Duitse ANWB: ‘Deze elektrische auto had nooit goedgekeurd mogen worden voor Europa’
De ADAC, de Duitse evenknie van de ANWB, heeft de goedkope elektrische auto Suda SA01 getest. De lijst van mankementen aan de nauwelijks meer dan 10.000 euro kostende Chinese auto is lang en de club stelt zelfs dat de auto niet goedgekeurd had mogen worden voor het Europese wegennet.
Een nieuwe elektrische auto voor iets meer dan 10.000 euro: dat klinkt veel zakelijke, maar ook particuliere kopers als muziek in de oren. Maar hoe aantrekkelijk de auto op het eerste gezicht ook lijkt, bij nader inzien is het een wagen met een groot veiligheidsrisico. Dat concludeert althans de ADAC.
De eerste e-auto van de Chinese fabrikant Suda voor de Europese markt is sinds eind 2020 verkrijgbaar en kost in Duitsland 10.390 euro. De autoclub oordeelt dat de algemene afwerking, de rijeigenschappen en vooral de veiligheidsuitrusting meer dan slecht zijn.
En inderdaad: de Suda SA01 heeft geen airbags, ESP of veiligheidssystemen, zoals een noodremassistentie of een waarschuwingssysteem voor het verlaten van de rijstrook. Het voertuig mag alleen in de EU worden verkocht, omdat het op de markt komt als onderdeel van een zogeheten ‘kleine serie typegoedkeuring’. Hiervoor hoeven fabrikanten niet aan allerlei eisen te voldoen, die wel gelden voor auto's die in grote aantallen op de markt komen.
Het ‘bijna volledig ontbreken van passieve veiligheidsvoorzieningen’ zoals de ADAC het noemt, is vooral merkbaar in de crashtest. Bij een frontale botsing met een snelheid van 64 km/u, raakten volgens de ADAC het hoofd en de borst van de bestuurder hard het stuur, wat tot zeer ernstige verwondingen zou hebben geleid. Onderdelen onder het dashboard veroorzaakten kwetsuren aan de knieën en dijen van de passagier.
Naast de ontbrekende airbags voorin hadden ook de niet bestaande gordelspanners een negatieve impact bij de crash, aldus de ADAC. Volgens de autoclub was de schade aan het voertuig na het gesimuleerde ongeluk zo groot dat de deur aan de bestuurderskant niet open kon. De Suda heeft ook geen beveiligingsinrichting waarmee reddingswerkers het hoogspanningssysteem van de auto kunnen loskoppelen.
De ADAC is niet alleen kritisch over de resultaten van de crashtest, maar ook over het rijgedrag van de Suda, de remweg, het materiaalgebruik en de afwerking, de actieradius van 200 kilometer en de laadcapaciteiten. De enige positieve punten waren de binnenruimte, de bediening van het infotainmentsysteem en de behoorlijke acceleratie. In Nederland wordt de Suda vooralsnog niet aangeboden.
Bekijk hieronder onze video’s op het gebied van auto’s en mobiliteit
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Tesla Model 3 gekozen tot EV van het Jaar
-
interview
Alwéér een Chinees automerk naar Nederland: ‘Wij zijn beter dan Tesla’
In rap tempo arriveren Chinese automerken op de Nederlandse markt. Afgelopen jaar maakten MG en Aiways hun debuut, volgend jaar komt daar onder meer Xpeng bij. In een gesprek met onze autoredactie benadrukt topman Brian Gu van Xpeng dat hij een serieuze concurrent wil zijn van Tesla: ,,In enkele opzichten doen wij het echt beter.’’ -
Schoonmaaktip
Je huis weer ‘lenteproof’: maak deze fout niet met je vitrage
Weg met de winterdip en hallo schone lei: de voorjaarsschoonmaak staat voor de deur. Met deze praktische tips van schoonmaakexpert Marja Middeldorp wordt jouw huis weer spic en span. -
RIJ-IMPRESSIE
De Aiways U5 is een elektrisch ruimtewonder (én nog niet helemaal af)
De Aiways U5, een nieuwe elektrische SUV uit China, werd in een recordtijd ontwikkeld. In slechts drie jaar tijd stampte de Chinese startup een verrassend ruime, aangenaam comfortabele en prettig betaalbare familieauto uit de grond. Dat is indrukwekkend. Zoom je echter in op de details, dan ontdek je nog heel wat punten die voor verbetering vatbaar zijn. -
PREMIUM
Wanneer is te veel sporten gevaarlijk? Cardioloog legt uit wat een sporthart is en welke risico’s er zijn
Sporten is gezond, ook voor je hart. Maar in een klein aantal gevallen kan een intensieve belasting van het hart nadelig of zelfs fataal zijn. Als je heel veel sport, verandert je hart van grootte en vorm, dat wordt wel een sporthart genoemd. Cardioloog Frank Timmermans legt uit wanneer te veel sporten ongezond wordt en welke risico’s je loopt.
-
47
Dierenartskosten verschillen enorm per praktijk: 340 euro of 135 euro voor dezelfde behandeling
-
-
-
PREMIUMREPORTAGE
Op 28 meter diepte werden twee tunnels gekoppeld, maar het gesprek gaat over iets anders
Na een bouw vol tegenslag is de Maasdeltatunnel nu één geheel. De twee delen van de nieuwe autoverbinding tussen Rozenburg en Vlaardingen werden donderdagmorgen door verkeersminister Mark Harbers ‘gekoppeld’. Maar op 28 meter diepte ging het niet zozeer over dit staaltje Hollands vernuft, maar vooral over iets anders.Vlaardingen, Rozenburg -
auto-expert3
Waarom schakelt mijn fietsendrager de cruisecontrol uit?
Als je een fietsendrager aansluit op de auto, kan het zijn dat sommige functies ineens niet meer werken. Zoals de cruisecontrol van lezer Dianna den Doop. Zij vraagt zich af hoe dat kan. Onze auto-expert Niek Schenk geeft antwoord.
-
Elk uur rijden acht mensen door na verkeersongeval - hoe is de situatie in jouw gemeente?
-
PREMIUM
Edwin zoekt tot in de late uurtjes naar parkeerplek voor zijn paarse truck door één anonieme klager
Na een lange dag werken wil de Goudse vrachtwagenchauffeur Edwin de Vos graag naar z’n aardappeltjes. Maar het is niet makkelijk om een geschikte parkeerplaats te vinden voor z’n paarse vijftigtonner. Zijn ideale plekje bij een sporthal kwam vorig jaar onder vuur te liggen door een anonieme klager die zijn vrachtwagen twintig keer rapporteerde in de Slim Melden-app. Wat nu?Gouda -
-
Tesla koopt racismezaak af na aanklacht zwarte oud-werknemer