‘Gevaar op de weg’: België wil stoppen met oneerlijk fiscaal voordeel voor pick-ups
Een groot deel van het succes van pick-uptrucks in België is te verklaren door 'oneerlijke' fiscale voordelen. De Vlaamse overheid wil daar snel een einde aan maken. Ook in Nederland zijn pick-ups populair vanwege het belastingvoordeel.
De pick-uptruck, een terreinwagen met een laadbak, is in België de laatste jaren aan een opvallende opmars bezig. In tien jaar tijd is de verkoop ervan verdrievoudigd. De fiscale voordelen spelen daarbij een belangrijke rol. Als je in België een auto koopt, betaal je een inschrijftaks of BIV. Voor een populair pick-upmodel als de Dodge Ram zou de BIV maar liefst 11.000 euro bedragen, maar die valt helemaal weg omdat het voertuig automatisch ingeschreven wordt als een lichte vrachtwagen.
Bestelwagen
De Dodge Ram, Ford Raptor en andere grote pick-uptrucks zijn op papier dus bestelwagens. Ook de jaarlijkse wegenbelasting is daardoor heel laag. Je betaalt in België maar 147 euro per jaar in plaats van 4.000 euro. Dat is vergelijkbaar met een bescheiden Fiat 500. Een pick-up die minder belast wordt dan een personenauto is voor velen een aanlokkelijk idee. Steeds meer Belgen hebben er dan ook een aangeschaft voor in hun vrije tijd. Volgens Vlaams minister van Financiën Matthias Diependaele (N-VA) gaat het om de helft van alle 30.000 pick-ups. ,,Een situatie die uit de hand is gelopen.”
Hij wil dat rechtzetten door het belastingvoordeel te handhaven voor wie zijn truck beroepsmatig nodig heeft. Dat kan bijvoorbeeld door het KvK-nummer te verplichten bij de inschrijving van het voertuig. ,,Deze ingreep moet de eerlijkheid in het belastingsysteem terugbrengen”, zegt Diependaele. Wel wijst hij erop dat wie al een pick-up bezit dat financieel voordeel niet kwijtraakt. Of er snel gesleuteld kan worden aan het belastingvoordeel is nog niet zeker. Vlaanderen kan dat niet alleen beslissen, maar enkel in overleg met de andere gewesten.
Dodelijke ongevallen
Voor mobiliteitsprofessor Dirk Lauwers van de universiteit Antwerpen en de universiteit Gent gaat het allemaal niet ver genoeg. Pick-uptrucks horen volgens hem niet thuis op de Belgische wegen, want bij ongevallen maken ze vaak dodelijke slachtoffers. ,,Consumenten moet worden afgeraden om zo'n auto aan te schaffen. En dat doe je nog altijd het best door mensen in hun portemonnee te raken. Als de belasting hoog genoeg is, zal de populariteit automatisch afnemen.” De verkeersexpert pleit ervoor om het gewicht van de pick-up mee te nemen bij het vaststellen van de wegenbelasting.
Pick-up in Nederland
In Nederland is dit type auto eveneens zeer populair: het aantal pick-ups neemt de laatste jaren flink toe. De discussie over de veiligheid en de oneerlijke belastingvoordelen speelt hier minder. Een pick-up is hier dan ook vooral voordelig voor zzp’ers en mensen met een eigen bedrijf. Zo'n auto wordt in Nederland gezien als een zogeheten ‘grijs kenteken’-uitvoering. Bij aanschaf betaal je geen BPM. Daardoor kost een 395 pk sterke Ram 1500 Rebel hier zo'n 60.000 euro in plaats van ruim een ton. Ook is de wegenbelasting veel lager, ongeveer 50 euro per maand.
Je kunt als particulier wel een auto met een grijs kenteken kopen, maar dan betaal je wel de volle mep aan BPM. De wegenbelasting is ten opzichte van een reguliere personenauto wel lager. Hét nadeel van een grijs kenteken is dat er in de regel maar twee stoelen in zitten, maar een aantal pick-ups is toch voorzien van vijf zitplaatsen, waardoor ze ook vaak voor privégebruik worden ingezet. Pick-ups zijn in de regel voorzien van zeer onzuinige V8-motoren. Daar staat tegenover dat veel modellen rijden op LPG en dat wordt gezien als de minst vervuilende brandstof.
