Test Land Rover Defender: terreinauto van de 21ste eeuw
AUTOTESTHet bleek een onmogelijke opgave om het design van de klassieke Land Rover naar het heden te vertalen. Maar technisch bewijst de nieuwe Defender een volwassen terreinauto van de 21ste eeuw te zijn.
Land Rover Defender 110 D, vanaf €95.150
Zo origineel als de klassieke Defender was zal de nieuwe generatie niet worden, maar Land Rover is erin geslaagd om de terreinauto van de 21ste eeuw te maken. Niet de zoveelste modieuze SUV dus, maar een échte terreinauto, die vooral technisch een reuzensprong maakt in vergelijking met zijn voorganger.
Om te beginnen rijdt hij tien keer beter. Weg is het logge weggedrag van het vorige model, inclusief de vage besturing. De nieuwe Defender rijdt scherp en betrouwbaar. Hij staat hoger op zijn wielen dan de doorsnee SUV en het veercomfort is mede dankzij de luchtvering dik in orde. Verder heeft deze Land Rover uiterst intelligente vierwielaandrijving die hem door de lastigste terreinen helpt. Geholpen door moderne elektronica bedien je nu heel gemakkelijk de tussenbak of differentiëlen en kies je de juiste techniek voor het type ondergrond (sneeuw, modder, zand, stenen).
De luchtvering (en dus niveauregeling) maakt het mogelijk om de auto 14 centimeter hoger op zijn wielen te zetten: reuze handig in het terrein. En je kunt zelfs door tot 90 centimeter diep water rijden. Een optie is een snorkel, oftewel een hoger gepositioneerde luchtinlaat voor de motor. Enig nadeel in het terrein is wel het hoge gewicht van ruim 2300 kg, waardoor je eerder wegzakt. Maar daar staat een enorme trekkracht tegenover: tot wel 3500 kg kan de Defender achter de trekhaak hebben.
Vanbinnen oogt de Defender vooral als een moderne, luxe personenauto. Eigentijds infotainment, sfeerverlichting, panoramadak: dit is heel wat anders dan het spartaanse interieur van de klassieker. En je zit comfortabel op heel fijne stoelen. Bovendien blijkt de Defender buitengewoon praktisch met zijn grote interieur- en bagageruimte en vele bergvakken. Dit is een werkpaard en recreatieauto in één.
Plus
+ Technische alleskunner.
+ Veel zit- en bagageruimte.
+ Comfortabel.
+ Rijdt goed.
Min
+ Hoog gewicht.
+ Hoge prijs.
+ Geen (semi-)elektrische aandrijving leverbaar.
Eindcijfer
8,1
Conclusie
Praktisch, krachtig en met intelligente technologie: je kunt met de nieuwe Defender grenzen verleggen. Al heeft de Land Rover met zijn design aan karakter ingeleverd, het is opnieuw gelukt een schijnbaar onoverwinnelijke terreinauto te maken.
Extra testnotities
Door de hoge zit heb je soms het gevoel dat je in een bestelbus of camper onderweg bent.
Met de forse handgreep in het dashboard kan de bijrijder zich in het terrein goed vasthouden.
In het design zien we hier en daar een geforceerde poging om enkele vormgevingsdetails toe te passen, zoals de zichtbare bevestigingsmaterialen aan de binnenkant van de portieren of de kunststof traanplaatdelen in de motorkap. Leuk geprobeerd, maar qua ontwerp en uitstraling volgt deze Land Rover toch vooral de trends van de andere SUV’s van Land en Range Rover. Retrodesign lukt niet altijd.
De oer-Defender beleefde zijn werelddebuut op de Nederlandse AutoRai, op Koninginnedag in 1948. De modelnaam Defender wordt overigens pas sinds 1990 gebruikt.
Volgens de legende ontstond het ontwerp in 1947, toen de broers Maurice en Spencer Wilks het eerste model met een stok in het zand van Red Wharf Bay schetsten, een strand op het eiland Anglesey in Wales. Ze wilden een robuust, overal inzetbaar voertuig met vierwielaandrijving creëren. Een werkpaard dat geschikt was voor boeren die hun hooi, vee en bouwmaterialen achterin konden gooien, zonder dat ze zich zorgen hoefden te maken over eventuele schade.
Het nieuwe model is helemaal bij de tijd: de ingebouwde videocamera’s brengen desnoods ook in beeld op welke ondergrond je rijdt. Dat geeft de terreinrijder net wat meer zelfvertrouwen.
Op dit moment blijft de keus nog beperkt tot benzine- en dieselmotoren. Maar al over enkele maanden wordt een plug-in hybride verwacht.
De Defender is er als driedeurs (90) en als langere vijfdeurs (110). De geteste auto is de 110. Er is ook al een nóg langere versie aangekondigd, die 130 gaat heten.
