@50 Jij zou je kop houden tegen mij.Doe dat dan ook.Of ga eens net als ik aan het werk, onee dat heb je nog geen dag van je leven gedaan.N...
Rijke mensen kunnen een warmte pomp en zonnepanelen aanschaffen. Mja... er staat niet bij hoe ze aan het geld gekomen zijn. ...
@8 "Mja... men kan natuurlijk een torenhoog tarief betalen zonder garanties wat dan ook... Ja, dat kan. Daar horen dan natuurlijk ook de nodige ...
@48Het leger, om dit? Don't think so....
Hoe komen ze aan het getal van vier miljoen liter pis? Als een ieder een halve liter plas kwijt moet zou dat betekenen dat er 8 miljoen mensen e...
‘De kloof die in Nederland gaapt tussen duurzaam denken en doen, is schokkend’, zegt onderzoeker Mirella Klomp van de Protestantse Theologis...
Dus de belastingbetaler draait op voor de mensen die niet met geld om kunnen gaan 👎👎👎👎...
@46Jij stalkt mij. Dat heb je in OT ook laten weten: "ik was te druk met Frisse Bries en Wedergeboren" schreef je. En dat is te merken. Als ...
En we hebben het alzo moeilijk met de elektra....
https://extinctionrebellion.nl/over-ons/ fijn clubje....
"... neemt de premier afstand van die doctrine en krijg ik binnen twee dagen volledig antwoord hierop, of zijn we gek geworden?"
Maffia baas Rutte kijkt genoegzaam toe. Bah... Rutte hoort wat mij betreft in de gevangenis.
Mja... in Den Haag zullen ze nu wel alles op alles zetten om Omtzigt kapot te maken.
Voordeel van etnisch profileren is wel, dat de kans op ontdekken van fraude heel erg groot is!!!
Kijk slopen kan ieder boerenlul wel..... Bouw godverdomme maar eens wat op..... en blijf niet oeverloos zeiken, Pietje
Kijk.... en als nu alle politici.... dus ook Jetten, Klaver, Baudet, Wilders, Marijnissen, Ploumen en de rest die oh zo begaan zijn met het welzijn van het hele Nederlandse volk, de schouders eronder zouden zetten en niet enkel populistisch blijven roepen, dan wordt het misschien nog iets.... Maar zolang ze enkel maar elkaars vliegen blijven afvangen om zo een fraai (nep)plaatje neer te zetten bij de kiezers, dan komen we er niet.
Kijk.... en als nu alle politici.... dus ook Jetten, Klaver, Baudet, Wilders, Marijnissen, Ploumen en de rest die oh zo begaan zijn met het welzijn van het hele Nederlandse volk, de schouders eronder zouden zetten en niet enkel populistisch blijven roepen, dan wordt het misschien nog iets.... Maar zolang ze enkel maar elkaars vliegen blijven afvangen om zo een fraai (nep)plaatje neer te zetten bij de kiezers, dan komen we er niet."
OPvallend dat Wilders nu wel "aan de kant van" een stel allochtonen staat.
Pieter Omtzigt beschrijft hier wat al sinds Nujij de drijfveer is achter mijn schrijven en ook , nee juist, op Nieuwskoerier.
1. De Nederlandse Regering, Wetgever neemt zijn zogeheten ruime beoordelingsbevoegdheid zo ruim dat hij op zijn ergste momenten een tiran en meestentijds een blunderende bullebak is geworden.
Dit is het hoofdprobleem: kwalitatief laagwaardige wetgeving, die bovendien slecht wordt ingevoerd, slecht wordt uitgevoerd en onwerkbaar is en blijft.
De complicaties en wantoestanden die daar uit voortkomen, noodzaken vervolgens tot de doofpot als beleid.
