Nieuwe Porsche Panamera: zakensedan met racegenen
Rij-impressieDe nieuwe Panamera is in alles een gentleman. Vriendelijk, comfortabel, vergevingsgezind en terughoudend. Maar zet 'm op het circuit en het race-DNA van Porsche spuit eruit.
De lokatie is het Bilsterberg circuit: een relatief nieuwe omloop op een goede twee uur rijden vanaf Utrecht. Het circuit heeft wel iets van een achtbaan met zijn soms hartverzakkende hoogteverschillen en blinde bochten. Niet echt iets voor een auto als de nieuwe Porsche Panamera Turbo S, zou je zeggen. Zo'n relatief zware auto komt met zijn sterke turbomotor beter tot zijn recht op circuits met lange rechte stukken. En toch heeft Porsche expres gekozen voor dit Mickey Mouse-baantje.
Wat Porsche namelijk wil aantonen, is dat een relatief lange sedan, die vooral is toegesneden op reiscomfort en een soepele wegligging, wel degelijk ook in staat is om bloedsnel te zijn op het circuit. Na een prachtige rit in de omgeving van Bilsterberg zijn we zeer zeker overtuigd van het comfort van de nieuwe Panamera. Dat is mede te danken aan de verfijning van het onderstel. De driekamer luchtvering, het Porsche Active Suspension Management, de optionele Torque Vectoring die de aandrijfkrachten verdeelt tussen de afzonderlijke wielen afzonderlijk en de actieve rolstabilisatie PDCC Sport werden geoptimaliseerd. Ook werd een nieuwe stuurinrichting ontwikkeld.
Om te benadrukken dat er flink gesleuteld is aan het onderstel en om aan te tonen dat je ook met een zakensedan als de Porsche Panamera niet voor joker rijdt wanneer het leuk wordt. En dus besloten ze te gaan voor een recordtijd op de Nordschleife van de Nürburgring. Porsche-fabriekscoureur Lars Kern mocht het doen. De enige aanpassing ten opzichte van een straatauto, waren de Michelin Pilot Sport Cup 2-banden. Meteen in zijn eerste ronde verbrak hij het record van ‘snelste executive car’ op de Nordschleife.
De Panamera raffelde het 20,832 kilometer lange circuit af in slechts 7 minuten 29 seconden en 81 honderdsten. Met zijn vermogen van 630 pk is de nieuwe Porsche Panamera Turbo S daarmee auto's als de Audi 600 pk sterke RS 6 Avant, de 625 pk sterke BMW M5 Competition en de 612 pk sterke Mercedes-AMG E 63 S allemaal de baas. Ook de voormalig recordhouder - de Mercedes-AMG GT 63 S 4-Door coupe - had een luttele 0,3 seconde meer nodig voor een rondje.
De helft van de Panamera-rijders zal er maling aan hebben. Zij kopen de Panamera vanwege het mooie lijnenspel en de mooie proporties, vanwege de mooie roffel uit de uitlaat of gewoon vanwege de naam Porsche, die bij menig autoliefhebber het hart sneller doet kloppen. Maar voor de andere helft is de wetenschap dat zijn of haar auto ook op het circuit uitermate goed presteert door de recordronde ook een bevestiging van het feit dat de Panamera niet het muurbloempje uit de Porsche-stal is. Niet dat je dat zou denken met een sprint in 3,1 seconden naar de 100 km/u en een topsnelheid van 315 km/u, maar toch.
Hoe die recordronde op de Nordschleife ongeveer moet hebben aangevoeld, kunnen we zelf ervaren, want Lars Kern is er vandaag ook en we mogen een paar rondjes mee. Natuurlijk voelt het altijd iets sneller aan als je ernaast zit dan wanneer je zelf rijdt, maar wat Kern uit de Panamera weet te halen, grenst aan het ongelofelijke. Kort daarvoor hebben we zelf enkele ronden gereden en al vrij snel gaat het echt rap, maar het lijkt wel alsof de fabriekscoureur een compleet andere auto heeft.
Vooral in de bochten is Kern sneller en ondanks dat de auto groot en zwaar is, lijkt hij te krimpen in de handen van Kern. Zonder al teveel drama sleurt hij de auto door bochten die ongelofelijke g-krachten loslaten op ons lichaam. Eerst gaat het steil omhoog en even later vallen we bijna naar beneden. De banden piepen nauwelijks en zelden hoeft hij zich in te spannen. Uiteraard komt een deel van de extra snelheid doordat de Panamera Turbo S nu 530 pk sterk is in plaats van de 550 pk van zijn voorganger, die nog geen toevoeging ‘S’ kende.
De uiterlijke veranderingen van dit inmiddels vier jaar oude Panamera-model zijn relatief bescheiden. De koplampen hebben een iets andere indeling gekregen en de Sport Design voorbumper met grote luchtroosters is nu standaard. Aan de achterzijde zien we nieuwe achterlichten die nu vloeiender in de strip doorlopen die beide lichtunits verbindt. Ook zijn er drie nieuwe velgsoorten leverbaar en beschikt de auto standaard over zaken als Lane Assist met verkeersbordenherkenning, adaptieve cruise control en nachtzichtassistentie.
