kunt als Nederlander met een migratieachtergrond heel veel bereiken als je stopt met klagen en aan de slag gaat. Dat geldt overigens voor iedereen. De slachtofferrol is zowel geestelijke niet gezond als dat het je ook niet verder helpt."

AJ74 Zo makkelijk is het niet want om aan de slag te gaan en jezelf te kunnen bewijzen moet je kansen krijgen. En het is en feit dat mensen met een bepaalde afkomst minder kansen krijgen dan mensen van een andere afkomst.
Zo bestaan er ook Mohammeds die gewoon hard werken, niet constant bezig zijn met hun afkomst en geloof en goed Nederlands spreken. Maar als zo'n Mohammed een mbo opleiding doet waarvoor hij zelf voor een stageplek moet zorgen dan is voor hem de kans groter dat hij die niet gaat vinden dan voor Jan of Kees. Niet omdat hij minder hard zoekt (nee, juist harder) maar omdat bedrijven huiverig zijn voor stagiaires met de naam Mohammed door slechte ervaringen uit het verleden, het zij zelf, het zij bij naasten.

0

Mariska3    
meer dan 3 jaar geleden door Mariska3

Racism monitor 2020 schreef: "Maar niet iedereen is zo bedachtzaam als u.... er zijn genoeg gniffelaars die er alles aan doen om ze niet te laten slagen in de maatschappij.... en dan is het naar mekaar wijzen wel wat makkelijker....."

Racism monitor 2020 Zeker zijn er mensen die discrimineren en mensen met een andere achtergrond geen kans geven en je moet dat voor zover mogelijk ook aanpakken, van de andere kant maken lelijke mensen ook minder kans. Als je een lager IQ hebt, dan heb je ook minder kans. Echte gelijkheid bestaat niet, je moet alleen de echt ongewenste uitkomsten, dus verspilling van talent tegengaan. Het is zonde dat kinderen met een migratieachtergrond een lager schooladvies krijgen, maar ook daar ligt een rol voor de ouders, je zult namelijk zien dat ook kinderen zonder een migratieachtergrond, maar met lager opgeleide ouders ook een minder goed advies krijgen.
De grootste winst tegen discriminatie valt te behalen door de mensen met een migratieachtergrond zelf en niet door de slachtofferrol waar mensen met een linkse signatuur ze soms indrukken. Dat is contraproductief.

0

AJ74    
meer dan 3 jaar geleden door AJ74

AJ74 schreef: "Zeker zijn er mensen die discrimineren en mensen met een andere achtergrond geen kans geven en je moet dat voor zover mogelijk ook aanpakken, van de andere kant maken lelijke mensen ook minder kans. Als je een lager IQ hebt, dan heb je ook minder kans. Echte gelijkheid bestaat niet, je moet alleen de echt ongewenste uitkomsten, dus verspilling van talent tegengaan. Het is zonde dat kinderen met een migratieachtergrond een lager schooladvies krijgen, maar ook daar ligt een rol voor de ouders, je zult namelijk zien dat ook kinderen zonder een migratieachtergrond, maar met lager opgeleide ouders ook een minder goed advies krijgen.
De grootste winst tegen discriminatie valt te behalen door de mensen met een migratieachtergrond zelf en niet door de slachtofferrol waar mensen met een linkse signatuur ze soms indrukken. Dat is contraproductief."

AJ74 Goed gezegd.

0

Yizzle    
meer dan 3 jaar geleden door Yizzle

Mariska3 schreef: "Zo makkelijk is het niet want om aan de slag te gaan en jezelf te kunnen bewijzen moet je kansen krijgen. En het is en feit dat mensen met een bepaalde afkomst minder kansen krijgen dan mensen van een andere afkomst.
Zo bestaan er ook Mohammeds die gewoon hard werken, niet constant bezig zijn met hun afkomst en geloof en goed Nederlands spreken. Maar als zo'n Mohammed een mbo opleiding doet waarvoor hij zelf voor een stageplek moet zorgen dan is voor hem de kans groter dat hij die niet gaat vinden dan voor Jan of Kees. Niet omdat hij minder hard zoekt (nee, juist harder) maar omdat bedrijven huiverig zijn voor stagiaires met de naam Mohammed door slechte ervaringen uit het verleden, het zij zelf, het zij bij naasten."

Mariska3 Dat klopt, een Mohammed moet 4 x vaker solliciteren om een baan te krijgen, dan Maarten de Vries. Maar hij kan die baan wel krijgen en daar gaat het om. Een migratieachtergrond is een nadeel, maar wel een overkomelijk nadeel en dat is het belangrijkst om te onthouden. Ook andere mensen hebben een nadeel, als je gehandicapt bent of lelijk of dom of vrouw. Kan je allemaal niets aan doen. Maar met hard werken kan je een eind komen.