Een verrassing is de volumedraaiknop binnen het bereik van de bijrijder. De bestuurder regelt het volume via de knopjes op het stuur.
Nog een verrassing: als optie een goed werkend koelboxje onder de middenarmsteun voorin.
Het dak kan gewichten van 160 kg (rijdende auto) tot 300 kg (geparkeerde auto) aan. Ideaal als je voor een lange expeditie veel extra bagage wilt meenemen of als je met een daktent gaat kamperen.
De nieuwe Land Rover Defender 110 is met een dieselmotor te koop als D200 (147 kW/200 pk) vanaf €95.150. Getest is de D240, die dit jaar vanaf €107.845 in de prijslijst stond. Hij is echter zojuist vervangen door een ander type motor. De geteste auto had dus nog een 2,0 liter (240 pk/177 kW) viercilinder diesel, maar die is nu opgevolgd door een grotere 3,0 liter zescilinder turbodiesel D250 (249 pk/183 kW). De fabriek geeft voor die motor een gemiddeld verbruik op van 8,6 tot 9,3 liter op 100 km, afhankelijk van de uitrusting. Reken er dus maar op dat je al blij mag zijn als je in de praktijk een verbruik van 1 op 10 haalt. Onveranderd is de goed werkende 8-traps automaat. Met het geteste S-uitrustingsniveau en de nieuwe dieselmotor kost deze Defender €105.898.
In ons uitgebreide dossier Autotest vind je alle eerder verschenen tests.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Kwart van alle bestelauto’s mag volgend jaar groot aantal binnensteden niet meer in
-
PREMIUMhuisarts vertelt
Tom (27) heeft een nieuwe vriendin en plots spelen zijn prikkelbare darmen weer op
Bij Tom spelen zijn prikkelbare darmen weer op. Spanningen zijn de boosdoener, maar waar die vandaan komen, is hem een raadsel. Zijn vriendin geeft onbedoeld toch een hint. -
‘Betaalbare’ Bugatti die als olifantentaxi diende over drie dagen onder de hamer
Een Bugatti die ooit nieuw werd aangeschaft door een Franse circusdirecteur, wordt binnenkort geveild op een Amerikaanse veilingsite. De zeldzame auto heeft niet alleen veel liefde nodig, maar ook een compleet interieur. Daar is de prijs dan ook naar. -
auto-expert31
Zelfs Porsche en Mercedes hebben er last van: een kleefdashboard
Een lekker zacht aanvoelend dashboard kan na verloop van tijd gaan plakken. Lezer Rob van Olst vraagt zich af wat hiertegen te doen is. Onze auto-expert Niek Schenk geeft antwoord. -
PREMIUMGeldflaters
Mandy gaf 150 euro uit om haar balkon op te fleuren: ‘Nu zit ik met bakken vol halfdode planten’
Mandy Schouten (31) wilde met 150 euro aan tulpenbollen, aarde en plantenpotten haar balkon opleuken, maar niets kwam uit. Iedereen maakt weleens een fout waar kleine of soms grote financiële gevolgen aan kleven. In deze reeks vertellen mensen over hun geldflater.
-
PREMIUM
Doorrijder toont geen berouw, Naoufels (7) trauma blijft: ‘Hij steekt nooit meer alleen over’
Den Haag -
-
-
met video's
Omwonenden schrikken wakker van brandalarm: meerdere auto’s gaan in vlammen op in Den Haag en Zoetermeer
De brandweer had in de nacht van zaterdag op zondag de handen vol aan verschillende autobranden. In Den Haag gingen meerdere bestelbusjes in vlammen op, in Zoetermeer werd de buurt ’s nachts gewekt door een brandalarm en een brandende BMW.Den Haag, Zoetermeer -
29
Europese ‘flitsweek’ maandag van start, zwaartepunt controles later deze week
Automobilisten in heel Europa worden deze week geconfronteerd met een Europese ‘flitsmarathon’. In bijna alle EU-staten lopen automobilisten grote kans om tijdens de actieweek van 15 april te worden geconfronteerd met snelheidscontroles.
-
Met enorme betonschaar wordt Yamaha R3 losgeknipt: dieven vertrekken met motor voor oog van de camera
Den Haag -
autotest
BYD Seal getest: gelukkig, niet alleen een kopie
De Tesla Model 3 is zo succesvol dat andere fabrikanten het niet kunnen nalaten om zo’n zelfde auto te maken. Het Chinese BYD doet dat met de Seal. 'De kopie’ heeft nog genoeg eigen karakter, blijkt uit deze test. -
-
PREMIUM
Terug naar 130 km/uur: wat kost het de automobilist en de schatkist, en hoe zit het met de stikstof?