2. De Staten-Generaal, vroeger de eigenlijke Wetgever ( de regering behoort de Uitvoerende Macht te zijn) en dan met name de Tweede Kamer kunnen niet tegen de Regering op. Te weinig mankracht en niet gevuld met Volksvertegenwoordigers, maar met regeringsvertegenwoordigers. Het Tweede Kamerlidmaatschap is verworden tot een politiek opstapje, een naar en verplicht corvee voor bestuurlijke carrierejagers. Zulke Leden hebben niets met burgers en alles met hun politieke en ambtelijke superieuren, of met belangenorganisaties, lobbies, NGO's en het middenveld die hen aanzien en netwerkposities beloven.
Van de vermenging van beleid met oneigenlijke belangen komt zo alles terecht; van de wetgevende en controlerende taken van de Kamer niets.
3. De 4e Macht, de ambtenaren op de Ministeries, zijn de feitelijke machthebbers. Ongecontroleerd, van doofpot naar doofpot schuivend. Zij stellen bouwstenennota's op die fungeren als grabbelton, waaruit de bestuurderspartijen de punten bij elkaar grabbelen die passen bij hun positionering op de kiezersmarkt. De captains of bureaucracy krijgen zo altijd wat ze willen, want zij hebben de bouwstenen geselecteerd en geformuleerd. Mislukt het beleid, dan gaan de budgetten ervoor meestal omhoog ( dan gooien we er niet 1 maar 2 miljard tegenaan) ; en helpen zij de Bewindslieden de echecs verborgen te houden door informatie onbereikbaar te maken en te houden. Een opeenstapeling van perverse prikkels
4. De Rechterlijke Macht is onprofessioneel en partijdig: voor de politici, Ministeries en overheidsdiensten, zoals de Fiscus. Burgers kunnen hun recht niet halen. De rechtsstaat wordt meteen uitgezet op het moment dat een of meerdere van voornoemde groepen dat willen. De rechters worden geselecteerd en betaald door de staat. Wie betaalt, bepaalt, want een reorganisatie of bezuiniging op de organisatie van de rechtbanken ligt altijd in de lade van de Minister van Justitie. Voor zover de rechters niet zelf zeer aanhankelijk zijn richting het Bewind.
5. De media zijn van oudsher verbonden aan de oude Zuilen en politieke partijen waar zij uit voortkomen. Zij worden zwaar gesubsidieerd. Zodra een redactie moet kiezen tussen een burger die het slachtoffers wordt van overheidshandelen of het beschermen van de Macht, kiest zij meteen voor het laatste. Journalisten die jarenlang trouw het woord van politici verspreiden, worden beloond met baantjes als woordvoerder bij de overheid (er zijn inmiddels veel meer woordvoerders dan journalisten) , TV-presentator of ook het burgemeesterschap. Wie partij kiest voor een burger, komt niet meer aan de bak.
6. Het middenveld en de zogenaamde NGO's zijn eveneens sterk verweven en verklit met politici, Ministeries en overheidsdiensten. Indien zij moeten kiezen tussen de hand die hen voedt of de burger die vermalen wordt, kiezen zij eveneens zonder nadenken voor de de eerste en voor hun eigen belangen.
Van D66-lijsttrekker Sigrid Kaag krijgt de elite der Nederlandse NGO's tot 2024 900 miljoen euro uit de begroting van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking. Van PvdA-lijsttrekker Ploumen, voorgangster van Kaag , ontvingen zij tussen 2015-2019 875 miljoen.
Alle instellingen in Nederland zijn structureel aanwezig, maar niet functioneel.
Tot slot een woord van zorg omtrent Pieter Omtzigt.
Hij begint groter te worden dan het CDA en dan de Tweede Kamer. Of mogelijk: dan Rutte, de premier.
In 2012 zetten ambtenaren van Financiën , toenmalig Minister van Financien , Jan-Kees de Jager, en het CDA-partijbestuur Omtzigt op een onverkiesbare plaats op de kandidatenlijst voor de 2e Kamer.
Reden: ambtenaren van Financien eisten n i e t gecontroleerd te worden door het Kamerlid.
Ja, top-ambtenaren op Ministeries staan het staatsbestel en de Constitutie niet toe te functioneren. Zo erg is het.
