Straaljager F-35 kan vanaf 2024 vliegen bij onweer

De aankomst van de eerste F-35 op Vliegbasis Leeuwarden, in 2016.

De aankomst van de eerste F-35 op Vliegbasis Leeuwarden, in 2016. Foto: Catrinus van der Veen

De nieuwe straaljager van Defensie, de F-35, kan uiterlijk in 2024 weer tegen onweer.

Tegen die tijd zijn alle mankementen verholpen en kan het toesteltype bij nacht en ontij het Nederlandse luchtruim verdedigen.

Het ministerie van Defensie meldt dat op vragen die door verschillende fracties waren gesteld. De Leeuwarder Courant meldde vorige maand dat de vliegtuigen bij onweer met een grote boog om onweercellen moeten vliegen. Bij oefeningen houdt de dienst de toestellen zekerheidshalve aan de grond.

Spontane ontbranding

Dat komt door een gebleken omissie aan de brandstofleidingen. De Amerikaanse vliegtuigbouwer Lockheed Martin kan spontane ontbranding tijdens een blikseminslag niet uitsluiten. Techneuten ontdekten dat ook de leidingen van enkele nieuwe Nederlandse F-35’s zijn beschadigd.

Volgens Defensie heeft het euvel ‘tot dusverre niet of nauwelijks effect gehad op de inzetbaarheid van de Nederlandse F-35 jachtvliegtuigen’. Nederland heeft er ook nog maar 4 in bezit. Die staan op Vliegbasis Leeuwarden. Dat worden er 46.

F-16 in 2024 vervangen

De F-35 (stuksprijs: 70 miljoen dollar) vervangt de F-16. Dat laatste type wordt gefaseerd afgestoten. In 2024 is het aan de nieuwe F-35’s om de volledige bewaking en beveiliging van het Nederlandse luchtruim te verzorgen. De toestellen nemen vanaf dat jaar alle taken over van de F-16 en ‘moeten dan in staat zijn om het eigen luchtruim te bewaken bij verschillende weertypen’, aldus Defensie.

Het probleem met de brandstofleidingen wordt bij Lockheed Martin ‘met hoge prioriteit onderzocht’. Intussen moeten piloten tijdens onweer met een boog van 46 kilometer om de buien heen vliegen.