Mooi zo zijn we eindelijk en hopelijk voorgoed van die figuur verlost. De man was de meest asociale minister ooit op het ministerie van Sociale zaken. Terecht dat hij nu vertrekt en nou niet stiekum terugkomen als 1e kamerlid of Commissaris van de Koning of als Burgemeester. Gewoon NOOOIT meer een politieke of daaraan verwante positie voor deze figuur. Er zijn genoeg andere banen waarin hij de samenleving gedienstig kan zijn: hier een passende vacature voor de man: https://nl.indeed.com/jobs?q=vuilnisman&l=Amsterdam
Het terugtreden van Asscher is een begin.
Asscher tracht middels de timing van zijn koningsoffer de val van het kabinet te bewerkstelligen.
Want, indien hij de uiterste consequentie trekt, juist in de zin van zijn eigen politieke toekomst, - weg uit de landelijke politieke top ( nu het bestuur in ?) - , rijst de vraag: hoe kan het dat andere verantwoordelijke lijsttrekkers, Rutte, Hoekstra, en zelfs Kaag (het beginsel van de collegialiteit in de regering en de eenheid van kabinetsbeleid) zouden aanblijven?
Ook Wilders moet zich verklaren: was hij ten tijde van Rutte I als gedoogpartner voor een keiharde aanpak, of is hij uit de coalitie gestapt, omdat hij de bezuinigingen en aanpak te hard en te star vond?
Het zoeklicht richt zich tevens op van Ark, die Staatssecretaris van Sociale zaken was onder Asscher, op Koolmees, de huidige Minister van Sociale Zaken, op Wiebes, op Snel, op Vijlbrief en , Van Huffelen. En kan voormalig Minister van Financiën Dijsselbloem wel voorzitter blijven van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) ? Ook hij was hoofdverantwoordelijke voor een Belastingdienst die een groot ongeluk aanrichtte.
Daarnaast kan het optreden van de Fiscus niet losgezien worden van de cultuur op Financiën en op Sociale Zaken die onder de Ministers van het afgelopen decennium telkens verder is scheefgegroeid en bedorven geraakt.
De schending van de rechtsstaat is dermate groot geweest dat het vertrek uit politiek en bestuur van vele politieke kopstukken noodzakelijk is. Als waarschuwend voorbeeld voor hun opvolgers.
Het boven water krijgen van het schandaal rond de toeslagen is het werk van 2 Tweede Kamerleden: Omtzigt en Leijten. Met name de woordvoerders (ook gewezen woordvoerders) Financiën en Sociale Zaken in de Tweede Kamer moeten zich afvragen of zij wel gefunctioneerd hebben en kandidaat kunnen staan bij de komende verkiezingen. Waren zij volksvertegenwoordigers of verlengstuk van de Regering?
Op de Ministeries van Financiën, Sociale Zaken en Algemene Zaken is een verandering van mentaliteit en cultuur dringend vereist. En bij de Belastingdienst/Dienst Toeslagen bij uitstek.
Tevens moet in kaart worden gebracht welke topambtenaren verantwoordelijk zijn geweest voor de excessen van de afgelopen 10, 12 jaar. Ook deze mensen kunnen niet door op andere Departementen en bij de Belastingdienst, Dienst Toeslagen.
De burger / kiezer is geen vijand. Die vijandschap is wel het uitgangspunt van veel politici en ambtenaren geweest in de afgelopen jaren. Jammer, dat de burger zich niet gedraagt als een algoritme en evenmin als een unit op de lopende band in een productiehal. Leer opnieuw met burgers om te gaan.
De bittere verwijten van politici en ambtenaren van de afgelopen jaren dat kiezers hun oor laten hangen naar populisten komen vooral voort uit het feit dat de bestuurspartijen de burger niet zien als mens, laat staan dat zij nog oog hebben voor de menselijke maat.
Vervolgens is er de Rechterlijke Macht.
Rechters hebben zich ernstig partijdig getoond ten gunste van de Belastingdienst, de Ministeries van Financiën , Sociale Zaken en het Kabinet. Terwijl ook al jaren volstrekt helder is dat ambtenaren van de Belastingdienst informatie en bewijsstukken ten overstaan van de Rechter achterhouden en valse verklaringen afleggen. Mede in opdracht van de leiding van de Dienst en Financien.
Rechters moeten hun arresten natrekken. Om hun geloofwaardigheid te herwinnen zullen ze zich publiekelijk endiepgaand moeten verantwoorden. Niet alleen middels een rapport, maar ook met de baret deemoedig in de hand richting gedupeerden en de burger in het algemeen. Hoe hebben Rechters zich zo partijdig kunnen tonen? Arresten en jurisprudentie van de hoogste Rechters zullen moeten worden herroepen en vernietigd.
Rechtsherstel dient dringend te worden geboden. Initiatief daartoe is ook voor Leden van de Rechterlijke Macht een morele en in een aantal gevallen persoonlijke verplichting. En kan iedereen wel door? Heeft men het wel in zich onpartijdig te kunnen zijn? Hoe staat het met de mentaliteit en cultuur binnen de Rechterlijke Macht en tussen Ministerie van Justitie en de Rechters?
Het OM bracht op 7 januari , toen de media zinderden van emoties over de bestorming van het Capitool, snel een verklaring uit, dat ambtenaren van de Belastingdienst niet vervolgd kunnen worden.
De timing geeft de onwil aan. Men hoopte op weinig aandacht voor de verklaring. Dat zou helpen gedupeerden te isoleren.
De juridische gronden die het OM aanvoert zijn cirkelredeneringen en houden geen stand.
Ook met de mentaliteit en cultuur op het OM zit het fout.
Opnieuw de doofpot. Opnieuw het willen behagen van de politieke en ambtelijke top op de Ministeries. Ook Grapperhaus mag zich verklaren dat het OM meteen in de hardvochtige fouten van alle overheidslichamen vervalt.
Wie gelooft in een onafhankelijk en onpartijdig OM?
Ze zijn hartstikke succesvol als je kijk...
Wat zullen ze met die enorme Amerikaanse...
Valt tegen dan. Ik had eigenlijk verwach...
Nou ja... hij heeft nu toch zijn eigen w...
Mja... ik ga me er niet mee bemoeien en ...
Degene die gillend over de grond rolt en...
Ook stom om reclame te maken voor vreemd...
Dus de Vereniging van Burgemeesters, of ...
Mja... klopt. Hij heeft geen oorlog gest...
BESTE
DATUM