Een instapmodel van 257.933 euro
Rij-impressieDe Bentley Flying Spur is nu ook verkrijgbaar als ‘instapmodel’ met een 550 pk sterke biturbo V8-motor. Het scheelt 100 kilo, 40.000 euro en het model belooft ondanks zijn zware botten zelfs een zekere mate van sportiviteit.
Prestige en duurzaamheid zijn altijd sleutelwoorden geweest in de geschiedenis van Bentley. Wie rondloopt in de fabriek in Crewe, voelt een weldadige rust op zich neerdalen. Want waar bij negen van de tien autofabrieken aan het einde van de lopende band auto’s wegschieten als chocoladerepen, wordt het productieproces van een Bentley nog altijd gemeten in dagen en weken, in plaats van minuten en seconden. Ook verloochent het merk zijn klassieke afkomst niet. Nog altijd verenigt een Bentley de klassieke Britse proporties met een soort tijdloze elegantie en sportiviteit. De auto’s hebben een uiterlijk dat kracht en souplesse uitstraalt.
Dat geldt ook voor de Flying Spur, het huidige topmodel. De naam Flying Spur kennen we sinds 2005, toen de auto werd geïntroduceerd als de verlengde versie van de toenmalige Continental GT. Na de tweede generatie die in 2013 werd onthuld is het nu tijd voor het derde hoofdstuk van de ultieme sedan. Het nieuwste model staat namelijk op een veel moderner – met Porsche gedeeld - platform dat bestaat uit aluminium en composietmaterialen. De auto is weliswaar gebaseerd op de Continental-serie, maar heeft meer een eigen identiteit gekregen dan zijn voorganger en oogt bovendien niet langer als een verlengde coupé.
De 5,32 meter lange Flying Spur groeide in alle opzichten, waardoor de auto nu een kloeke 2.437 kilogram weegt. Of je de auto mooi vindt of niet, feit is wel dat het nieuwe model veel beter oogt dan de oude Flying Spur, waarvan de cabine te ver naar voren stond. Dat was ook meer een auto om in te worden gereden, niet om in te rijden. Als geheel weet de nieuwe Flying Spur dan ook te overtuigen, want er komt wel wat voorrijden als je in deze auto arriveert.
318 km/u
De Flying Spur neemt als topmodel de plaats in van de Mulsanne. We reden al eerder met het topmodel, dat is voorzien van een van VW afkomstige 6,0 liter W12-motor met dubbele turbo, dat vanaf € 297.350 te koop is. Dankzij enkele aanpassingen vliegt de Flying Spur daarmee in 3,8 seconden van 0-100 km/u. De topsnelheid bedraagt 333 km/u. Maar nu is er dus ook een ‘instapmodel’. Die is 100 kilo lichter en exact 39.417 euro minder duur. Qua topsnelheid (318 km/u) en acceleratie (4,1 seconden) ontlopen modellen elkaar weinig. Bentley komt naar eigen zeggen met deze uitvoering omdat veel Flying Spur-eigenaren toch vaker zelf willen rijden dan gereden worden.
De mate van comfort is desondanks ook in de V8 overweldigend. Wat te denken van stoelventilatie, stoelverwarming en diverse massagestanden? Of het roterende aanraakscherm van 12,3 inch, Bentley Rotating Display gedoopt, dat ronddraait en naar keuze drie extra analoge metertjes laat zien, of het navigatiescherm en alle andere infotainmentsnufjes. Een derde mogelijkheid is een voortzetting van het houten dashboard, waarbij - in dit exemplaar althans - de nerf van het hout niet naadloos doorloopt. Achterin is een verwijderbare Touch Screen Remote Control te vinden. Deze op een smartphone lijkende afstandsbediening wordt gebruikt om zaken te bedienen als de jaloezieën voor de ruiten achterin, de airco, de massagefuncties en de sfeerverlichting. Ook kunnen via de geïntegreerde wifi-hotspot tot acht telefoons of tablets met het internet worden verbonden.
770 Newtonmeter
Klachten zijn er niet, opmerkingen wel. Her en der zien we zaken terug uit de verzamelbak van het VW-concern. Zo maakt de digitale snelheidsmeter gebruik van de Audi-lay-out en het infotainment komt grotendeels overeen met het Porsche-systeem. Het geluidssysteem van de Britse audiofabrikant Naim is daarentegen oorstrelend. Het is loepzuiver en blijft tot enorm hoge volumes vrij van vervorming. Andere dingen die beter kunnen zijn het zicht naar achteren en de afwezigheid van een bolling of geslepen deel onderin de zijspiegels om de dode hoek goed in beeld te brengen.
De achtcilinder doet in weinig opzichten onder voor de W12. Waar je bij sommige concurrenten echt de karakteristieke roffel van de achtcilinder hoort, blijft deze motor altijd kalm, bescheiden en nagenoeg vrij van vibraties. En wanneer je het gaspedaal intrapt, schakelt de auto ook niet drie trappen terug om er vervolgens loeiend vandoor te gaan. Dit komt door de turbo's die al bij lage toerentallen voor een enorme trekkracht van maar liefst 770 Newtonmeter zorgen. Pas wanneer het rode gebied in zicht is voor de toerenteller komt er iets van beginnende agressie los in het vooronder. De bak schakelt exact en direct en dat leidt, zeker in combinatie met het comfortabele onderstel, tot een heerlijke rijervaring.