0

AJ74    
meer dan 3 jaar geleden door AJ74

Racism monitor 2020 schreef: "Maar niet iedereen is zo bedachtzaam als u.... er zijn genoeg gniffelaars die er alles aan doen om ze niet te laten slagen in de maatschappij.... en dan is het naar mekaar wijzen wel wat makkelijker....."

Racism monitor 2020 die 'gniffelaars' willen niemand anders zien slagen cq beter zijn dan zijzelf.

1

RobP    
meer dan 3 jaar geleden door RobP

RobP schreef: "die 'gniffelaars' willen niemand anders zien slagen cq beter zijn dan zijzelf."

RobP Dat is een grote 'helaas'......

1

Racism monitor 2020    
meer dan 3 jaar geleden door Racism monitor 2020

AJ74 schreef: "Zeker zijn er mensen die discrimineren en mensen met een andere achtergrond geen kans geven en je moet dat voor zover mogelijk ook aanpakken, van de andere kant maken lelijke mensen ook minder kans. Als je een lager IQ hebt, dan heb je ook minder kans. Echte gelijkheid bestaat niet, je moet alleen de echt ongewenste uitkomsten, dus verspilling van talent tegengaan. Het is zonde dat kinderen met een migratieachtergrond een lager schooladvies krijgen, maar ook daar ligt een rol voor de ouders, je zult namelijk zien dat ook kinderen zonder een migratieachtergrond, maar met lager opgeleide ouders ook een minder goed advies krijgen.
De grootste winst tegen discriminatie valt te behalen door de mensen met een migratieachtergrond zelf en niet door de slachtofferrol waar mensen met een linkse signatuur ze soms indrukken. Dat is contraproductief."

AJ74 Ik ben het gedeeltelijk met u eens - kansenongelijkheid is breder dan alleen migratie-achtergrond. Er moet dan ook in de volle breedte naar gekeken worden. Dat gezegd hebbende: er zijn ondertussen ook nog altijd mechanismes waarmee mensen mét migratie-achtergrond nog iets verder op afstand staan. Dat mag wat mij betreft dan ook gewoon onderzocht en benoemd worden en heeft met slachtofferrol mijns inziens weinig te maken.

Ik vind het wel wat makkelijk om kansenongelijkheid op te willen laten heffen door de mensen die er onder te lijden hebben. De andere kant moet daar ook wat aan doen. En dat is, denk ik, breder dan een enkel individu dat bewust discrimineert.

(Ik solliciteer me als momenteel werkzoekende 60-er het leplazarus, maar kan daarmee toch echt weinig veranderen aan het vooroordeel dat ik niet in een team zou passen of onvoldoende digitale 'skills' zou hebben of wat er zoal aan smoezerij mijn kant op komt. Door dat te zeggen plaats ik me niet in een slachtofferrol, dat zou zijn als ik maar niet solliciteerde omdat etc. )

0

Smiling    
meer dan 3 jaar geleden door Smiling

Mariska3 schreef: "Zo makkelijk is het niet want om aan de slag te gaan en jezelf te kunnen bewijzen moet je kansen krijgen. En het is en feit dat mensen met een bepaalde afkomst minder kansen krijgen dan mensen van een andere afkomst.
Zo bestaan er ook Mohammeds die gewoon hard werken, niet constant bezig zijn met hun afkomst en geloof en goed Nederlands spreken. Maar als zo'n Mohammed een mbo opleiding doet waarvoor hij zelf voor een stageplek moet zorgen dan is voor hem de kans groter dat hij die niet gaat vinden dan voor Jan of Kees. Niet omdat hij minder hard zoekt (nee, juist harder) maar omdat bedrijven huiverig zijn voor stagiaires met de naam Mohammed door slechte ervaringen uit het verleden, het zij zelf, het zij bij naasten."

Mariska3 'maar omdat bedrijven huiverig zijn voor stagiaires met de naam Mohammed door slechte ervaringen uit het verleden, het zij zelf, het zij bij naasten.'
De vraag is dan altijd 'waar komen die ervaringen vandaan'.
Vooral als je dan ook nog de positieve discriminatie sinds de jaren '80 meeneemt.

1

RobP    
meer dan 3 jaar geleden door RobP

Smiling schreef: "Ik ben het gedeeltelijk met u eens - kansenongelijkheid is breder dan alleen migratie-achtergrond. Er moet dan ook in de volle breedte naar gekeken worden. Dat gezegd hebbende: er zijn ondertussen ook nog altijd mechanismes waarmee mensen mét migratie-achtergrond nog iets verder op afstand staan. Dat mag wat mij betreft dan ook gewoon onderzocht en benoemd worden en heeft met slachtofferrol mijns inziens weinig te maken.

Ik vind het wel wat makkelijk om kansenongelijkheid op te willen laten heffen door de mensen die er onder te lijden hebben. De andere kant moet daar ook wat aan doen. En dat is, denk ik, breder dan een enkel individu dat bewust discrimineert.