CDA-leden moesten Omtzigt op een verkiesbare plaats terugzetten.
Direct na de totstandkoming van Rutte III in2017 ondernam de VVD samen met de NRC een clandestiene actie tegen Omtzigt. Hij werd zwart gemaakt, omdat hij een Oekraiense handlanger van Poetin geholpen zou hebben de Nederlandse inspanningen in de nasleep van de aanslag op de MH-17 te ondermijnen.
De partijleiding van het CDA werkte ook ditmaal geestdriftig mee. Omtzigt moest fractie-voorzitter Buma volgen , toen deze voor de deur van de fractiekamer de Twent publiekelijk van het dossier afhaalde. Het plaatje moest dat zijn van een publieke vernedering en degradatie. Hij moest toontjes lager te zingen.
De animositeit tussen Rutte en Omtzigt gaat in ieder geval terug tot 2017.
Omtzigt heeft zich voor de aankomende verkiezingen van maart 2021 geallieerd met huidig Minister van Financien Hoekstra. Een non-agressie pact?
Indien Omtzigt bij de verkiezingen in maart veel voorkeursstemmen binnenhaalt, versterkt dat zijn positie mogelijk niet. Ministeries en meer bestuurderspartijen dan de VVD alleen zullen hem ditmaal definitief uit de Kamer willen hebben. De CDA-top zal er op gebrand zijn de zetels te behouden, maar wil Omtzigt ook al jarenlang lozen.
De dag dat het kabinet Rutte IV aantreedt, is een gevaarlijk moment voor het Kamerlid Omtzigt. Rutte kan zich voorlopig geen nieuwe toeslagenaffaire permitteren. Op de Ministeries zullen doofpotten dichter moeten blijven dan ooit in deze eeuw en informatie onbereikbaarder dan ooit.
1. De Nederlandse Regering, Wetgever neemt zijn zogeheten ruime beoordelingsbevoegdheid zo ruim dat hij op zijn ergste momenten een tiran en meestentijds een blunderende bullebak is geworden.
Dit is het hoofdprobleem: kwalitatief laagwaardige wetgeving, die bovendien slecht wordt ingevoerd, slecht wordt uitgevoerd en onwerkbaar is en blijft.
De complicaties en wantoestanden die daar uit voortkomen, noodzaken vervolgens tot de doofpot als beleid.
2. De Staten-Generaal, vroeger de eigenlijke Wetgever ( de regering behoort de Uitvoerende Macht te zijn) en dan met name de Tweede Kamer kunnen niet tegen de Regering op. Te weinig mankracht en niet gevuld met Volksvertegenwoordigers, maar met regeringsvertegenwoordigers. Het Tweede Kamerlidmaatschap is verworden tot een politiek opstapje, een naar en verplicht corvee voor bestuurlijke carrierejagers. Zulke Leden hebben niets met burgers en alles met hun politieke en ambtelijke superieuren, of met belangenorganisaties, lobbies, NGO's en het middenveld die hen aanzien en netwerkposities beloven.
Van de vermenging van beleid met oneigenlijke belangen komt zo alles terecht; van de wetgevende en controlerende taken van de Kamer niets.
3. De 4e Macht, de ambtenaren op de Ministeries, zijn de feitelijke machthebbers. Ongecontroleerd, van doofpot naar doofpot schuivend. Zij stellen bouwstenennota's op die fungeren als grabbelton, waaruit de bestuurderspartijen de punten bij elkaar grabbelen die passen bij hun positionering op de kiezersmarkt. De captains of bureaucracy krijgen zo altijd wat ze willen, want zij hebben de bouwstenen geselecteerd en geformuleerd. Mislukt het beleid, dan gaan de budgetten ervoor meestal omhoog ( dan gooien we er niet 1 maar 2 miljard tegenaan) ; en helpen zij de Bewindslieden de echecs verborgen te houden door informatie onbereikbaar te maken en te houden. Een opeenstapeling van perverse prikkels
4. De Rechterlijke Macht is onprofessioneel en partijdig: voor de politici, Ministeries en overheidsdiensten, zoals de Fiscus. Burgers kunnen hun recht niet halen. De rechtsstaat wordt meteen uitgezet op het moment dat een of meerdere van voornoemde groepen dat willen. De rechters worden geselecteerd en betaald door de staat. Wie betaalt, bepaalt, want een reorganisatie of bezuiniging op de organisatie van de rechtbanken ligt altijd in de lade van de Minister van Justitie. Voor zover de rechters niet zelf zeer aanhankelijk zijn richting het Bewind.
