BMW zegt sorry voor belachelijk maken belangrijkste doelgroep op social media
BMW heeft excuses aangeboden voor een op social media gelanceerde campagne die de zogeheten ‘boomers’ belachelijk maakt. Met de zin ‘Oké, Boomer, en wat is jouw reden om niet te veranderen?’ zette de campagne kwaad bloed bij de belangrijkste groep kopers van BMW's.
De campagne is ongetwijfeld bedacht door een jong mediateam, dat zich afvraagt waarom oudere consumenten alleen maar kunnen zeuren over het design van de nieuwe BMW's met hun omstreden grille, die er in de ogen van velen uitziet als twee hazentanden. Maar volgens BMW moeten dit soort mensen - door hen boomers genoemd - verder kijken dan het uiterlijk.
Helaas waren ze één ding vergeten, namelijk dat deze boomers - kort voor baby boomers - de belangrijkste kopers zijn van BMW's. Want: 50-plus en kapitaalkrachtig. Volgens het woordenboek is een boomer ‘een persoon van gevorderde leeftijd, met ouderwetse denkbeelden of conservatieve opvattingen, oftewel een fossiel’. Dat is geen erg positieve kwalificatie en ze zijn kennelijk wel goed in geld verdienen.
Neger
Niet slim dus om de mensen die indirect jouw salaris betalen af te kraken. Dat vonden de boomers in de top van BMW kennelijk ook en dus verontschuldigde het bedrijf zich twee dagen later voor de campagne in een tweet. ,,Het maakt niet uit hoe oud je bent, we zijn er voor je. Het spijt ons, het was niet onze bedoeling om iemand te beledigen met meme-jargon. De weg naar de nieuwe wereld van mobiliteit is hobbelig, maar we hopen dat je met ons mee op reis gaat", zo is te lezen.
Het is niet de eerste keer dat BMW een fout maakt wat communicatie betreft. In maart plaatste de autofabrikant berichten op Twitter met het coronavirus als thema om de i8 te promoten. Het bedrijf verwijderde de tweets, gevolgd door een verontschuldiging. Ook Volkswagen ging eerder dit jaar in de fout met een reclame waarin een zwarte man wordt voortgeduwd door een enorme witte hand en waarin kort het woord ‘neger’ te zien was. Audi moest zich dit jaar eveneens verontschuldigen en wel voor het publiceren van een seksistische afbeelding van een klein meisje dat al leunend tegen de voorkant van een rode sportwagen een banaan eet.
Bekijk onze trending nieuwsvideo’s in onderstaande playlist:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
In Zweden kun je geld verdienen door foutparkeerders aan te geven via een app
-
PREMIUM36
Trombose kan levensgevaarlijk zijn: dit zijn mogelijke tekenen volgens de arts
Trombose is een veel voorkomende aandoening: gemiddeld treft het ieder uur elf Nederlanders. Onbekendheid met de symptomen zorgt er soms voor dat trombose pas laat wordt herkend, en dat kan fataal zijn. Wat is trombose precies? Wat zijn de tekenen? En wanneer loop je risico om het te krijgen? Trombosespecialist Saskia Middeldorp legt het uit. -
Volkswagen biedt excuses aan voor racistische reclame
De directie van Volkswagen heeft excuses aangeboden voor een racistisch reclamefilmpje op Instagram en Facebook. In de video wordt een man met een donkere huidskleur door een enorme witte hand uit de buurt gehouden van de nieuwe Golf 8. Vervolgens wordt de man in een café geduwd met de naam ‘Petit Colon’, oftewel Kleine Kolonist. Bovendien komen groot de letters N, G, E en R in beeld: volgens critici een duidelijk verwijzing naar de woorden nigger en neger. -
Audi onder vuur na ‘seksistische' advertentie van klein meisje dat banaan opeet
De Duitse autofabrikant Audi gaat diep door het stof voor het plaatsen van een controversiële afbeelding van een klein meisje dat al leunend tegen de voorkant van een rode sportwagen een banaan opeet. De foto, die is bedoeld om de nieuwe Audi RS4 te promoten, is na felle kritiek van de site van Audi verwijderd. ,,We bieden onze oprechte excuses aan voor dit ongevoelige beeld”, laat het miljardenbedrijf weten. -
PREMIUM
Waarom jouw nieuwe auto geen SUV wordt maar een SDV
Een auto helemaal naar wens upgraden? Binnenkort kan dat. Auto’s worden niet meer standaard geleverd met alle mogelijkheden en functies die er nu vaak wel inzitten. Het voordeel is dat auto’s nog minder snel verouderen. Hoe zit dat precies?
-
PREMIUM
Rijd je met een van deze auto's? Let op voor problemen met distributieketting
-
-
-
Den Haag kondigt nieuwe subsidie aan: 3500 euro voor sloop van oude bestelauto’s
De gemeente Den Haag heeft een nieuwe subsidie aangekondigd voor de sloop van vervuilende bestelauto’s. Dit om bij te dragen aan schonere lucht en ondernemers te helpen bij de overgang naar de zero-emissiezone in 2025.Den Haag -
PREMIUM40
Verbreding drukste snelweg van Nederland laat steeds langer op zich wachten: ‘Beter investeren in ov’
De geplande verbreding van de A4 leek vier jaar geleden dichtbij, maar is inmiddels in de ijskast beland. Het bedrijfsleven hoopt dat het nieuwe kabinet er alsnog geld voor vindt, maar natuurverenigingen en omliggende gemeenten hopen dat van uitstel afstel komt. ,,Als je meer verkeer faciliteert, krijg je meer geluid en luchtverontreiniging.”Den Haag, Delft, Westland, Zoetermeer, Schiedam
-
Autotest
Voormalig SsangYong wil het de Chinezen moeilijk maken met 41.250 euro kostende elektrische SUV
-
PREMIUM
In de Rotterdamse haven staan honderden auto's stof te happen: dit is er aan de hand
Honderden, misschien wel duizenden Chinese auto's staan in de Rotterdamse haven stof te vangen. De elektrische bolides zijn verscheept, maar nog niet verkocht. En er komen waarschijnlijk nog meer auto's deze kant op. Chinese autofabrikanten zijn naarstig op zoek naar extra parkeerterreinen.Rotterdam -
-
PREMIUMGeldflaters
Mandy gaf 150 euro uit om haar balkon op te fleuren: ‘Nu zit ik met bakken vol halfdode planten’