(Ik solliciteer me als momenteel werkzoekende 60-er het leplazarus, maar kan daarmee toch echt weinig veranderen aan het vooroordeel dat ik niet in een team zou passen of onvoldoende digitale 'skills' zou hebben of wat er zoal aan smoezerij mijn kant op komt. Door dat te zeggen plaats ik me niet in een slachtofferrol, dat zou zijn als ik maar niet solliciteerde omdat etc. )"

Smiling Helemaal eens dat automatische mechanismen die mensen met een migratieachtergrond op achterstand zetten, benoemd en verholpen moeten worden. Dat zeg ik ook volgens mij.

Zelfde geld voor 60 plussers. Een 60'tig plusser is zelfs met hetzelfde salaris als minimaal 10% duurder dan een twintiger door de hogere pensioenpremies. Met een CAO is dan nog erger.
Vooral omdat tegenwoordig werkervaring eigenlijk niet meer zo'n plus is als vroeger omdat alles maar blijft veranderen. Ook in ontslag zijn 60 plussers duurder.
Dus, ja beide kanten moeten er aan werken en dat moet voor iedereen duidelijk zijn. Genoeg zaken die de overheid zou kunnen aanpakken, aan de andere kant zijn er ook genoeg 60 plussers aan het werk, dus helemaal onmogelijk is het niet.

0

AJ74    
meer dan 3 jaar geleden door AJ74

AJ74 schreef: "Helemaal eens dat automatische mechanismen die mensen met een migratieachtergrond op achterstand zetten, benoemd en verholpen moeten worden. Dat zeg ik ook volgens mij.

Zelfde geld voor 60 plussers. Een 60'tig plusser is zelfs met hetzelfde salaris als minimaal 10% duurder dan een twintiger door de hogere pensioenpremies. Met een CAO is dan nog erger.
Vooral omdat tegenwoordig werkervaring eigenlijk niet meer zo'n plus is als vroeger omdat alles maar blijft veranderen. Ook in ontslag zijn 60 plussers duurder.
Dus, ja beide kanten moeten er aan werken en dat moet voor iedereen duidelijk zijn. Genoeg zaken die de overheid zou kunnen aanpakken, aan de andere kant zijn er ook genoeg 60 plussers aan het werk, dus helemaal onmogelijk is het niet."

AJ74 Dan heb ik u verkeerd begrepen. Ik had de indruk dat u de nadruk legde op de noodzakelijke inspanningen van mensen met een migratieachtergrond en op discriminerende individuen.

Dan zijn we het gewoon helemaal eens, denk ik.

0

Smiling    
meer dan 3 jaar geleden door Smiling

Racism monitor 2020 schreef: "Maar niet iedereen is zo bedachtzaam als u.... er zijn genoeg gniffelaars die er alles aan doen om ze niet te laten slagen in de maatschappij.... en dan is het naar mekaar wijzen wel wat makkelijker....."

Racism monitor 2020 Wie zijn dan die gniffelaars hier in Nederland?

0

Pluten1    
meer dan 3 jaar geleden door Pluten1

Pluten1 schreef: "Wie zijn dan die gniffelaars hier in Nederland?"

Pluten1 Die schuilen lekker achter de welwillende rechtse stemmers..... zeg maar het zij de rotte appels van de rechtse stemmers....

1

Racism monitor 2020    
meer dan 3 jaar geleden door Racism monitor 2020

Racism monitor 2020 schreef: "Die schuilen lekker achter de welwillende rechtse stemmers..... zeg maar het zij de rotte appels van de rechtse stemmers...."

Racism monitor 2020 Erg kortzichtig

0

Pluten1    
meer dan 3 jaar geleden door Pluten1

Pluten1 schreef: "Erg kortzichtig"

Pluten1 Zoals dat van Wilders over Marokkanen???

🤭

1

Racism monitor 2020    
meer dan 3 jaar geleden door Racism monitor 2020

Racism monitor 2020 schreef: "Zoals dat van Wilders over Marokkanen???

🤭"

Racism monitor 2020 Wilders schuilt nergens achter. Hij zegt het gewoon. U heeft niet door hoe stiekem links hierin is. 🤮

0

Pluten1    
meer dan 3 jaar geleden door Pluten1

Pluten1 schreef: "Wilders schuilt nergens achter. Hij zegt het gewoon. U heeft niet door hoe stiekem links hierin is. 🤮"

Pluten1 Schuilt achter een berg beveiliging..... en zolang er enig vorm van forceren bestaat zal er nooit gezonde politiek uit voortkomen....

Jammer dat de beperkte achterban van populisten dat niet inzien....

1

Racism monitor 2020    
meer dan 3 jaar geleden door Racism monitor 2020

RobP schreef: "'maar omdat bedrijven huiverig zijn voor stagiaires met de naam Mohammed door slechte ervaringen uit het verleden, het zij zelf, het zij bij naasten.'
De vraag is dan altijd 'waar komen die ervaringen vandaan'.
Vooral als je dan ook nog de positieve discriminatie sinds de jaren '80 meeneemt."

