Afrika wil onze afgereden vieze auto’s niet meer hebben
Een diesel stationwagen met drie ton op de teller is in Nederland onverkoopbaar, maar nog goed genoeg voor export naar Afrika. Maar dat gaat veranderen. Vijftien Afrikaanse landen willen die oude barrels met ingang van volgend jaar niet meer hebben. Ze zijn te smerig.
Uit onderzoek van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) blijkt dat 80 procent van de huidige export niet langer welkom is. De auto’s en busjes zijn vaak 16 jaar of ouder en een flink deel zakt voor de emissietesten. Vijftien Afrikaanse landen sluiten met ingang van 2021 de grenzen voor die oude auto’s en busjes om de luchtkwaliteit te verbeteren en omdat veel voertuigen van slechte kwaliteit zijn. Ze willen dat importauto’s voortaan voldoen aan milieuklasse Euro 4 en niet ouder zijn dan tien jaar.
De ILT pleit voor Europese exportregels, want de vrees bestaat dat de oude auto’s op papier als auto, maar in de praktijk als afval naar Afrika worden verscheept. En in de Afrikaanse landen zijn er onvoldoende mogelijkheden om de auto’s op een milieuvriendelijk wijze te demonteren.
,,Als we alleen vanuit Nederland in actie komen, zal dit leiden tot uitwijkgedrag van exporteurs naar andere Europese havens en weinig bijdragen aan het oplossen van deze problematiek’’, zegt inspecteur-generaal Jan van den Bos van de ILT. ,,Ons rapport geeft een belangrijk signaal dat snelle en gecoördineerde actie nodig is. De inzichten uit het ILT-onderzoek dragen hieraan bij.’’ Nieuwe regels zouden ervoor moeten zorgen dat de autowrakken in Europa worden gerecycled.
Een voorstel van ILT is om wettelijk aan te passen wanneer een auto afval is, zodat het voertuig in de EU kan worden ontmanteld en gerecycled. De milieuafdeling van de Verenigde Naties (UNEP) meldt dat het blij is met de uitkomsten van het onderzoek en zegt met onder meer Nederland te gaan samenwerken aan betere regelgeving.
Kwaliteit
Nederland is niet het enige land dat oude voertuigen exporteert. De stroom auto’s vanuit andere Europese landen is groter en niet beter van kwaliteit. De gevolgen van de export zijn voor Afrika groot: hogere uitstoot van fijnstof, NOx en CO2 met gezondheids- en milieurisico’s als resultaat. En als voertuigen van slechte kwaliteit daar op de weg komen, zorgen ze voor onveilige situaties.
Jaarlijks worden in Nederland 500.000 auto’s uit het kentekenregister geschreven. Meer dan de helft wordt geëxporteerd. Hieronder vallen circa 80.000 auto’s en busjes die qua emissieklasse en leeftijd in Nederland normaal bij de sloop belanden. Ruim 20.000 hiervan belanden in Afrika.
In deze aflevering van Zoek Het Uit gaan Bucket Boys Joep en Thijs naar een autorecyclingbedrijf waar ze met eigen ogen zien hoe een auto wordt gerecycled en gesloopt:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Rijkswaterstaat wil ‘beruchte’ afslag 12 aanpakken op A4: ‘We kijken naar aanpassingen’
Delft, Den Haag, Westland -
Schoonmaaktip
Lenteschoonmaak voor je tuinset: dit sopje gebruik je het beste om weervlekken uit je kussens te krijgen
Vanaf Koningsdag wordt het weer warmer en dat betekent dat we weer op ons terras gaan zitten. Tijd om die kussens uit de opslag te halen en vlekvrij op de tuinset te leggen. Schoonmaakexpert Marja Middeldorp weet als geen ander hoe je algen-, weer en vetvlekken uit tuinkussens en markiezen kunt krijgen. -
PREMIUM
Dit zijn de goedkoopste tankstations van Nederland
De brandstofprijzen zijn de afgelopen maanden flink gestegen, in lijn met de stijgende olieprijzen. Op basis van de gemiddelde pomptarieven van de afgelopen maand kun je als automobilist het beste terecht in Overijssel. -
Groene kentekens zorgen voor sterke daling verkoop Rolls-Royce, Porsche en Bentley in Zuid-Korea
Bentley, Porsche en Rolls-Royce hebben hun verkopen in Zuid-Korea enorm zien dalen sinds de regering groene kentekenplaten verplichtte voor bedrijfsauto’s met een waarde van meer dan 80 miljoen won, oftewel 54.285 euro. -
PREMIUM
Autoproducenten raken elektrische auto’s aan de straatstenen niet kwijt: hoe komt dat?
Een perfecte storm woedt momenteel in de autowereld. De verkoop daalt en hoewel er steeds meer en goedkopere stekkerwagens op de markt komen, neemt de interesse in elektrisch rijden onder automobilisten niet toe, integendeel. Hoe komt dat? En heeft dat gevolgen voor de prijs?
-
PREMIUMProefpanel
Getest: tompoucen uit de supermarkt, deze moet je niét eten: ‘Het deeg is taai en de vulling lijkt op vla’
-
-
-
PREMIUM8 vragen24
Gebruikers van Marktplaats maken zich zorgen: kijkt de Belastingdienst nou wel of niet mee?
Platformen als Vinted, Marktplaats en AirBnB zijn door Europese regelgeving verplicht om jouw verkoopgegevens over 2023 door te geven aan de Belastingdienst. Dat heeft veel vragen opgeroepen bij onder meer Marktplaats-gebruikers. Ook kwam staatssecretaris Van Rij met een Kamerbrief. Want: om welke gegevens gaat het nou precies, wat betekent dat voor je belastingaangifte en moet je nu belasting betalen als je overbodige spulletjes op de site doorverkoopt? -
PREMIUM
Doorrijder toont geen berouw, Naoufels (7) trauma blijft: ‘Hij steekt nooit meer alleen over’
Naoufel werd geschept op het zebrapad toen hij wilde oversteken. Hij vloog door de lucht, brak zijn nek een raakte daarna in coma. De bestuurder reed keihard door. Naoufel vocht in het ziekenhuis voor zijn leven. Volgens artsen was het een ‘wonder’ dat hij de aanrijding had overleefd. Maar nu, anderhalf jaar later, gaat het niet goed met hem en worstelt ook zijn familie nog met het drama. ,,Hele gezin loopt bij psycholoog.”Den Haag
-
met video
Politie rijdt auto klem na wilde achtervolging in Den Haag, verdachte slaat te voet op de vlucht
Den Haag -
Autotest
Voormalig SsangYong wil het de Chinezen moeilijk maken met 41.250 euro kostende elektrische SUV
Met de KGM Torres EVX betreedt het voormalige SsangYong een drukbevochten segment van elektrische auto's in de klasse rond de 40.000 euro. Wanneer de schoonheidsfoutjes zijn weggepoetst, lijken er kansen te liggen voor de stoere ‘nieuwkomer’. -
-
PREMIUM
Jongeren zijn ‘bezig om de baas te worden’ op risicolijn: ‘Dat lukt ze langzamerhand nog ook’
Den Haag