Meer Nederlanders willen blijven thuiswerken nu lockdown voortduurt
OnderzoekThuiswerken is sinds het begin van de coronacrisis alleen maar in populariteit gegroeid, blijkt uit nieuw onderzoek. Vergeleken met eerdere metingen zeggen meer Nederlanders het prima te vinden om langer thuis te werken. Voor 78 procent is het wegvallen van reistijd naar de werkplek de belangrijkste reden daarvoor.
Voor het onderzoek, uitgevoerd door onderzoeksbureau Motivaction in opdracht van Nationale Vacaturebank en Intermediair, werd aan 646 werkenden en werkzoekenden middels een steekproef gevraagd naar hun opvattingen over thuiswerken. Dit onderzoek spiegelt een eerdere rondvraag gehouden in april. Ditmaal zeggen flink meer ondervraagden (68 procent) het wel prima te vinden om thuis te werken dan in april (toen nog 53 procent). De groep die zegt juist zo snel mogelijk terug te willen naar de eigenlijke werkplek om alleen daar te werken is geslonken, van 47 procent in april naar 32 procent nu.
Waarom werkt men liever thuis? Gevraagd naar de belangrijkste redenen daarvoor zegt 78 procent van de ondervraagden dat het bevalt dat men nu geen reistijd meer heeft. Dit is gestegen ten opzichte van april, toen 68 procent dit nog als belangrijke reden opgaf. De tweede meestgenoemde reden is het vermogen om als thuiswerker de eigen tijd beter in te kunnen delen (volgens 64 procent). Het feit dat men zich thuis beter kan concentreren dan op de werkplek wordt door 37 procent genoemd, en 33 procent vindt dat thuiswerken goed te combineren valt met de zorg voor het gezin.
Meerdere dagen per week
Maar hoe populair thuiswerken ook is, helemaal niet meer teruggaan naar kantoor hoeft ook weer niet van een meerderheid. Gevraagd hoe vaak men weer naar de werkplek terug zou willen keren als dat eenmaal veilig is, zegt slechts 3 procent van de ondervraagden dat liever helemaal niet te willen. Een keer per week op kantoor werken lijkt 29 procent wel wat. Verreweg de meeste ondervraagden - 49 procent - zouden meerdere dagen per week op kantoor willen werken.
De meest genoemde reden om (ook) weer op kantoor te werken is het sociaal contact met anderen. 65 procent van de ondervraagden noemt het missen van collega’s als reden om terug te willen naar de werkplek. Opvallend is dat ‘het zich er beter kunnen concentreren’ genoemd wordt als reden om graag thuis te werken, maar dat dit voor 41 procent ook juist een reden is om terug te willen naar de echte werkplek. Het missen van verandering in omgeving wordt door 38 procent genoemd als reden om terug te willen keren.
Omscholing
In de tweede lockdown schatten ondervraagden de kans hoger in dat thuiswerken bij hun bedrijf ook een optie blijft na de coronacrisis. In april was 43 procent het nog eens met de stelling dat hun werkgever later meer ruimte voor thuiswerken zal aanbieden, maar in oktober is dat aantal gestegen tot 59 procent. Werkenden lijken ook iets meer actief bezig met de eigen ontwikkeling op werkgebied. Waar in april nog 25 procent zei te overwegen om zich bij te laten scholen is dat nu 35 procent van de ondervraagden.
Bekijk hier alle video’s van AD Werkt:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
column
Altijd druk en nooit tijd voor jezelf? De oplossing is simpel, maar misschien niet zo aardig
-
Dit bedrijf laat collega’s ‘thuiswerken’ in vakantiehuisje middenin de natuur
Het is alweer 230 dagen geleden dat de overheid opriep tot thuiswerken. Sommige mensen zijn in de tussentijd weer naar kantoor geweest, anderen nog helemaal niet. Opstarten na de zomer vonden veel mensen moeilijk, merkte &samhoud consultancy in Utrecht. Daar hebben ze iets op bedacht: medewerkers mogen drie dagen naar een vakantiehuisje, op kosten van de baas. -
PREMIUM
Patrick kocht twee nieuwe horecazaken in zware tijden: ‘Niet voor winst, maar om te overleven’
In een periode van stijgende loonkosten, gasprijzen en inflatie opende Patrick van Aller het afgelopen jaar twee nieuwe horecazaken. Niet door de vele winst, maar juist om te overleven. ,,Ik schrik van de vele ondernemingen die ik te koop zie staan op horecasites.’’Zoetermeer, Den Haag -
PREMIUMSalaris
Anja (29) is software engineer: ‘Als een ander bedrijf met een mooi aanbod komt dan zeg ik geen nee’
Anja (29) werkt als software testing engineer. Zij werkt in een team dat software maakt voor klanten in de logistiek. Anja is verantwoordelijk voor het automatiseren en bewaken van het testproces. -
Straatkrantverkoper die met bijna 32.000 euro werd gepakt krijgt een deel van zijn geld terug
De straatkrantverkoper die eind februari werd aangehouden en bijna 32.000 euro moest inleveren, krijgt een deel van zijn geld terug. De rest van het ingenomen geld heeft de politie nog in bezit en zal worden teruggegeven als de man, die hier illegaal verblijft, vertrekt uit Nederland.Den Haag
-
PREMIUMSalaris
Patrick (51) houdt netto 4980 euro over: 'Mag absoluut niet klagen, zo goed als hier krijg ik het nergens’
-
-
-
PREMIUMProefpanel
Getest: tompoucen uit de supermarkt, deze moet je niét eten: ‘Het deeg is taai en de vulling lijkt op vla’
Zaterdag is het Koningsdag. Dan gaan we weer massaal aan de tompouce. Nu (vaak) bedekt met oranje glazuur, en die straks weer roze of geel is. Maar het gaat niet om de bovenkant, zo blijkt. ,,Het is het bladerdeeg en de gele room waar het om draait.’’ -
PREMIUM8 vragen28
Gebruikers van Marktplaats maken zich zorgen: kijkt de Belastingdienst nou wel of niet mee?
Platformen als Vinted, Marktplaats en AirBnB zijn door Europese regelgeving verplicht om jouw verkoopgegevens over 2023 door te geven aan de Belastingdienst. Dat heeft veel vragen opgeroepen bij onder meer Marktplaats-gebruikers. Ook kwam staatssecretaris Van Rij met een Kamerbrief. Want: om welke gegevens gaat het nou precies, wat betekent dat voor je belastingaangifte en moet je nu belasting betalen als je overbodige spulletjes op de site doorverkoopt?
-
PREMIUMStappenplan
Meeste huizenbezitters hebben voldoende spaargeld om huis te verduurzamen, maar hoe pak je dat aan?
-
column
Zorgen dat mensen positief aan je terugdenken? Besteed aandacht aan de laatste indruk
Je krijgt maar één keer de kans om een goede eerste indruk te maken, dat is waar. Wat veel mensen niet beseffen, is dat ook de laatste indruk die je op iemand maakt van grote invloed kan zijn. Psycholoog Thijs Launspach legt uit hoe dat werkt en hoe je dat zelf het beste inzet. -
-
PREMIUM
Zo begin je aan een nieuwe baan in een lockdown: ‘Ik ben nog maar twee keer op kantoor geweest’