Bekijk hier onze populairste nieuwsvideo's.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Steeds meer ‘patserbakken’ op straat: ‘Ik verkocht er laatst eentje aan een nagelstudio’
-
gratis nieuwsbrief auto
Nu 2 keer per week de nieuwsbrief van onze autoredactie: gratis in je mailbox
De nieuwsbrief van onze autoredactie verschijnt voortaan niet één maar twee keer per week: op zaterdag én op woensdag. Gratis alles over auto’s, verkeer en mobiliteit in je mailbox: het laatste nieuws, tests, interviews, vragen van lezers en achtergrondverhalen. Abonneer je vandaag nog op de nieuwsbrief van AD Auto. Klik op de grote blauwe actieknop hieronder om je meteen aan te melden. De nieuwsbrief Auto vind je vervolgens onder de knop Thema's. -
PREMIUM8 vragen28
Gebruikers van Marktplaats maken zich zorgen: kijkt de Belastingdienst nou wel of niet mee?
Platformen als Vinted, Marktplaats en AirBnB zijn door Europese regelgeving verplicht om jouw verkoopgegevens over 2023 door te geven aan de Belastingdienst. Dat heeft veel vragen opgeroepen bij onder meer Marktplaats-gebruikers. Ook kwam staatssecretaris Van Rij met een Kamerbrief. Want: om welke gegevens gaat het nou precies, wat betekent dat voor je belastingaangifte en moet je nu belasting betalen als je overbodige spulletjes op de site doorverkoopt? -
61
De goedkoopste nieuwe auto van Nederland is puur elektrisch en kost netto 16.000 euro
Een elektrische auto als meest betaalbare model op de Nederlandse automarkt: daar zag het enkele jaren geleden niet naar uit. Toch is het Dacia gelukt om tegelijkertijd met de facelift van de elektrische Spring een flinke prijsverlaging door te voeren. De goedkoopste elektrische auto van Nederland is daarmee - na aftrek van de subsidie voor elektrische auto's - zelfs de goedkoopste auto van Nederland. -
Kleinste SUV van Alfa Romeo: puur elektrisch maar ook met benzinemotor
Na de Tonale is het tijd voor een nog compactere SUV van Alfa Romeo. De Alfa Romeo Milano bindt als EV de strijd aan met onder meer de Volvo EX30, maar kan ook gewoon met benzinemotor worden besteld.
-
PREMIUMProefpanel
Getest: tompoucen uit de supermarkt, deze moet je niét eten: ‘Het deeg is taai en de vulling lijkt op vla’
-
-
-
MET video
Instortingsgevaar dreigt voor drukste brug van Nederland en dat zorgt voor grote problemen
Gigantische files van Leiden tot Breda dreigen als de Van Brienenoordbrug niet onmiddellijk wordt gerenoveerd. Dit jaar dreigen al rijstroken dicht te moeten wegens instortingsgevaar, waarschuwen burgemeesters Ahmed Aboutaleb (Rotterdam) en Jan van Zanen (Den Haag) namens de Metropoolregio Rotterdam Den Haag. Zij eisen honderden miljoenen euro’s extra voor wegen en infrastructuur.Rotterdam, Den Haag -
Autotest
Voormalig SsangYong wil het de Chinezen moeilijk maken met 41.250 euro kostende elektrische SUV
Met de KGM Torres EVX betreedt het voormalige SsangYong een drukbevochten segment van elektrische auto's in de klasse rond de 40.000 euro. Wanneer de schoonheidsfoutjes zijn weggepoetst, lijken er kansen te liggen voor de stoere ‘nieuwkomer’.
-
PREMIUM
Ivar kijkt 's nachts uit het raam om te zien of zijn gewilde auto niet is gestolen: ‘Het kan zo gebeurd zijn’
Hoeksche Waard -
Den Haag kondigt nieuwe subsidie aan: 3500 euro voor sloop van oude bestelauto’s
De gemeente Den Haag heeft een nieuwe subsidie aangekondigd voor de sloop van vervuilende bestelauto’s. Dit om bij te dragen aan schonere lucht en ondernemers te helpen bij de overgang naar de zero-emissiezone in 2025.Den Haag -
-
AUTOTEST
Test Land Rover Defender: terreinauto van de 21ste eeuw