RobP Ik heb daar lang over nagedacht, echt al decennia.. Maar op dit punt denk ik vooral botsende culturen.
Cultuur is meer dan architectuur, voedsel en volksfeesten. Het gaat o.a. ook om intermenselijk gedrag in contacten, in houding, toon, te verwachten reacties. En ik heb het idee dat de Nederlandse cultuur daarin met sommige andere culturen enorm botst. Die allochtonen hebben geen idee wat ze verkeerd doen en autochtonen kunnen vaak de vinger niet leggen op wat bij hen nu die afwerende reactie oproept. Je hebt als kind die manier onbewust met de paplepel ingegoten gekregen en weet gewoon niet beter.
-
Dat is denk ik ook wat ik in een eerdere reactie schreef; dat ik een zwarte acteur in een rol echt enorm sympathiek kan vinden terwijl de enkele keren dat ik zo'n acteur dan zonder een rol zag, ik soms echt schrok. Die rol is dan geschreven in een blanke setting waardoor je die culturele gedragingen niet ziet. Begrijp je?

0

Mariska3    
meer dan 3 jaar geleden door Mariska3

""‘Systemisch racisme’: bestaat het eigenlijk?""

Ja hoor zeker wel. Je moest eens weten wat er allemaal tussen de oren van mensen leeft. Goden, stemmetjes etc. Als je het echt graag wil zien dan zie je het ook.

1
0 Reconquista

Reconquista schreef: """‘Systemisch racisme’: bestaat het eigenlijk?""

Ja hoor zeker wel. Je moest eens weten wat er allemaal tussen de oren van mensen leeft. Goden, stemmetjes etc. Als je het echt graag wil zien dan zie je het ook."

Reconquista Eenrichtingsverkeer.....

2

Racism monitor 2020    
meer dan 3 jaar geleden door Racism monitor 2020

Reconquista schreef: """‘Systemisch racisme’: bestaat het eigenlijk?""

Ja hoor zeker wel. Je moest eens weten wat er allemaal tussen de oren van mensen leeft. Goden, stemmetjes etc. Als je het echt graag wil zien dan zie je het ook."

Reconquista Racisme bestaat gewoon , kan je hier ook elke dag lezen. Natuurlijk is het geen witte uitvinding, maar als je mensen beoordeelt op achtergrond in plaats van op kwaliteiten, dan doe je de samenleving tekort.
Als je mensen voortrekt op basis van achtergrond is natuurlijk ook contraproductief.

1

AJ74    
meer dan 3 jaar geleden door AJ74

AJ74 schreef: "Racisme bestaat gewoon , kan je hier ook elke dag lezen. Natuurlijk is het geen witte uitvinding, maar als je mensen beoordeelt op achtergrond in plaats van op kwaliteiten, dan doe je de samenleving tekort.
Als je mensen voortrekt op basis van achtergrond is natuurlijk ook contraproductief."

AJ74 Je doet pas iets tekort als je de wetenschap er achter niet in acht neemt.
De olfactorische hormonale factoren bijvoorbeeld. Je ogen zeggen 'ja dat is een vrouw waar ik wel mee voort wilt planten', maar je neus zegt nee. De hormonen zijn sterker dan de ogen en het gepraat tussen de vrouw en jij loopt dan raar en je driften nemen het over dus je stoot haar af. Dit brengt voor mensen die er niet veel van snappen gedrag met zich mee dat achteraf racisme wordt genoemd maar duidelijk natuurlijke tribalisme is.
Vandaar dat de wetenschap dit op moet lossen en als dat is gedaan ook iedereen zich daar aan moet houden, en geen god die daar iets over gevraagd moet worden.

2

Chaimileh    
meer dan 3 jaar geleden door Chaimileh

Chaimileh schreef: "Je doet pas iets tekort als je de wetenschap er achter niet in acht neemt.
De olfactorische hormonale factoren bijvoorbeeld. Je ogen zeggen 'ja dat is een vrouw waar ik wel mee voort wilt planten', maar je neus zegt nee. De hormonen zijn sterker dan de ogen en het gepraat tussen de vrouw en jij loopt dan raar en je driften nemen het over dus je stoot haar af. Dit brengt voor mensen die er niet veel van snappen gedrag met zich mee dat achteraf racisme wordt genoemd maar duidelijk natuurlijke tribalisme is.
Vandaar dat de wetenschap dit op moet lossen en als dat is gedaan ook iedereen zich daar aan moet houden, en geen god die daar iets over gevraagd moet worden."

Chaimileh Onze hele menselijk samenleving is gebaseerd op het feit dat we onze driften kunnen onderdrukken, niet iedere vrouw die we aantrekkelijk vinden meteen de kleren van het lijf scheuren. Hetzelfde geldt voor andere zaken, op de wetenschap willen wachten is makkelijk afschuiven.

