Door allerlei onvoorziene knelpunten duurt het langer dan verwacht om een helmplicht in te voeren voor het rijden op een snorfiets. Twee weken geleden drong de Tweede Kamer er nog op aan om haast te maken bij de invoering. Sinds begin 2019 dringt de Tweede Kamer al aan op een plicht.
Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) schrijft aan de Tweede Kamer dat deze (juridische) obstakels opgelost kunnen worden, maar dat dit nog enige tijd vergt. Dat moet komend voorjaar klaar zijn.
Irritatie bij Tweede Kamer
De minister reageert daarmee op irritatie in de Tweede Kamer, die al sinds begin 2019 aandringt op een helmplicht voor voertuigen met een maximumsnelheid van 25 kilometer per uur. Het CDA zei eerder deze maand dat het bij de minister ontbreekt aan politieke wil op dit onderwerp. "De Kamer is heel duidelijk geweest", zei GroenLinks-kamerlid Suzanne Kröger. "Maar de minister schuift het voor zich uit."
Onder meer D66, PvdA, GroenLinks en SP zijn ook voor een helmplicht. Coalitiepartij VVD is tegenstander, evenals de PVV.
Problemen oplossen
In een tijdpad schetst de minister nu wat er tot nu toe boven tafel is gekomen uit onderzoek en vragenrondes en hoe de problemen opgelost moeten worden. Zo wijst ze op een groot aantal verschillende voertuigen die onder een helmplicht zouden vallen, zoals bakfietsen en andere elektrisch aangedreven voertuigen.
Ook is de vraag wat voor soort helm er moet komen, een dichte bromfietshelm of de lichtgewicht ventilerende helmen die op de speed-pedelecs moeten worden gedragen. Die gaan 45 kilometer per uur.
De roep om een helmplicht op snorfietsen en -scooters komt van artsen. Die zien dat veel mensen ernstig gewond raken doordat ze geen helm op hebben.