Direct naar artikelinhoud

FNV geschokt door situatie bij Primark: 'Personeel is wegwerpproduct'

Een door FNV uitgevoerde enquête onder Primark-medewerkers heeft een 'schokkend beeld' opgeleverd van de arbeidsomstandigheden bij de modewinkel.

De Primark-winkels zijn inmiddels door heel Nederland te vinden.Beeld anp

Personeel dat met behulp van camera's wordt bespied, zich gekleineerd voelt, geïntimideerd wordt door managers als ze zich ziekmelden. De resultaten van een enquête door vakbond FNV onder bijna twaalfhonderd (ex-)medewerkers van Primark liegen er niet om. Maar de misstanden beperken zich niet alleen tot deze modewinkel, zegt FNV-bestuurder Niels Suiker. 'Personeel in de detailhandel is helaas een wegwerpproduct geworden.'

Lees ook

Bij Primark gaat de zoektocht naar koopjes ten koste van personeel.

Hoge werkdruk

Winkelketens als Blokker, C&A en de Zeeman; hun producten worden steeds goedkoper. Het zijn dan ook gouden tijden voor koopjesjagers. Maar de keerzijde van deze 'race to the bottom' is dat personeel in de detailhandel steeds meer als kostenpost wordt gezien, constateert Suiker van de FNV: 'Het grote probleem in de detailhandel is de werkdruk: voor de crisis stond er nog makkelijk acht man op een gemiddelde werkvloer. Tegenwoordig twee. '

De afgelopen jaren gingen veel winkels failliet, waaronder de V&D, MS Mode en de Schoenenreus. Ook heeft online winkelen voor een kaalslag gezorgd in de Nederlandse winkelstraten. Dit leidde er weer toe dat het aanbod van werkzoekend personeel groot is. De detailhandel heeft het voor het uitkiezen. Mede daarom zijn tijdelijke contracten de norm geworden, zegt Suiker. 'Na twee jaar tijdelijke contracten, wordt personeel vaak ingewisseld voor de volgende lichting.'

Na twee jaar tijdelijke contracten wordt personeel vaak ingewisseld voor de volgende lichting
Niels Suiker, FNV

Een van de overlevingsstrategieën van winkeliers is het verkopen van steeds goedkopere producten. Ze schuiven op van het middensegment naar het lage segment. Ze kunnen die producten alleen zo goedkoop aanbieden door op het personeel te bezuinigen, aldus Suiker: 'Een verkoper geldt niet meer als iemand met toegevoegde waarde.'

Misstanden Primark

Dit zijn volgens de ondervraagde werknemers de grootste pijnpunten bij Primark. Bijna driekwart van de deelnemers aan de enquête klaagt over een te hoge werkdruk, het personeel zou bovendien worden opgejaagd om sneller te werken. Als werknemers even staan te praten met een andere collega, dan wordt er gevraagd - of geschreeuwd -  wat ze aan het doen zijn. Ook zou er gedreigd worden met schriftelijke waarschuwingen.

Daarnaast wordt de camera volgens personeel ingezet om te controleren hoe vaak ze bijvoorbeeld naar de wc gaan en hoe laat ze binnenkomen en weer naar huis gaan. Sommigen voelen zich, volgens de enquêteresultaten, 'aangetast in hun privacy'.