5. De media zijn van oudsher verbonden aan de oude Zuilen en politieke partijen waar zij uit voortkomen. Zij worden zwaar gesubsidieerd. Zodra een redactie moet kiezen tussen een burger die het slachtoffers wordt van overheidshandelen of het beschermen van de Macht, kiest zij meteen voor het laatste. Journalisten die jarenlang trouw het woord van politici verspreiden, worden beloond met baantjes als woordvoerder bij de overheid (er zijn inmiddels veel meer woordvoerders dan journalisten) , TV-presentator of ook het burgemeesterschap. Wie partij kiest voor een burger, komt niet meer aan de bak.
6. Het middenveld en de zogenaamde NGO's zijn eveneens sterk verweven en verklit met politici, Ministeries en overheidsdiensten. Indien zij moeten kiezen tussen de hand die hen voedt of de burger die vermalen wordt, kiezen zij eveneens zonder nadenken voor de de eerste en voor hun eigen belangen.
Van D66-lijsttrekker Sigrid Kaag krijgt de elite der Nederlandse NGO's tot 2024 900 miljoen euro uit de begroting van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking. Van PvdA-lijsttrekker Ploumen, voorgangster van Kaag , ontvingen zij tussen 2015-2019 875 miljoen.
Alle instellingen in Nederland zijn structureel aanwezig, maar niet functioneel.
Tot slot een woord van zorg omtrent Pieter Omtzigt.
Hij begint groter te worden dan het CDA en dan de Tweede Kamer. Of mogelijk: dan Rutte, de premier.
In 2012 zetten ambtenaren van Financiën , toenmalig Minister van Financien , Jan-Kees de Jager, en het CDA-partijbestuur Omtzigt op een onverkiesbare plaats op de kandidatenlijst voor de 2e Kamer.
Reden: ambtenaren van Financien eisten n i e t gecontroleerd te worden door het Kamerlid.
Ja, top-ambtenaren op Ministeries staan het staatsbestel en de Constitutie niet toe te functioneren. Zo erg is het.
CDA-leden moesten Omtzigt op een verkiesbare plaats terugzetten.
Direct na de totstandkoming van Rutte III in2017 ondernam de VVD samen met de NRC een clandestiene actie tegen Omtzigt. Hij werd zwart gemaakt, omdat hij een Oekraiense handlanger van Poetin geholpen zou hebben de Nederlandse inspanningen in de nasleep van de aanslag op de MH-17 te ondermijnen.
De partijleiding van het CDA werkte ook ditmaal geestdriftig mee. Omtzigt moest fractie-voorzitter Buma volgen , toen deze voor de deur van de fractiekamer de Twent publiekelijk van het dossier afhaalde. Het plaatje moest dat zijn van een publieke vernedering en degradatie. Hij moest toontjes lager te zingen.
De animositeit tussen Rutte en Omtzigt gaat in ieder geval terug tot 2017.
Omtzigt heeft zich voor de aankomende verkiezingen van maart 2021 geallieerd met huidig Minister van Financien Hoekstra. Een non-agressie pact?
Indien Omtzigt bij de verkiezingen in maart veel voorkeursstemmen binnenhaalt, versterkt dat zijn positie mogelijk niet. Ministeries en meer bestuurderspartijen dan de VVD alleen zullen hem ditmaal definitief uit de Kamer willen hebben. De CDA-top zal er op gebrand zijn de zetels te behouden, maar wil Omtzigt ook al jarenlang lozen.
De dag dat het kabinet Rutte IV aantreedt, is een gevaarlijk moment voor het Kamerlid Omtzigt. Rutte kan zich voorlopig geen nieuwe toeslagenaffaire permitteren. Op de Ministeries zullen doofpotten dichter moeten blijven dan ooit in deze eeuw en informatie onbereikbaarder dan ooit."
Het loopt nogal eens verkeerd af na verkiezingen met fractieleden die veel voorkeursstemmen kregen.
Maar Omtzigt heeft inmiddels diep inzicht in de chicanes van de macht.
Nu wat de SP betreft. Ik weet niet of U lid bent , of sympathisant (U schreef onlangs ook over de PvdD).
De onderwijsparagraaf van de SP in het (ontwerp)verkiezingsprogramma valt mij tegen. De taal van decennia over emancipatie en een fatsoenlijke studiebeurs.
Het is simpel: wie de leidende technologie heeft, heeft de macht, ook financieel-economisch. Dat is in essentie de les van de opkomst van het Westen sinds de 15e eeuw.
Het land , of het cultuurgebied, met de best opgeleide bevolking heeft de leidende technologie.
Dat is waar de Trump-revolutie kansloos op stukliep: als de man wat nuttigs had willen doen, had hij zijn deels verpauperde (het juiste en ouderwetse woord voor 'deplorables') aanhang goedkoop onderwijs aangeboden en/of hun kinderen. Hij had de VS met vrij grote waarschijnlijkheid opnieuw groot gemaakt.
Het vernunft was nimmer aanwezig.
Gebrek aan onderwijs is ook de oorzaak van meerdere crises in Europa en de vorming van het Nederlandse precariaat (WRR).
De SP zou veel meer moeten staan voor de opleiding van ingenieurs, systeemingenieurs, vakmensen, etc. vanuit de onderlaag.
Ik denk dat werkgevers dan geen vijand zijn. Maar misschien zit de mentale knoei daar wel.
Het loopt nogal eens verkeerd af na verkiezingen met fractieleden die veel voorkeursstemmen kregen.
Maar Omtzigt heeft inmiddels diep inzicht in de chicanes van de macht.
Nu wat de SP betreft. Ik weet niet of U lid bent , of sympathisant (U schreef onlangs ook over de PvdD).
De onderwijsparagraaf van de SP in het (ontwerp)verkiezingsprogramma valt mij tegen. De taal van decennia over emancipatie en een fatsoenlijke studiebeurs.
Het is simpel: wie de leidende technologie heeft, heeft de macht, ook financieel-economisch. Dat is in essentie de les van de opkomst van het Westen sinds de 15e eeuw.
Het land , of het cultuurgebied, met de best opgeleide bevolking heeft de leidende technologie.
Dat is waar de Trump-revolutie kansloos op stukliep: als de man wat nuttigs had willen doen, had hij zijn deels verpauperde (het juiste en ouderwetse woord voor 'deplorables') aanhang goedkoop onderwijs aangeboden en/of hun kinderen. Hij had de VS met vrij grote waarschijnlijkheid opnieuw groot gemaakt.
Het vernunft was nimmer aanwezig.
Gebrek aan onderwijs is ook de oorzaak van meerdere crises in Europa en de vorming van het Nederlandse precariaat (WRR).
De SP zou veel meer moeten staan voor de opleiding van ingenieurs, systeemingenieurs, vakmensen, etc. vanuit de onderlaag.
Ik denk dat werkgevers dan geen vijand zijn. Maar misschien zit de mentale knoei daar wel."
Ik ben inderdaad op 1 maart 19 jaar lid van de SP. De SP kijkt niet zozeer naar de internationale kennisverdeling als wel naar de nationale scheefdeling als oorzaak voor het kennistekort in nederland. De term 'deplorables' kennen we in nederland als 'De Onrendabelen' .
https://www.2doc.nl/speel~VARA_101207594~de-onrendabelen-de-onrendabelen~.html
Geheel volgens socialistische opvattingen zijn die onrendabelen 'misvormd' door de verdeling in een klassenmaatschappij, ook in de VS, waarin rijke kinderen ondermeer prive onderwijs krijgen en niet rijke kinderen het moeten doen met het wegbezuinigde publieke onderwijs. Dit is een ontwikkeling die sinds 1980 (Thatcher/Reagan-neoliberalisme) in gang is gezet.
