Jonge FC Emmen-fans dragen niet logo seksspeeltjesgigant maar naam dierentuin op hun shirts
VIDEOSeksspeeltjesgigant EasyToys wil niet hebben dat zijn logo op voetbalshirts van jonge FC Emmen-fans prijkt. Die eer gaat naar dierenpark Wildlands. ,,Het park kan een beetje extra aandacht goed gebruiken.’’
De erotische webshop uit Veendam is sinds dit seizoen hoofdsponsor van FC Emmen, maar wil niet dat de jeugd voetbalshirts draagt met een EasyToys-opdruk. Na veel gedoe en discussie met de KNVB over goede zeden, goede smaak en fatsoen mocht de naam EasyToys vorige maand uiteindelijk toch op de shirts van het eerste elftal worden gezet. Voor de jeugdshirts vindt het bedrijf dat dus een minder geslaagd plan. ,,Daarom lopen fans tot 18 jaar voortaan met Wildlands Adventure Zoo Emmen op de borst. De Emmer dierentuin heeft zwaar te lijden onder de coronacrisis en kan wat extra naamsbekendheid goed gebruiken. Daarom gunnen we het park ruimte op de voetbaltenues voor de jeugd’’, aldus Eric Idema, directeur van EasyToys en zelf afkomstig uit Emmen.
Seksindustrie
Het zag er eerst naar uit dat de sponsordeal tussen de eredivisionist en de erotiekgigant zou mislukken. De KNVB stelde dat de hoofdsponsor in strijd is met de reglementen. Het bestuur betaald voetbal vond het niet gepast dat supporters ongevraagd worden geconfronteerd met een reclame-uiting die in verband kan worden gebracht met de seksindustrie. De voetbalbond was vooral bezorgd over de jeugd, die in veel gevallen toch een voorbeeld zien in de voetballers en zich willen identificeren met hun voorbeelden. Het leidde tot een felle maatschappelijke discussie.
Wildlands heeft het zwaar door de coronacrisis en kan wat extra naamsbekendheid goed gebruiken
Volgens Idema bleek uit de discussie dat erotiek en seksualiteit voor sommigen nog steeds ongemakkelijke onderwerpen zijn. ,,Wij vinden juist dat meer positieve aandacht voor onze webshop bijdraagt aan het doorbreken van het taboe dat nog altijd rust op onze branche.’’
De sponsorsoap legde zijn bedrijf geen windeieren, EasyToys zag het aantal bezoekers op de website sterk stijgen (meer dan 100.000 per dag) en ook FC Emmen profiteerde: de verkoop van shirts met de opdruk van de hoofdsponsor ging crescendo. Tot nu toe zijn er volgens de club al meer exemplaren verkocht (2200) dan tijdens het hele vorige seizoen.
Begrip in de regio
Uiteindelijk ging de bond overstag en mag EasyToys in ieder geval één jaar shirtsponsor zijn. In december wordt besloten of de overeenkomst tussen het bedrijf en FC Emmen met twee jaar kan worden verlengd. Nadat de sponsordeal rondkwam, gingen EasyToys en de voetbalclub op zoek naar een goed doel voor de jeugdshirts. ,,Al snel kwam Wildlands in beeld. Dit park is een begrip in de regio en we geven ze graag een extra steuntje in de rug in deze voor hen zware tijden. Het is een stukje burenhulp, of naoberschap, zoals wij dat hier noemen’’, zegt Idema.
Dit voorjaar moest de dierentuin enkele maanden dicht. Toen de deuren in mei weer werden geopend, gold er een maximum van 5000 bezoekers per dag, terwijl voor corona twee keer zo veel mensen werden toegelaten. Door de maatregelen wordt dit jaar een miljoenenverlies geleden en dreigt een reorganisatie.
De shirts zijn vanaf vandaag in het dierenpark en op de site van FC Emmen te koop.
Bekijk hieronder wat er tussen de KNVB en de shirtsponsor speelde:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
ProRail-baas John Voppen wil treinreizigers niet te veel beloven: ‘Het ergste is een trein die niet rijdt’
-
Schoonmaaktip
Lenteschoonmaak voor je tuinset: dit sopje gebruik je het beste om weervlekken uit je kussens te krijgen
Vanaf Koningsdag wordt het weer warmer en dat betekent dat we weer op ons terras gaan zitten. Tijd om die kussens uit de opslag te halen en vlekvrij op de tuinset te leggen. Schoonmaakexpert Marja Middeldorp weet als geen ander hoe je algen-, weer en vetvlekken uit tuinkussens en markiezen kunt krijgen. -
PREMIUM8 vragen24
Gebruikers van Marktplaats maken zich zorgen: kijkt de Belastingdienst nou wel of niet mee?
Platformen als Vinted, Marktplaats en AirBnB zijn door Europese regelgeving verplicht om jouw verkoopgegevens over 2023 door te geven aan de Belastingdienst. Dat heeft veel vragen opgeroepen bij onder meer Marktplaats-gebruikers. Ook kwam staatssecretaris Van Rij met een Kamerbrief. Want: om welke gegevens gaat het nou precies, wat betekent dat voor je belastingaangifte en moet je nu belasting betalen als je overbodige spulletjes op de site doorverkoopt? -
Voorstel boeren: vrijwillige krimp melkvee om lucht te geven in mestcrisis
Melkveehouders die klem zitten met te veel mest op hun bedrijf moeten tegen een vergoeding afscheid kunnen nemen van een deel van hun veestapel. Zo is een versnelde daling van het aantal runderen te realiseren in Nederland. Dat stellen de vier landbouworganisaties LTO, Najk, NZO en Natuurweide in een eigen plan om de acute mestcrisis het hoofd te bieden. -
FC Emmen verkoopt sekswinkelshirts aan de lopende band
FC Emmen verdient goed aan de veelbesproken teamshirts met daarop het logo van een winkel voor seksspeeltjes. De KNVB verbood de club om een sponsordeal aan te gaan met EasyToys, maar evengoed zijn er al meer dan 1200 verkocht.
-
Halvering bitcoin voltooid, cryptomunt wordt schaarser
-
-
-
FC Emmen mag voorlopig toch met naam seksshop op shirt spelen
FC Emmen mag dit seizoen toch met de naam van online seksshop EasyToys op het shirt spelen. Dat is de uitkomst van een overleg tussen de KNVB en de eredivisieclub. -
40
ASML gaat flink groeien in Nederland: 20.000 banen erbij en bedrijf verdubbelt in omvang
Chipmachinemaker ASML gaat flink uitbreiden, waardoor er in Eindhoven 20.000 banen bij komen. Naar verwachting zorgt de groei voor nog eens zo’n 45.000 banen bij toeleveranciers en voor indirecte banen daarbuiten.
-
EasyToys
KNVB neemt regels sponsoruitingen onder de loep, FC Emmen houdt vertrouwen
-
PREMIUMInterview20
Bezweken fietsmerk VanMoof in nieuwe handen: ‘Faillissement is vaak onderdeel van succesverhaal’
VanMoof, het ‘Gucci-tasje onder de e-bikes’, is opgestaan uit het faillissement. Het bedrijf is nu in Britse handen en verkoopt de oude fietsen als nieuwe verbeterde versies. Eliott Wertheimer is zo overtuigd van zijn succes, dat er binnenkort ook een VanMoof-step op de markt komt. Een interview met de nieuwe eigenaar. ,,We kunnen ons geen fouten meer veroorloven.’’ -
-
PREMIUM121
Aldi-stem Diederik Ebbinge gedumpt voor een ander, die niet bestaat: ‘Vervelende ontwikkeling’