1

AJ74    
meer dan 3 jaar geleden door AJ74

AJ74 schreef: "Onze hele menselijk samenleving is gebaseerd op het feit dat we onze driften kunnen onderdrukken, niet iedere vrouw die we aantrekkelijk vinden meteen de kleren van het lijf scheuren. Hetzelfde geldt voor andere zaken, op de wetenschap willen wachten is makkelijk afschuiven."

AJ74 Ik vind het jammer dat je zo denkt.
Je hoeft niet op de wetenschap te wachten.
Die heeft alles allang netjes op orde.
Ook moet je echt weten dat je driften niet kan onderdrukken. Zelfs doodsangst zal dat niet kunnen.
De natuur wint telkens weer. Het is dat onderdrukken dat juist de kleren aan het lijf hebben gelegd.
Om dan te stellen dat die zelfde kleren van het lijf worden gescheurd is typische zelfgenoegzaamheid en acties ondernemen om achter af van te stellen dat je zo zo goed bezig bent.
De ontnatuurlijking is een toneelstuk van de religieuze staat. Kijk er doorheen en 'racisme' bestaat dan ook niet meer.

1

Chaimileh    
meer dan 3 jaar geleden door Chaimileh

Chaimileh schreef: "Ik vind het jammer dat je zo denkt.
Je hoeft niet op de wetenschap te wachten.
Die heeft alles allang netjes op orde.
Ook moet je echt weten dat je driften niet kan onderdrukken. Zelfs doodsangst zal dat niet kunnen.
De natuur wint telkens weer. Het is dat onderdrukken dat juist de kleren aan het lijf hebben gelegd.
Om dan te stellen dat die zelfde kleren van het lijf worden gescheurd is typische zelfgenoegzaamheid en acties ondernemen om achter af van te stellen dat je zo zo goed bezig bent.
De ontnatuurlijking is een toneelstuk van de religieuze staat. Kijk er doorheen en 'racisme' bestaat dan ook niet meer."

Chaimileh Ik raak u compleet kwijt. Je kunt je driften onderdrukken. Dat zie je iedere dag weer. Einde discussie.

0

AJ74    
meer dan 3 jaar geleden door AJ74

Als het bestaat dan is het aan de linkerkant.

4
-1 solidsteel

solidsteel schreef: "Als het bestaat dan is het aan de linkerkant."

solidsteel Ja links heeft het altijd over de kansloze donkere/getinte gemeenschap.....

🤥

4

Racism monitor 2020    
meer dan 3 jaar geleden door Racism monitor 2020

Racism monitor 2020 schreef: "Ja links heeft het altijd over de kansloze donkere/getinte gemeenschap.....

🤥"

Racism monitor 2020 Idd.

4

solidsteel    
meer dan 3 jaar geleden door solidsteel

solidsteel schreef: "Als het bestaat dan is het aan de linkerkant."

solidsteel Links moet eens een bezoekje gaan brengen aan al die gekleurde gezinnen die hun dochters op straat zetten als ze met een blanke thuis durven te komen.

2

Spraypaint    
meer dan 3 jaar geleden door Spraypaint

Er zijn bewijzen genoeg voor te vinden. O.a. de toeslagen affaire, maar ook de discriminatie die plaatsvindt bij sollicitatieprocedures.

2
-2 samcash

samcash schreef: "Er zijn bewijzen genoeg voor te vinden. O.a. de toeslagen affaire, maar ook de discriminatie die plaatsvindt bij sollicitatieprocedures."

samcash Klopt. Is gewoon waar.
Edoch... het blijft en heel lastige discussie.... omdat er een reden achter zit die hout snijdt.
De goeden lijden echt onder de kwaden.

2

Mariska3    
meer dan 3 jaar geleden door Mariska3

samcash schreef: "Er zijn bewijzen genoeg voor te vinden. O.a. de toeslagen affaire, maar ook de discriminatie die plaatsvindt bij sollicitatieprocedures."

samcash Echter is dan de vraag is het racisme of ervaring?

4

solidsteel    
meer dan 3 jaar geleden door solidsteel

Ja, toeslagen affaire, Rutte... Etc...

3
-3 smurf

smurf schreef: "Ja, toeslagen affaire, Rutte... Etc..."

smurf "Bestaat er überhaupt systemisch racisme? Het antwoord hangt af van met wie u spreekt. Het is een zwart versus wit onderwerp dat verdeeldheid zaait: als het bestaat, wat betekent het en wat kunnen we eraan doen."

3

Racism monitor 2020    
meer dan 3 jaar geleden door Racism monitor 2020

smurf schreef: "Ja, toeslagen affaire, Rutte... Etc..."

smurf Dus het bestaat eigenlijk niet maar door de zwart-wit-discussie wordt de indruk gewekt dat er een systematiek in zit.....

Populisten... slaap lekker verder.....

4

Racism monitor 2020    
meer dan 3 jaar geleden door Racism monitor 2020

smurf schreef: "Ja, toeslagen affaire, Rutte... Etc..."

smurf Hhmm, bij die toeslagen affaire waren eveneens veel blanken het slachtoffer.

0

RobP    
meer dan 3 jaar geleden door RobP

Racism monitor 2020 schreef: ""Bestaat er überhaupt systemisch racisme? Het antwoord hangt af van met wie u spreekt. Het is een zwart versus wit onderwerp dat verdeeldheid zaait: als het bestaat, wat betekent het en wat kunnen we eraan doen.""

Racism monitor 2020 Nou.... alle films verbranden / weggooien waarin zwarte mensen als criminelen worden weggezet. Het lijkt me dat dat een enorme stap voorwaarts zou zijn.

6

smurf    
meer dan 3 jaar geleden door smurf

Racism monitor 2020 schreef: "Dus het bestaat eigenlijk niet maar door de zwart-wit-discussie wordt de indruk gewekt dat er een systematiek in zit.....

Populisten... slaap lekker verder....."

Racism monitor 2020 Het bestaat dus wel... Zie mijn andere reactie.

1

smurf    
meer dan 3 jaar geleden door smurf

RobP schreef: "Hhmm, bij die toeslagen affaire waren eveneens veel blanken het slachtoffer."

RobP Ja, als een soort collateral damage...

2

smurf    
meer dan 3 jaar geleden door smurf

smurf schreef: "Ja, als een soort collateral damage..."

smurf best wel veel collateral damage...

0

RobP    
meer dan 3 jaar geleden door RobP

smurf schreef: "Nou.... alle films verbranden / weggooien waarin zwarte mensen als criminelen worden weggezet. Het lijkt me dat dat een enorme stap voorwaarts zou zijn."

smurf Het verbaast me juist altijd als de 'bad guy' zwart is in een film of serie. Meestal zijn het óf Uncle-Tom rollen met de goedaardige, lieve, zwarte man met een prachtig hart die tegenslag ondervindt door racisme of juist een goede leidinggevende of anderszins hoog op de maatschappelijke ladder staand figuur.

En dan vind ik zo'n acteur in zo'n rol sympathiek.. en een hoog enkele keer zie ik ze dan zonder die rol, in een talk show oid. En dan denk ik opeens; Wat een eikel zeg; 180 graden draai met de rol die hij speelt.

0

Mariska3    
meer dan 3 jaar geleden door Mariska3

RobP schreef: "best wel veel collateral damage..."

RobP 🤨 -> 😐 -> 😂 -> 👍

2

smurf    
meer dan 3 jaar geleden door smurf

Mariska3 schreef: "Het verbaast me juist altijd als de 'bad guy' zwart is in een film of serie. Meestal zijn het óf Uncle-Tom rollen met de goedaardige, lieve, zwarte man met een prachtig hart die tegenslag ondervindt door racisme of juist een goede leidinggevende of anderszins hoog op de maatschappelijke ladder staand figuur.

En dan vind ik zo'n acteur in zo'n rol sympathiek.. en een hoog enkele keer zie ik ze dan zonder die rol, in een talk show oid. En dan denk ik opeens; Wat een eikel zeg; 180 graden draai met de rol die hij speelt."

Mariska3 Dan spelen je racistische gevoelens toch op... blijkt opeens... En ga je dan niet nadenken over jezelf... van dat er misschien iets niet klopt?

3

smurf    
meer dan 3 jaar geleden door smurf

smurf schreef: "🤨 -> 😐 -> 😂 -> 👍"

smurf 😴

0

RobP    
meer dan 3 jaar geleden door RobP

smurf schreef: "Ja, toeslagen affaire, Rutte... Etc..."

smurf Als het zo doorgaat met de immigratie en het gedram van veel al in Nederland verblijvende "getinten" wordt institutioneel racisme misschien wel een dingetje!

1

Tutor01    
meer dan 3 jaar geleden door Tutor01

Tutor01 schreef: "Als het zo doorgaat met de immigratie en het gedram van veel al in Nederland verblijvende "getinten" wordt institutioneel racisme misschien wel een dingetje!"

Tutor01 Dan zitten racisten toch goed bij Rutte en Kaag...

2

smurf    
meer dan 3 jaar geleden door smurf

smurf schreef: "Nou.... alle films verbranden / weggooien waarin zwarte mensen als criminelen worden weggezet. Het lijkt me dat dat een enorme stap voorwaarts zou zijn."

smurf Houdt dat materiaal van bewakingscamera's in? Dat is nl nogal wat.