De SP en ik zijn het fundamenteel oneens met uw logica om aan 'verpauperde' mensen 'goedkoop' onderwijs voor te schotelen en aan beter gesitueerde kinderen beter onderwijs. Volgens mij heeft ieder kind recht op hetzelfde goede onderwijs en zal alleen een goed publiek onderwijssysteem weer voldoende kenniswerkers opleveren om ook aan uw wens van meer ingenieurs en andere geschoolde medewerkers simpelweg omdat er meer talenten hun kans zullen grijpen als de spoeling bij het goede onderwijs groter is. Daarvoor moet je eerst de tweedeling in het private en publieke onderwijs weghalen. De zoon van de directeur van Shell is niet noodzakelijk slimmer dan de zoon van de fietsenmaker.
Werkgevers worden alleen door de vakbonden als tegenpool gezien vanwege hun positie t.o.v. werknemers. Het woord 'vijand' wordt alleen intrinsiek zo beleefd door lager en ongeschoolden. De positie van 'het kapitaal' dat multinationals heeft gekocht is natuurlijk in socialistisch opzicht wel een ongewenste ontwikkeling maar de kleine zelfstandige bakker of slager op de hoek kan zich in het SP-programma 'Hart voor de Zaak' vaak beter vinden dan in de, op neoliberale multinationals gerichte, programma's van vele rechtse partijen.
https://www.sp.nl/sites/default/files/1003_hartvoordezaak_1.pdf
Ik ben inderdaad op 1 maart 19 jaar lid van de SP. De SP kijkt niet zozeer naar de internationale kennisverdeling als wel naar de nationale scheefdeling als oorzaak voor het kennistekort in nederland. De term 'deplorables' kennen we in nederland als 'De Onrendabelen' .
https://www.2doc.nl/speel~VARA_101207594~de-onrendabelen-de-onrendabelen~.html
Geheel volgens socialistische opvattingen zijn die onrendabelen 'misvormd' door de verdeling in een klassenmaatschappij, ook in de VS, waarin rijke kinderen ondermeer prive onderwijs krijgen en niet rijke kinderen het moeten doen met het wegbezuinigde publieke onderwijs. Dit is een ontwikkeling die sinds 1980 (Thatcher/Reagan-neoliberalisme) in gang is gezet.
De SP en ik zijn het fundamenteel oneens met uw logica om aan 'verpauperde' mensen 'goedkoop' onderwijs voor te schotelen en aan beter gesitueerde kinderen beter onderwijs. Volgens mij heeft ieder kind recht op hetzelfde goede onderwijs en zal alleen een goed publiek onderwijssysteem weer voldoende kenniswerkers opleveren om ook aan uw wens van meer ingenieurs en andere geschoolde medewerkers simpelweg omdat er meer talenten hun kans zullen grijpen als de spoeling bij het goede onderwijs groter is. Daarvoor moet je eerst de tweedeling in het private en publieke onderwijs weghalen. De zoon van de directeur van Shell is niet noodzakelijk slimmer dan de zoon van de fietsenmaker.
Werkgevers worden alleen door de vakbonden als tegenpool gezien vanwege hun positie t.o.v. werknemers. Het woord 'vijand' wordt alleen intrinsiek zo beleefd door lager en ongeschoolden. De positie van 'het kapitaal' dat multinationals heeft gekocht is natuurlijk in socialistisch opzicht wel een ongewenste ontwikkeling maar de kleine zelfstandige bakker of slager op de hoek kan zich in het SP-programma 'Hart voor de Zaak' vaak beter vinden dan in de, op neoliberale multinationals gerichte, programma's van vele rechtse partijen.
https://www.sp.nl/sites/default/files/1003_hartvoordezaak_1.pdf"
Mijn logica is niet verpauperde mensen goedkoop onderwijs voor te schotelen, maar het best mogelijke onderwijs, dat we kunnen geven.