Naast de komst van de Panamera Turbo S werden ook de andere motorvarianten verbeterd. Een andere nieuwkomer is de 4S E-Hybrid uitvoering, die over een systeemvermogen van 560 pk beschikt. Deze stekker hybride Panamera, die zowel de 4 E-Hybrid als de Turbo S E-Hybrid vervangt, heeft een 440 pk sterke 2,9 liter V6 met twee turbo's. De motor krijgt assistentie van een 136 pk sterke elektromotor. Dankzij de accucapaciteit van 17,9 kWh kan er maximaal 54 kilometer volledig elektrisch mee gereden worden.
Ook de Panamera GTS is sterker dan ooit. De 4,0 liter V8 met twee turbo’s heeft nu een vermogen van 480 pk. Dat is 20 pk meer dan voorheen. Het koppel bedraagt 620 Newtonmeter. Standaard beschikt de Panamera GTS over een nieuw sportuitlaatsysteem, waardoor de V8 motor nog lekkerder klinkt. De instapvarianten Panamera en Panamera 4 worden aangedreven door een bi-turbo 2.9 liter V6. Het vermogen en koppel van beide modellen bleef met 330 pk en 450 Newtonmeter ongewijzigd.
De nieuwe Porsche Panamera is te koop als sedan en als Sport Turismo. De prijzen beginnen bij € 130.000 voor de sedan. De minst dure Sport Turismo kost 141.100. De Panamera 4S E-Hybrid is te koop vanaf € 136.500 en de Panamera GTS kost € 195.100. Het voorlopige topmodel is de Panamera Turbo S Executive die vanaf € 260.800 in de prijslijsten staat. Wie houdt van extreem veel vermogen, moet echter wachten op de Turbo S-E Hybrid. Die wordt volgens onbevestigde berichten maar liefst 820 (!) pk sterk.
Ben je op zoek naar een tweedehands Porsche Panamera? Klik dan hier.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMStappenplan
Meeste huizenbezitters hebben voldoende spaargeld om huis te verduurzamen, maar hoe pak je dat aan?
-
Ouderwetse trommelremmen in moderne elektrische auto: roest krijgt minder kans, maar er is nóg een voordeel
Elektrische auto’s staan bovenaan als het gaat om technologische ontwikkelingen, maar toch zijn ze vaak voorzien van vreemde ‘dichte’ velgen en soms zelfs van ouderwetse trommelremmen. Hoe komt dat? -
PREMIUM
Verbreden van snelwegen zorgt nauwelijks voor minder files en is niet per se milieuvriendelijker
Het wordt steeds drukker op de Nederlandse wegen en elk jaar komen er meer en meer kilometers aan snelweg bij. Maar zorgt dat ook echt voor minder files? En hoe zit het met de uitstoot? Volgens Bert van Wee, hoogleraar transportbeleid van de TU Delft, werkt het zeker niet overal. ,,Je hoort mij niet zeggen dat een wegverbreding nooit zin heeft, maar het moet op slimme plekken gebeuren.”Den Haag -
Illegale ‘TikTok-apk’ zonder keuring aangepakt
De RDW heeft opgetreden tegen praktijken waarbij auto’s een geldige apk kregen zonder dat ze waren gekeurd. Meerdere bedrijven en personen zijn onderzocht. De actie heeft bij 34 bedrijven tot maatregelen geleid. Een persoon is door de politie aangehouden. -
PREMIUMProefpanel
Getest: tompoucen uit de supermarkt, deze moet je niét eten: ‘Het deeg is taai en de vulling lijkt op vla’
Zaterdag is het Koningsdag. Dan gaan we weer massaal aan de tompouce. Nu (vaak) bedekt met oranje glazuur, en die straks weer roze of geel is. Maar het gaat niet om de bovenkant, zo blijkt. ,,Het is het bladerdeeg en de gele room waar het om draait.’’
-
Gemiddeld worden tien fietsen per uur gestolen: in deze gemeenten is de kans op diefstal het grootst
-
-
-
video
Porsche bungelt op randje diepe parkeergarage: per ongeluk in de achteruit gezet
De bestuurder van een Porsche Panamera - nieuwprijs minimaal 130.000 euro - beleefde gistermiddag angstige avonturen in Gent. Hij schakelde per ongeluk in de achteruit in plaats van de vooruit en belandde met zijn auto halverwege de de bovenste verdieping van een diepe parkeergarage. Vervolgens bleef de Porsche daar een tijd lang op de rand balanceren. -
auto-expert31
Zelfs Porsche en Mercedes hebben er last van: een kleefdashboard
Een lekker zacht aanvoelend dashboard kan na verloop van tijd gaan plakken. Lezer Rob van Olst vraagt zich af wat hiertegen te doen is. Onze auto-expert Niek Schenk geeft antwoord.
-
Schoonmaaktip
Lenteschoonmaak voor je tuinset: dit sopje gebruik je het beste om weervlekken uit je kussens te krijgen
-
Dit zijn de acht extreemste snelheidsovertredingen in Europa
De politie heeft de afgelopen maanden in heel Europa te maken gehad met zogeheten corona-racers. Maar de overtredingen van deze bestuurders vielen in het niet bij de snelheidsrecords van onderstaande snelheidsmaniakken. Deze overtreders maakten het volgens het Duitse gezaghebbende opinieblad Focus de afgelopen jaren het bontst. -
-
61
De goedkoopste nieuwe auto van Nederland is puur elektrisch en kost netto 16.000 euro