Volkswagen haalt Europese CO2-norm niet: boete van minimaal 100 miljoen euro
De Volkswagen Groep, de grootste autofabrikant ter wereld, heeft de door de Europese Unie gestelde norm voor CO2-uitstoot vorig jaar niet gehaald. De eis was maximaal 95 gram per kilometer per verkochte auto. De fabrikant hangt nu een boete van minimaal 100 miljoen euro boven het hoofd.
In een poging aan de boete van de Europese Unie te ontkomen, verenigde Volkswagen zich met een aantal fabrikanten van elektrische auto's in een zogenaamde CO2-poule. Dat is een beproefde manier om de CO2-uitstoot uit te smeren over verschillende autobouwers. Maar zelfs met de hulp van Chinese, elektrische merken als Aiways en MG wordt het CO2-doel nog met 0,5 gram per auto per kilometer overschreden. Dat betekent voor Volkswagen een boete die naar verluidt ‘in de zeer lage driecijferige miljoenen’ gevonden kan worden, oftewel minimaal 100 miljoen euro.
Zonder hulp van de Chinese fabrikanten komt de gemiddelde CO2-uitstoot van de Volkswagen Groep op 99,8 gram per auto per kilometer uit in 2020. En dat is dan nog zonder de ‘grote vervuilers’ Bentley en Lamborghini, die als kleine autobouwers in een aparte categorie vallen. Evengoed betekent die 99,8 gram een afname van 20 procent ten opzichte van 2019. En dat is te danken aan de verkoopstijging van elektrische auto's en plug-inhybrides in 2020 met maar liefst 335 procent.
Hoewel het bedrijf niet aan de CO2-boete kan ontkomen, is er wel goed nieuws voor Volkswagen als merk. Dit belangrijkste onderdeel van de Volkswagen Groep wist z’n gemiddelde CO2-uitstoot in Europa terug te dringen van 119 naar 92 gram per kilometer. Dat Volkswagen op eigen kracht wel onder het door de EU gestelde maximum zou uitkomen, dankt het natuurlijk in hoge mate aan het succes van de ID.3. Die volledig elektrische nieuwkomer was goed voor 56.500 van de in totaal 134.000 verkochte elektrische Volkswagens, waarmee het merk z’n verkoop van elektrische auto's in 2020 zag verdrievoudigen.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Schoonmaaktip
Lenteschoonmaak voor je tuinset: dit sopje gebruik je het beste om weervlekken uit je kussens te krijgen
-
‘Nieuwe elektrische VW krijgt actieradius van 700 kilometer’
Volkswagen mikt voor zijn elektrische sedan, die naar verwachting tussen 2022 en 2023 op de markt verschijnt, op een actieradius van 700 kilometer. Dat zeggen ingenieurs van het merk in vakblad Automotive News Europe. Dat cijfer ligt hoger dan de verwachte actieradius die Volkswagen in 2018 opgaf bij de onthulling van het conceptmodel ID Vizzion. -
PREMIUMStappenplan
Meeste huizenbezitters hebben voldoende spaargeld om huis te verduurzamen, maar hoe pak je dat aan?
Nieuw huis gekocht? Dan moet je die straks verplicht energiezuinig maken, vindt toezichthouder De Nederlandse Bank (DNB). Verreweg de meeste huizenbezitters hebben voldoende spaargeld op hun rekening om het te kunnen bekostigen, concludeert de centrale bank na onderzoek. Wat zijn de mogelijkheden voor het verduurzamen van je huis en welke subsidies bestaan er? -
Den Haag kondigt nieuwe subsidie aan: 3500 euro voor sloop van oude bestelauto’s
De gemeente Den Haag heeft een nieuwe subsidie aangekondigd voor de sloop van vervuilende bestelauto’s. Dit om bij te dragen aan schonere lucht en ondernemers te helpen bij de overgang naar de zero-emissiezone in 2025.Den Haag -
87
Chinese autofabrikant: ‘Onze auto’s een gevaar? Westen moet zich druk maken om smartphones’
De grote Chinese autofabrikant BYD vindt het ‘belachelijk’ dat Chinese automerken in Europa en de VS onder vuur liggen. Topvrouw Stella Li verklaart tegenover deze site dat de beschuldigingen over oneerlijke concurrentie en vermeende spionagepraktijken ‘oneerlijk zijn en absoluut niet op feiten zijn gebaseerd’.
-
PREMIUM
Waarom jouw nieuwe auto geen SUV wordt maar een SDV
-
-
-
PREMIUM
Pjotr (20) reed 7500 km in oude barrel naar Afrika om les te geven aan automonteurs: ‘Olie verversen?’
In een oud barrel vertrok Pjotr de Graaf (20) begin dit jaar met vier studiegenoten vanuit Nederland naar Gambia. Een reis van 7500 kilometer dwars door Marokko, de Westelijke Sahara, Mauritanië en Senegal, met het Gambiaanse vissersstadje Tanji als eindbestemming. Het grootste avontuur bleek echter het lesgeven aan toekomstige automonteurs. ‘Deadline gemist? Een ‘eindsprintje’ in de vorm van een Haags kwartiertje kennen ze hier niet.’’Den Haag -
PREMIUM
Ivar kijkt 's nachts uit het raam om te zien of zijn gewilde auto niet is gestolen: ‘Het kan zo gebeurd zijn’
Auto-eigenaren klampen zich vast aan creatieve veiligheidsmaatregelen nu Mazda CX-5's in de Hoeksche Waard vaker het doelwit lijken van dieven. Het merk en type hoort al jaren bij de meest gestolen auto’s in Nederland. ,,Ik vraag me wel eens af of ik deze auto nog moet aanhouden.”Hoeksche Waard
-
AUTOTEST
Test Volkswagen ID.3: vernieuwend maar niet altijd handig
-
Elektrische gezinsauto wordt echte sportauto: zo opwindend rijdt de Hyundai Ioniq 5 N
Kan je van een elektrische gezinsauto ook een echte sportauto maken? Hyundai denkt van wel. Na een eerste test rest slechts één conclusie: de Ioniq 5 N maakt waar wat hij belooft. -
-
Volkswagen wil net zo snel auto's produceren als Tesla en bouwt complete fabriek om