Dat is, zoals ik al formuleerde een economische strategische noodzaak. Digitalisering betekent in vele domeinen en bereiken schaalvergroting die we ons zelfs niet goed voor kunnen stellen. En dan betekent het tevens clustervorming van productie en van kennis. Heel gevaarlijk.
Je loopt voorop of je verliest de macht over je benen.
Blijven over werk tussen mensen onderling en vakwerk, maar dat is een te smalle economische basis.
Gelukkig verlopen ontwikkelingen altijd trager dan de extrapolatie, omdat hardnekkige restproblemen de weg tijdelijk versperren.
Wat ik hierboven schreef geldt voor volwassenen en kinderen.
Kinderen van hoog opgeleide ouders zullen altijd een voordeel hebben boven kinderen van laag opgeleide ouders. Hoog opgeleide ouders laten het onderwijs van hun kind niet alleen over aan onderwijzers. Wij vertelden onze kinderen al op jonge leeftijd vele verhalen en bedachten en schreven er zelfs verhalen bij. Om de woordenschat te vergroten en taalverwerving te bevorderen. U deed waarschijnlijk hetzelfde.
Vandaar mijn overtuiging dat de maatschappij ook voortdurend moet blijven werken aan het opleidingsniveau van volwassenen.
Hoog opgeleiden zullen hun kinderen ook meer in contact brengen met andere hoog opgeleiden om te kijken wat ze oppikken. Dat kun je in het onderwijs niet in die mate nabootsen. Dus kijk naar het opleidingspeil van de ouders.
Overigens zie ik weinig om naar verkiezingsprogramma's van politieke partijen. In ambtelijke (bouwstenen)nota's zie je eerder wat op het programma staat. Maar dat van de SP vond ik wel erg schroomvallig. Angst om weer uit de Haagse boot te vallen.
Mijn logica is niet verpauperde mensen goedkoop onderwijs voor te schotelen, maar het best mogelijke onderwijs, dat we kunnen geven.
Dat is, zoals ik al formuleerde een economische strategische noodzaak. Digitalisering betekent in vele domeinen en bereiken schaalvergroting die we ons zelfs niet goed voor kunnen stellen. En dan betekent het tevens clustervorming van productie en van kennis. Heel gevaarlijk.
Je loopt voorop of je verliest de macht over je benen.
Blijven over werk tussen mensen onderling en vakwerk, maar dat is een te smalle economische basis.
Gelukkig verlopen ontwikkelingen altijd trager dan de extrapolatie, omdat hardnekkige restproblemen de weg tijdelijk versperren.
Wat ik hierboven schreef geldt voor volwassenen en kinderen.
Kinderen van hoog opgeleide ouders zullen altijd een voordeel hebben boven kinderen van laag opgeleide ouders. Hoog opgeleide ouders laten het onderwijs van hun kind niet alleen over aan onderwijzers. Wij vertelden onze kinderen al op jonge leeftijd vele verhalen en bedachten en schreven er zelfs verhalen bij. Om de woordenschat te vergroten en taalverwerving te bevorderen. U deed waarschijnlijk hetzelfde.
Vandaar mijn overtuiging dat de maatschappij ook voortdurend moet blijven werken aan het opleidingsniveau van volwassenen.
Hoog opgeleiden zullen hun kinderen ook meer in contact brengen met andere hoog opgeleiden om te kijken wat ze oppikken. Dat kun je in het onderwijs niet in die mate nabootsen. Dus kijk naar het opleidingspeil van de ouders.
Overigens zie ik weinig om naar verkiezingsprogramma's van politieke partijen. In ambtelijke (bouwstenen)nota's zie je eerder wat op het programma staat. Maar dat van de SP vond ik wel erg schroomvallig. Angst om weer uit de Haagse boot te vallen."
Het is zeer terecht dat de SP de opheffing van die tweedeling prominent stelt en zich daarnaast richt op een vernieuwing van het publieke onderwijs. Ik weet niet of ik deze video al eens met u heb gedeeld maar hij is zeer de moeite waard. Jef Staes is een belgische IT-er management-coach en hoogleraar en hij legt de tekortkomingen van het stelsel (niet alleen onderwijs) bloot in 30 minuten. Een verhaal met humor en passie dat helaas nog moeilijk vorm is te geven maar waar we nu ook tegenaan lopen. Want er zijn inmiddels selfmade miljonairs die rijk zijn geworden, juist door het traditionele onderwijs de rug toe te keren en op andere wijze kennis te vergaren.
SLOOPT
Popie Jopie Geenstijl debielentaal.
Popie Jopie Geenstijl debielentaal."
Wel raar dat Rutte Orban aanvalt, maar zelf ook een racist is en racistische dingen doet.
@Hollander1967
Dank u voor beide links.
In het relaas van Staes herken ik het nodige, hoewel ik meen dat je, wat hij noemt 3D-organisatie, geleidelijk zou moeten bouwen op de oude 2D-versie door 3D-functionaliteiten toe te voegen (en, in geval, 2D niet toe te staan het nieuwe te dwarsbomen).
Voor de werkvloer binnen onze bedrijven hebben we het probleem dat hij schetst echter niet zozeer. Daar werken vakmensen die vaak jarenlang binnen het bedrijf gevormd zijn en degenen die wettelijk pensioengerechtigd worden, mogen doorgaan , met meer vrijheden . Bijv. om jongeren te onderrichten, of juist van hen te leren. Zolang als ze willen. Bij werken op projectbasis voor klanten is dat goed te regelen.
De schaapskooi zit bij de administratie en directie, in zoverre voldaan moet worden aan wet- en regelgeving op velerlei terreinen. De zakelijke en strategische beslissingen zitten weer in de 2D-/#D-zone.
Diplomavrij onderwijs is een prikkelende stelling, maar basisvaardigheden moeten wel aangeleerd worden. En daarom getoetst en gecertificeerd. Anders is er onvoldoende gemeenschappelijke ondergrond voor samenwerking.
Het verhaal van Sharon Gesthuizen uit 2010 is met kennis van zaken geschreven. De insteek is die van de politiek. Het is ambtelijk in de zin van "Wij scheppen de randvoorwaarden". En ik lees wat denkbeelden uit de wereld van case-studies en business-schools. Die roepen bij mij veelal weerstand op.
Manco's bij zowel Staes als Gesthuizen is het gebrek aan aandacht voor risico. Staes zal mij dan ogenblikkelijk tegenwerpen: Man, een schaapskudde als organisatie is je grootste risico.
Dan ben ik het beleefd niet met hem eens. Als familiebedrijf werken wij niet met (bank)leningen. Zelfs in tijden van negatieve rente bouwen we het kapitaal verder uit. Want de organisatie van Staes en de R&D van Gesthuizen vereisen kapitaalreserves, omdat je tegenvallers en mislukkingen moet (kunnen) incasseren.
Echter iedereen, bedrijven, burgers, overheden, steekt zich tegenwoordig in de schulden. Dan verlies je je vermogen te experimenteren. En als je in gebreke blijft , ben je een gevaar voor anderen. Want ook de risico's van buiten komen daar nog eens bovenop. Zoals een pandemie. Of doordat niemand meer weet waar de risico's verstopt zitten (Banken- en Kredietcrisis, 2007-2009). Je wilt je vakmensen wel kunnen blijven behouden.
Kapitaal is voor mij niets anders dan een geldstapel. Een garantie voor continuiteit, want je bent je eigen verzekeraar en die van je werknemers. Moeten ze een beroep doen op sociale verzekeringen dan is het veelal al te laat.
Discussies worden automatisch na 96 uur gesloten
Het is niet meer mogelijk om nog te reageren bij deze discussie.