0

Scholar008    
meer dan 3 jaar geleden door Scholar008

smurf schreef: "Dan spelen je racistische gevoelens toch op... blijkt opeens... En ga je dan niet nadenken over jezelf... van dat er misschien iets niet klopt?"

smurf Is dat zo? Is het racistisch om bepaald gedrag storend, afstotend, te vinden?
Het lijkt mij dat wanneer ik een man met hetzelfde uiterlijk, dezelfde afkomst en dezelfde huidskleur erg sympathiek vind bij een bepaald gedrag en juist erg naar bij een ander gedrag... dat het dan om gedrag gaat en niet om ras. Of zie jij dat anders?

2

Mariska3    
meer dan 3 jaar geleden door Mariska3

Engelstalig artikel; gaat dus niet over de Nederlandse situatie. Ik pak er liever deze link bij: https://decorrespondent.nl/11317/institutioneel-racisme-in-nederland-wat-het-is-waar-het-zit-en-wat-jij-eraan-kunt-doen/464087536-47232adb

En ik vind het gewoon een hele lastige discussie. Net zoals de kip en het ei discussie.

Ik ervaar zelf ook veel discriminatie; leeftijdsdiscriminatie vooral. En toch... in mijn huidige baan heb ik veel oudere collegae en nu begrijp ik dat ergens wel. Ook al ben ikzelf dus niet zo; ik word bij het solliciteren maar ook in het dagelijks leven door mensen die mij niet kennen wel zo gezien. Het is nu dus aan mij om straks, als dit werk ophoudt, een nieuwe werkgever te overtuigen da ik de uitzondering hierin ben. Niet leuk en niet makkelijk... maar het is zo doordat veel leeftijdsgenoten nu eenmaal zo zijn.

1
-4 Mariska3

Je moet als zwarte er toch niet aan denken dat racisme in Nederland afwezig zou zijn. Daar ga je dan met je zwart privilege. Kan je dat niet eens meer gebruiken als je iets bent overkomen wat je niet zint. Kan je niet meer de schuld geven aan racisme. Zou zo maar de schuld bij jezelf kunnen liggen. Moet je gewoonweg niet willen. Dus verzin maar wat zolang het maar racisme van de blanke is. Daar gaan we voor.......

3
-5 ThWil

Systematisch racisme bestaat vooral onder nakomelingen van vroeger Afrikaanse volkeren die voortdurend bezig waren elkaar uit te moorden en geen zin hadden in gevangenen dus werden die geruild voor drank en wapens!

0
-6 Zie Hier

Nee.
Er is tribalisme en dat is een gezond en natuurlijk fenomeen.

4
-7 Chaimileh

Als het zo doorgaat met de immigratie en het gedram van veel al in Nederland verblijvende "getinten" wordt institutioneel racisme misschien wel een dingetje!

6
-8 Tutor01

Tutor01 schreef: "Als het zo doorgaat met de immigratie en het gedram van veel al in Nederland verblijvende "getinten" wordt institutioneel racisme misschien wel een dingetje!"

Tutor01 Ja, ze nemen alles over van Amerika... waarom geen institutioneel racisme.....

3

Racism monitor 2020    
meer dan 3 jaar geleden door Racism monitor 2020

Tutor01 schreef: "Als het zo doorgaat met de immigratie en het gedram van veel al in Nederland verblijvende "getinten" wordt institutioneel racisme misschien wel een dingetje!"

Tutor01 Oh leuk. Gaan we dan witte mensen in getto's stoppen en zo?

0

Yizzle    
meer dan 3 jaar geleden door Yizzle

Discussies worden automatisch na 96 uur gesloten

Het is niet meer mogelijk om nog te reageren bij deze discussie.
Net binnen
Toon meer
Meest gelezen
Laatste reacties
Wedergeboren
Rwandadeal ondenkbaar voor Nederland: 'Zouden uit EU moeten stappen'

@20 "EU ... ze doen niks" EU-migratiepact. ...

3 minuten geleden geplaatst door Wedergeboren

Reconquista
Rwandadeal ondenkbaar voor Nederland: 'Zouden uit EU moeten stappen'

@19Dat de EU het moet regelen roepen we al 20 jaar maar ze doen niks. En de Turkije deal, Tunesië deal, Egypte deal, Libië deal zijn allemaa...

5 minuten geleden geplaatst door Reconquista

ongelovenloos
Nieuw azc leidt tot ernstige bedreigingen politici: ‘Er lag een plastic pistool op mijn motorkap’

Ik praat het niet goed maar als er maar niet geluisterd word naar de mensen die gewoon tegen een muur lullen dan kan je zoiets wel verwachten....

13 minuten geleden geplaatst door ongelovenloos

Biscanna
'Anti-wokepartij' groeit op VU: 'Studenten zijn er klaar mee!'

Goed om te zien dat er ook nog verstandige leerlingen rondlopen daar, en niet alleen woke patiënten. 👍...

15 minuten geleden geplaatst door Biscanna

RobP
Rwandadeal ondenkbaar voor Nederland: 'Zouden uit EU moeten stappen'

Duidelijk.Oplossing:Aangezien de gehele EU (op enkele uitzonderingen na) vergelijkbare problemen ondervindt, moet het op EU niveau geregeld ...

30 minuten geleden geplaatst door RobP

Reconquista
Nieuw azc leidt tot ernstige bedreigingen politici: ‘Er lag een plastic pistool op mijn motorkap’

Na het bedriegen van het volk volgt het bedreigen van politici. Beide is niet goed te praten. ...

34 minuten geleden geplaatst door Reconquista

greenpollo
De zoons van Miranda maken er thuis een bende van: 'Ik ontplof dagelijks'

@2Echt slaan kan natuurlijk niet nee Maar een ouderwetse schop onder de kont is niks mis mee. Ik ben er iig niks minder van geworden en leef...

1 uur geleden geplaatst door greenpollo

greenpollo
“Kaboel in Parijs”: rellen van Afghanen veroorzaken veel verontwaardiging in Frankrijk

@65Klopt, alleen de vrouwen meestal niet.....

1 uur geleden geplaatst door greenpollo

Wedergeboren
​russians Show "ingenious" Solution Against Ukrainian FPV-Drones | Defense Express

Google TRANSlate: https://en-defence--ua-com.translate.goog/news/russians_show_ingenious_solution_against_ukrainian_fpv_drones-10278.html?_x_tr_...

1 uur geleden geplaatst door Wedergeboren

LoydMorris
‘Uitleveringsproces van Quincy Promes in Dubai volgende week van start’

Doe vooral lekker rustig aan. . . ...

1 uur geleden geplaatst door LoydMorris

NK. App
Film Tarzan XNaughty America. ComPokistan PornPiper Perri PovXfantzyMy Hero Academia PornAssassin's Creed PornhubNew DesixnxxBoy CumJapanese Creampie GangbangPoorno GratisBlue Chew PillsGare CoquineSex XnxxSex Video ListSapphic ErotikaFullhd PornJab Free ComixLindsey Pelas Onlyfans LeakedFull Open Sexy MovieSunny VaginaMilf MasssgeGifs Sexo ViolentoKevin Gates Sex TapeForsed Anal PornMen Naked And HairyLewdzone.Itchi.io Porn GamesCoco Austin OnlyfansKakinada SexKolkata Bengali Blue FilmAnna SexIndian Male Porn VideosZxxzGonzomovieExporntubeNezuko Kamado PornLuscious HenCarolina GuerraPaul Cassidy NakedMia Khalifa BodyBanbro PornMonjas PornosBen Dover PornMonster Girl Island DiscordNia Sharma XxxXnxx Vedio HindiBrazzers Hot SexyCharli Phoenix Joining The Workout Full Hd PornHd FreexxxUta HayanoSaneleon XxxKeiran Lee AnalAnime Porn MomsJapanese Nude MassageXxx Dhongi BabaSecundaria PornWife PirnYasmin Brisa PornFarrah Fawcett NakedBlow Job OicsXxc Video HdJoselis JohanaReese Witherspoon PornhubNude Ticktocks포르 노Free Hardcore PorneTube8.comnRenee Olstead NudePorn Movies PremiumStepfather PornEva Elfie Full VideosSite Garota De ProgramaMe Fode.netسکس لزMistressdeliciousSexy Kirstie AlleyRara AnaziSunny Leone Sex StoryPor NtubesXxx AsiatiqueJe Montre MinouRose KellyBlack Porn BlowjobsMathilde Tantot NudeBallerinapornKamasutra Nude VideosPorn With Black PeopleBig White TitisGoddess Of Victory Nikke PornPersian MuffinsYenifer ChpVictorya Xo PornShemalexxx VideosPorm Free HdWive AnalAllanah StarrMassage Nude MaleIndianxxxhdXvideos CommXxx Sex Hd PornSezx VideoRoom Share PornNew Married At First NightBeurrete PornGiantess Comics VoreBrazzers PublicMilfzXuxa NudeSsbbw Squashing PornBiggest Titties In PornFyptt.comAmazing World Of Gumball HentLeabian Strapon PornIndian Nip SlipDesi Hidden XxxHalloweenslutsSkye Sutton NudeIndian Village Girl Porn VideoPorn Indian HardFree Sexting SnapchatBasdiehubNxx.comSexual Movies On TubiBhabhi Xx ComTamil Hot Girls Sex VideosRubratingBeurete XxManga GentaiBrazzers LoginFlora RodgersFutanari ElfMomhot PornNaked Indian ModelsLatest Indian Porn MoviesWank It NowKindgirls ComCite PornographiBrandi Love BikiniPorn DownloadMif PornLaura Linney BoobsAdam Demos PenisGayxxx FreeFeet Licking SexSexo Anine18auditionsSexse Videos MoviesBeyonce Leaked NudesOld Bangla Sex