Influencer marketing aan banden gelegd

Veel influencers zoals Enzo Knol en Monica Geuze maken sluikreclame in hun Youtube video’s. Nieuwe regelgeving verbiedt de huidige praktijken.

Wat verandert er? Een hele hoop! Zo mogen influencers producten op social media niet meer langer aanprijzen, door middel van een verboden sluikreclame. Er moet duidelijk vermeld worden wie de influencer betaald en grote influencers zoals Monica Geuze moeten worden ingeschreven bij het Commissariaat voor de Media. Volgens dit Commissariaat is dat een goede ontwikkeling. Maar het heeft natuurlijk ook een hoog Wij van WC-eend gehalte.

Producten mogen bijvoorbeeld in een vlog op Youtube niet dermate veel aandacht krijgen dat ze er enorm uitspringen. Want dan is er misschien sprake van ongewenste sluikreclame. En omdat voornamelijk kinderen en jongeren naar influencers kijken en ook luisteren wil de overheid dit hard aanpakken. Met vroege schulden voor jongeren, ook jonger dan 18 jaar oud, is niemand gebaat.

Veel jongeren kopen immers de producten die de influencers aanprijzen. Vooral de jonge garde onder leiding van Saar Ras is daar bedreven in. Hoeveel producten Saar op een dag op Instagram aanprijst is niet meer op twee handen te tellen!

Justine Pardoen van het Bureau Jeugd en Media noemt deze nieuwe regelgeving een ‘ongelooflijk belangrijk signaal’, ze bejubeld die: “De industrie moet er blij mee zijn. Het wordt tijd dat er richtlijnen komen. Tot nu toe was het een soort wildwest. Begrijpelijk, want het is een nieuw veld.”

Het is de vraag hoe blij de influencers met de regels zijn. Een inkomstenverlies (bijvoorbeeld via Google Adsense) ligt op de loer. En dat is niet waar de over het algemeen goed betaalde influencers op zitten te wachten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *