Max Verstappen heeft toegegeven dat zijn taalgebruik na de aanrijding met Lance Stroll vorige week in Portugal niet door de beugel kon. De Nederlander probeert voortaan beter op zijn woorden te passen, maar vindt ook dat er geen al te groot drama van gemaakt moet worden.
Nadat hij in de tweede vrije training voor de Portugese Grand Prix samen met Stroll van de baan vloog werd de Canadees door Verstappen over de boordradio onder andere voor 'mongool' en 'achterlijke' uitgemaakt. Die uitspraken deden vooral bij de buitenlandse pers nogal wat stof opwaaien, waarna de Red Bull-coureur er vrijdag tijdens de persconferentie in Imola nog even naar gevraagd werd.
"Het was nooit mijn bedoeling om iemand te beledigen. Dat is niet wat ik wil", reageerde Verstappen. "Maar als je met zulke snelheden in de rondte rijdt kunnen dat soort dingen gewoon gebeuren. Ik zeg niet dat mijn woordkeuze juist was, ik weet ook wel dat het niet correct is, maar ik wil er niemand mee beledigen."
"Vijf minuten later staan we het uit te praten en is het weer vergeten"
Volgens Verstappen heeft hij het incident direct uitgesproken met Stroll toen hij zich samen met de Racing Point-coureur moest melden bij de wedstrijdleiding: 'Daarna sprak ik hem direct onder vier ogen en zo zijn coureurs ook weer. We kunnen boos zijn op elkaar, maar vijf minuten later staan we het uit te praten en is het weer vergeten."
"Het kan er soms wat heet aan toe gaan, maar het moet niet groter gemaakt worden dan het is. Het was niet correct, maar ik kan het niet meer terugdraaien. Ik leer er natuurlijk wel van en zal het de volgende keer beter proberen te doen."
23 races iets te veel van het goede
Verstappen werd tijdens de persconferentie ook nog even gevraagd naar het plan van de Formule 1 om volgend jaar 23 races te organiseren. Het zadelt de teams en coureurs op met een recordaantal races in een seizoen, wat van Verstappen niet zo nodig hoeft.
"Ik vind het best wel veel," moet de Nederlander toegeven. "Voor ons coureurs is het niet zo'n ramp. Het is een stuk zwaarder voor de monteurs en engineers, die veel langer van huis zijn. 23 races wordt dan wel heel zwaar, want iedereen heeft ook nog een privéleven.
Dit weekend experimenteert de Formule 1 op Imola al met een ingekort Grand Prix-weekend. De vrije trainingen op vrijdag zijn er geschrapt uit het schema, waardoor de coureurs zaterdag maar één vrije training de tijd krijgen alvorens er in de middag gekwalificeerd gaat worden.