Deel dit artikel
-

‘Telemarketingwet verandert niet veel’

Mathieu Paapst, expert op het gebied van privacy, ICT en recht, vreest heel weinig gaat gebeuren nu een nieuwe wet is aangenomen die telemarketing-telefoontjes eindelijk zou moeten stoppen. “Ik denk dat er een afname is van hooguit 20 procent van de telefoontjes. Maar in de meeste gevallen mogen de bedrijven die nu al bellen dat ook in de nieuwe situatie nog steeds blijven doen,” vertelde hij zaterdag bij het programma Kassa.

Afgelopen week ging de Eerste Kamer akkoord met het initiatief voor de wetswijziging van Mona Keijzer, die vanaf 1 juli in werking gaat. De wijziging werd gepresenteerd als een verbod op telemarketing, maar ‘onder voorwaarden’. Die voorwaarden blijken echter ruim. Zo kun je ook onder de nieuwe wet nog steeds gebeld worden door partijen waar je klant bent of bent geweest, tot wel drie jaar na dato. Ook kun je nog gebeld worden als je ergens een ‘opt-in’ toestemming hebt gegeven, bijvoorbeeld via een vinkje op een website of door privacy voorwaarden te accepteren, ook als dit voor het ingaan van de nieuwe wet heeft plaatsgevonden.

Gerard Spierenburg van de Consumentenbond reageerde in de studio op de wetswijziging. De bond pleit voor een kortere termijn waarin je nog gebeld mag worden door een bedrijf waar je klant bent geweest, maar in eerste instantie is dit via zelfregulering aan de branche overgelaten. Volgens de Consumentenbond zit niemand erop te wachten om nog zo lang gebeld te kunnen worden. De bond gaat er daarom vanuit dat deze termijn wordt aangepast.

Staatssecretaris Mona Keijzer vindt dat er met deze wet een grote stap is genomen om de consument beter te beschermen en laat weten: ‘Als blijkt dat dit om wat voor reden dan ook toch niet goed werkt, kan het kabinet alsnog besluiten om een wettelijk maximale termijn te bepalen die dan bijvoorbeeld korter dan drie jaar kan zijn.’

Ook Kees Verhoeven, Tweede Kamerlid (D66), is niet blij met de uitkomst van de wet. Hij vindt dat het opnieuw moet worden aangepast tot een écht bel-me-niet systeem. Volgens Verhoeven blijkt nu dat de wet nog veel ruimte laat voor bedrijven om mensen toch nog te bellen en zou het zelfs zo kunnen zijn dat als je bezwaar maakt tegen een bedrijf, het vervolgens met een ander telefoonnummer weer kan bellen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond