‘Levensgevaarlijke snelheden, waarom zijn personenauto’s niet begrensd?’
VRAAG & ANTWOORD,,Op onze overvolle snelwegen mag je overdag nergens sneller dan 100 km/u. Soms lees je over wedstrijdjes waarbij snelheden boven de 200 km/u worden gehaald: levensgevaarlijk. Waarom zijn niet alle personenauto’s begrensd op bijvoorbeeld 150 km/u? Wordt onze fundamentele vrijheid dan aangetast? Of is de autolobby te machtig?”, vraagt lezer Bram Boer.
Autoredacteur Niek Schenk: ,,Dat is vooral omdat Duitsland nog steeds geen maximumsnelheid kent, al geldt ook op Isle of Man geen limiet. Autofabrikant Volvo heeft inmiddels zelf het initiatief genomen om de snelheid te beperken tot 180 km/u.”
Onze autoredactie beantwoordt elke week lezersvragen. Mail je vraag naar Niek Schenk.
Meer vragen en antwoorden vind je in ons dossier.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMGeldflaters
Tom wilde geen varken in soep: ‘Meisje haalde schouders op en zei dat we zelf besteld hadden’
-
PREMIUM
Autoproducenten raken elektrische auto’s aan de straatstenen niet kwijt: hoe komt dat?
Een perfecte storm woedt momenteel in de autowereld. De verkoop daalt en hoewel er steeds meer en goedkopere stekkerwagens op de markt komen, neemt de interesse in elektrisch rijden onder automobilisten niet toe, integendeel. Hoe komt dat? En heeft dat gevolgen voor de prijs? -
PREMIUM51
Hoe gezond zijn melkvervangers zoals havermelk: ‘Bevatten geen cholesterol, maar ze verschillen veel’
‘Melk is goed voor elk’ was jarenlang een bekend gezegde. Klopt dat nog? Want melkvervangers zijn enorm populair en beter voor het milieu. Maar zijn ze ook even gezond als koemelk? Een rondje langs de melkvelden. ,,Het eten van zo’n 400 gram zuivelproducten verlaagt het risico op darmkanker met 15 procent.” -
auto-expert48
Files voor de tunnel worden opzettelijk gecreëerd en daar is een goede reden voor
Soms lijkt het helemaal niet zo druk te zijn in een tunnel, maar kort daarvoor heb je tóch in de file gestaan. Hoe kan dat, vraagt lezer René Voorbach zich af. Onze auto-expert Niek Schenk geeft antwoord. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Wordt de snelheid van vrachtwagens niet gecontroleerd?’
,,De maximumsnelheid voor vrachtauto’s is in Nederland 80 km/u, maar er rijdt geen vrachtwagen onder de 90. Sterker nog, 30 procent van de trucks rijdt zelfs tussen de 95 en 100 km/u. Wordt dit gedoogd of wordt er niet op gecontroleerd?” vraagt lezer Harry van Dongen. ,,Als ik met mijn personenauto 5 km/u te snel rijd, ben ik de klos. Bij betere handhaving zouden die vrachtwagenchauffeurs dagelijks een proces-verbaal ontvangen.”
-
VRAAG & ANTWOORD
‘Waarom moet je voor dieselauto’s meer wegenbelasting betalen?’
-
-
-
PREMIUM
Er zijn drie belangrijke symptomen voor hartfalen: ‘Altijd sokrand in je benen hoort niet’
Elke dag overlijden er 22 mensen aan hartfalen. Wat hartfalen precies is, weet maar één op de vijf mensen. Daarom is het deze week De Nationale Hartfalen Week. Cardiologen Steven Chamuleau en Jozine ter Maaten geven antwoord op zeven vragen over hartfalen. ,,Als je als 50-jarige een trap op loopt en het benauwd hebt, dan is dat gek.’’ -
Met video
Youtuber filmt honderden roestende klassiekers in Zweeds moeras
Het autokerkhof van Kyrkö in Zweden trekt ieder jaar meer toeristen uit heel Europa. Zij kijken met verbazing hoe autowrakken langzaamaan versmelten met de natuur. In het drassige bos groeien de bomen in veel gevallen dwars door de auto's.
-
PREMIUM
Terug naar 130 km/uur: wat kost het de automobilist en de schatkist, en hoe zit het met de stikstof?
-
VRAAG & ANTWOORD
‘Een auto die rechts afslaat links passeren, mag dat?’
,,Vaak zie ik bestuurders de linkerrijstrook oprijden om een auto voor hen, die rechts af wil slaan, te passeren. Feitelijk zijn ze dan aan het spookrijden. Ik vind het een gevaarlijke manoeuvre. Mag dat?”, vraagt lezer Christiane van der Vis. -
-
met video's
Omwonenden schrikken wakker van brandalarm: meerdere auto’s gaan in vlammen op in Den Haag en Zoetermeer
Den Haag, Zoetermeer