Volg het nieuws rondom KLM
Daarmee is ook afkeuring van het plan nog een optie. "We informeren de Kamer daarover, daar hebben we het restant van deze maand voor", aldus Hoekstra.
Het pijnpunt zit vooral in de looptijd van de afspraken die KLM met de vakbonden heeft gemaakt over de bezuinigingen binnen de maatschappij. Dat er flink bezuinigd moet worden, is een voorwaarde van het kabinet voor de miljardensteun.
"We hebben steeds afgesproken dat de duur van de leningen bepalend is voor de afspraken", aldus Hoekstra, die zich nog geen definitief ja of nee liet ontlokken. De leningen hebben een looptijd van ruim vijf jaar, die van de afspraken met de bonden nog geen twee jaar.
Een woordvoerder van KLM laat desgevraagd aan NU.nl weten dat vrijdag spoedberaad met de vakbonden is gepland.
Eind juni bereikten KLM en het kabinet een akkoord over staatssteun om de zwaar gehavende maatschappij door de coronacrisis heen te helpen. Het ging om een directe lening van 1 miljard euro en een lening van elf banken met een omvang van 2,4 miljard euro. De overheid staat garant voor die laatste.
Onderdeel van de voorwaarden voor de staatssteun was dat KLM met alle vakbonden afspraken zou maken over het omlaagbrengen van de kosten. KLM diende 1 oktober een herstelplan in, waarin is vastgelegd hoe de maatschappij aan de voorwaarden wil voldoen.
'Belangrijk dat het om belastinggeld gaat'
Hoekstra wees er vrijdag op dat KLM het bedrijf is dat in Nederland het meest gebruik heeft gemaakt van de NOW-regeling. "Het is het enige bedrijf waar we bereid zijn veel in te steken, dan mogen we daar ook wat voor terugvragen. Het is belangrijk dat het hier om belastinggeld gaat."
De bewindsman wees ook op het grote verlies dat KLM en moederbedrijf Air France-KLM vrijdag rapporteerden. De luchtvaart heeft enorm te lijden onder de coronacrisis.
NUjij: Uitgelichte reacties