RTL Nieuws RTL.nl

Let op, binnenkort verhuist RTL Nieuws naar RTL.nl

Al onze nieuwsberichten en video’s vind je straks op RTL.nl.

Neem alvast een kijkje

Ga naar de inhoud
Nederland

Afstand houden steeds moeilijker: 'Klanten hijgen in mijn nek'

Mike Maat aan het werk in de PLUS. Beeld © Privéfoto

Niet iedereen heeft nog zin om de coronaregels te volgen. Winkelpersoneel weet daar alles van en moet het af en toe flink ontgelden. "Klanten worden boos als je ze vraagt een winkelmandje mee te nemen."

Na een rustige periode hanteren supermarkten en winkels weer strengere coronamaatregelen nu het aantal besmettingen oploopt. Maar niet iedereen volgt die maatregelen, merkt vakkenvuller Mike Maat (15).

Hij werkt twee tot drie avonden per week bij de PLUS in Spijkenisse en ziet klanten regelmatig de regels aan hun laars lappen. "Mensen moeten een winkelmandje pakken, maar lang niet iedereen doet dat. Sommige klanten worden geïrriteerd of boos als je ze vraagt dat toch te doen", vertelt hij tegen RTL Nieuws.

Coronagolf
Lees ook:
Coronagolf door eigenwijze Nederlanders? 'Eerder door onduidelijkheid'

Ook de afstandsregels worden volgens hem lang niet altijd gevolgd. "Klanten hijgen regelmatig in je nek. Ik vul vaak het wc-papier bij. Als er iemand bij wil, gaat die arm vaak vlak langs mij heen om iets te pakken. Daarom zet ik nu een kar naast me neer. Zo scherm ik mezelf af en kunnen klanten niet te dichtbij komen."

Aanspreken op gedrag

Mike moet als 15-jarige vakkenvuller ook regelmatig klanten aanspreken op hun gedrag. "Tijdens een gemiddelde avond spreek ik ongeveer acht keer iemand aan op afstand houden en ongeveer vier keer moet ik iemand wijzen op het gebruik van een winkelmandje. Ik vind het soms wel vervelend om mensen aan te spreken, maar het hoort erbij."

Een enkele keer loopt het echt uit tot een ruzie in de supermarkt. "Een paar weken geleden was er een man van een jaar of 65 in de winkel die een akkefietje kreeg met een jongen van ongeveer 21. Die hadden ruzie, want de jongen had geen mondkapje op en kwam volgens de oudere man te dichtbij. Dan moet er personeel bijkomen om het te sussen, maar het is wel goed afgelopen."

Dansen,
Lees ook:
Dansen, knuffelen, zoenen: 1 op de 3 jongeren houdt tijdens uitgaan geen afstand

Mike voelt zich ondanks alles wel veilig op zijn werk. "Mijn werkgever is ook niet enorm streng over hoe snel we moeten vullen. Ze hebben bij ons liever dat je wat later klaar bent, maar wel netjes afstand hebt gehouden."

Wegspringen

Barbara Burm is eigenaresse van de damesmodezaak Mooi Boetiek in Wieringerwerf. Ook in haar winkel houden klanten zich geregeld niet aan de regels. "Mensen lijken het steeds vaker te vergeten. Ik moet elke keer wegspringen als mensen te dichtbij komen en dat terwijl mijn winkel heel ruim is."

De klanten staan volgens haar 'continu op haar'. "Ik leg bijvoorbeeld kledingstukken op tafel omdat ik ze niet direct aan ze wil geven. Maar ze geven het na het passen gewoon direct weer aan mij terug, in plaats van het ook op tafel te leggen."

Meer
Lees ook:
Meer coronadiscussie in winkels, typetjes wijzen mensen op regels

Drie weken geleden is er nog een klant woedend de winkel uitgelopen. "Mijn collega was toen aan het werk. Die vrouw bleef maar dichterbij komen en daarop vroeg mijn collega vriendelijk of ze wat afstand wilde houden. Ze zette haar handen in haar zij en zei tegen mijn collega dat ze niet zo belachelijk moest doen. Daarna stormde ze de winkel uit."

Haar collega was daarvan aangedaan. "Ze kwam naar mij toe en zei: 'Sorry, ik heb een klant de winkel uitgejaagd.' Prima, wat mij betreft. Als klanten zich zo gedragen, dan blijven ze maar lekker weg."

Geen mondkapje op

Ze stoort zich ook aan het feit dat er nog steeds mensen haar winkel binnenkomen die geen mondkapje dragen. "Hier in het dorp dragen de meeste mensen inmiddels wel een mondkapje in de supermarkt. Maar in mijn winkel komt nog steeds ruim de helft zonder mondkapje binnen."

We piekeren en hebben een kort lontje door de coronacrisis

01:25
De coronacrisis heeft mentaal impact, blijkt uit een enquête van DVJ Insights.

Burm vindt het moeilijk om in gesprek te gaan met haar klanten over het niet dragen van een mondkapje. "De overheid heeft nog geen mondkapjesplicht ingesteld, dus ik kan er niets van zeggen. Ik heb geen enkele houvast om mensen te weigeren."

Ze denkt dat het makkelijker zal worden als de mondkapjesplicht straks wordt ingevoerd. "Dan plak ik gewoon een sticker op het raam dat je een mondkapje moet dragen en anders kom je er gewoon niet in." Zelf heeft ze de afgelopen twee maanden wel een mondkapje gedragen op het werk. "Ik geloof niet dat ze heilig zijn, maar ik denk wel dat het iets scheelt."

Mondkapjesplicht
Lees ook:
Mondkapjesplicht tegen corona: 'Op zijn vroegst half november'

Discussies en agressie

Detailhandel Nederland herkent het beeld dat steeds minder klanten zich aan de coronaregels houden in winkels. Uit een enquête, die tussen 15 en 19 juni werd gehouden onder 332 winkeliers, bleek dat het geregeld discussies oplevert en in enkele gevallen zelfs tot incidenten leidt.

Winkeliers worden onder meer geconfronteerd met klanten die zich niet aan de afstandsregels houden of met grote groepen naar winkels komen. Ook zijn klanten gefrustreerd omdat er wachtrijen zijn om de winkel binnen te mogen of omdat niet alle kassa's open zijn. 

56 procent van de winkeliers gaf in juni aan een toename van discussies te zien, 13 procent maakte meer incidenten met agressie mee. Hoewel er nog geen cijfers over de afgelopen maanden zijn, is het sindsdien alleen maar erger geworden, weet adjunct-directeur Bert van Steeg. 

"We zien dat mensen het steeds moeilijker vinden om zich aan de regels te houden, het draagvlak is minder geworden. Toen het virus net zijn intrede deed, werden de regels sneller geaccepteerd. Nu de winkeliers de regels weer strakker hanteren na een rustigere periode, leidt dat tot nog meer discussies met klanten."