In de Sportmodus wordt weliswaar alles anders, maar ook dan verandert de inborst van de V8 niet enorm. De auto duwt vast minder door in de bochten dan de W12 dankzij de lichtere motor, maar daarvoor moet je beide varianten onmiddellijk na elkaar rijden, anders voel je het verschil niet. Dat ligt ook aan de vierseizoenenbanden, die niet het beste in de Bentley naar boven halen en die bovendien een maximumsnelheid van ‘slechts’ 220 km/u dicteren, terwijl de topsnelheid 113 km/u hoger ligt. In Nederland mag je meestal 100 km/u en dus heb je hier meer aan het feit dat de V8 onder geringe belasting vier van de acht cilinders uitschakelt. Dat zorgt voor een brandstofbesparing van maximaal 16 procent.
355.902 euro
Doordat de nieuwe vierwielaandrijving niet langer een vaste 60/40-verdeling van het koppel kent, gedraagt de Flying Spur in Sport-modus zich iets meer als een achterwielaangedreven auto. Ook zorgen de optionele vierwielbesturing en het torque vectoring-systeem voor een beter bochtengedrag. Maar het meest prettige aan de is zijn prijs. Want in plaats van een prijslijst die begint bij € 297.350 voor de W12-variant, rijd je al een Bentley Flying Spur V8 vanaf 257.933 euro. Je moet je dan wel een beetje inhouden tijdens het aankruisen van de optielijst, anders zit je al snel op het bedrag van de door ons gereden testauto: € 355.902,00.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
VIDEO | Amerikaan zonder armen en benen bestuurt truck met joystick
-
Explosieve groei aantal oldtimers in vijf jaar tijd
Er zijn tienduizenden oldtimers meer in Nederland dan vijf jaar geleden. Dat en meer blijkt uit cijfers die het Central Bureau voor de Statistiek heeft vrijgegeven. -
PREMIUM
Oldtimer is een plattelandshobby: ‘De stad heeft uitlaatgassen, daar doe je de kap niet open’
Het aantal oldtimers groeit, vooral op het platteland. Autorijden als bezigheid, waarbij je je auto laat werken terwijl je haar voor je ogen wappert, daar kunnen de strengere milieueisen en gestegen kosten volgens de liefhebbers niet tegenop. ,,Maar ik denk dat de collectie oldtimers wel langzaam opdroogt.”Meerkerk, Poederoijen, Arkel, Gorinchem, Dordrecht -
61
De goedkoopste nieuwe auto van Nederland is puur elektrisch en kost netto 16.000 euro
Een elektrische auto als meest betaalbare model op de Nederlandse automarkt: daar zag het enkele jaren geleden niet naar uit. Toch is het Dacia gelukt om tegelijkertijd met de facelift van de elektrische Spring een flinke prijsverlaging door te voeren. De goedkoopste elektrische auto van Nederland is daarmee - na aftrek van de subsidie voor elektrische auto's - zelfs de goedkoopste auto van Nederland. -
PREMIUM
Ivar kijkt 's nachts uit het raam om te zien of zijn gewilde auto niet is gestolen: ‘Het kan zo gebeurd zijn’
Auto-eigenaren klampen zich vast aan creatieve veiligheidsmaatregelen nu Mazda CX-5's in de Hoeksche Waard vaker het doelwit lijken van dieven. Het merk en type hoort al jaren bij de meest gestolen auto’s in Nederland. ,,Ik vraag me wel eens af of ik deze auto nog moet aanhouden.”Hoeksche Waard
-
Rij-impressie
Plankgas door de crisis met de Bentley Flying Spur
-
-
-
auto-expert48
Files voor de tunnel worden opzettelijk gecreëerd en daar is een goede reden voor
Soms lijkt het helemaal niet zo druk te zijn in een tunnel, maar kort daarvoor heb je tóch in de file gestaan. Hoe kan dat, vraagt lezer René Voorbach zich af. Onze auto-expert Niek Schenk geeft antwoord. -
Illegale ‘TikTok-apk’ zonder keuring aangepakt
De RDW heeft opgetreden tegen praktijken waarbij auto’s een geldige apk kregen zonder dat ze waren gekeurd. Meerdere bedrijven en personen zijn onderzocht. De actie heeft bij 34 bedrijven tot maatregelen geleid. Een persoon is door de politie aangehouden.
-
PREMIUM8 vragen24
Gebruikers van Marktplaats maken zich zorgen: kijkt de Belastingdienst nou wel of niet mee?
-
PREMIUMProefpanel
Getest: tompoucen uit de supermarkt, deze moet je niét eten: ‘Het deeg is taai en de vulling lijkt op vla’
Zaterdag is het Koningsdag. Dan gaan we weer massaal aan de tompouce. Nu (vaak) bedekt met oranje glazuur, en die straks weer roze of geel is. Maar het gaat niet om de bovenkant, zo blijkt. ,,Het is het bladerdeeg en de gele room waar het om draait.’’ -
-
Schoonmaaktip
Lenteschoonmaak voor je tuinset: dit sopje gebruik je het beste om weervlekken uit je kussens te krijgen