Transacties zoals Tikkies en betalingen van rekeningen zijn buiten beschouwing gelaten. Het gaat dus puur om de aankopen bij webwinkels. De dagrecords van vorig jaar - zowel qua omzet als aantal aankopen - zijn deze week al een paar keer gebroken.
Online werd vanaf afgelopen zaterdag tot en met donderdag 567 miljoen euro uitgegeven aan aankopen bij webwinkels en dat is dus nog zonder Black Friday zelf. Het aantal iDEAL-transacties in de e-commerce was in de afgelopen dagen 50 procent groter dan in een normale week en tot wel 60 procent groter dan tijdens dezelfde week in 2019.
Webwinkels en bedrijven als PostNL hebben dit jaar nadrukkelijk afspraken gemaakt over de spreiding van acties om overbelasting te voorkomen. Het is altijd al druk met koopfestijnen zoals Black Friday, Singles Day en Cyber Monday, maar door de coronacrisis heeft het online shoppen een extra groeispurt doorgemaakt.
Black Friday is overgewaaid uit de VS. Daar is het de vrijdag na Thanksgiving Day, een dag waarop veel werknemers vrij zijn. Voor de detailhandel is Black Friday de aftrap voor het kerstseizoen.
Kortingen gemiddeld tussen de 15 en 20 procent
De Consumentenbond ziet ook dat Black Friday "dit jaar langer duurt" en stelt dat er ook meer aanbiedingen zijn dan in voorgaande jaren. "Gemiddeld liggen de kortingen tussen de 15 en 20 procent." Uitschieters met hogere korting zijn volgens de organisatie vooral te vinden in de audiovisuele hoek.
Het spreiden van de aanbiedingen over meerdere dagen is volgens de Consumentenbond bedoeld om het aantal bezoekers in de winkels zoveel mogelijk te spreiden in verband met corona. "Verschillende winkels hebben speciale dagaanbiedingen."
Ook dit jaar zijn er weer nepkortingen, stelt de bond, waarbij winkels korting geven op de adviesprijs. "In werkelijkheid worden die adviesprijzen nooit gerekend."
NUjij: Uitgelichte reacties