‘Leaseauto in huidige vorm gaat eruit’
Zakelijke rijders vrezen dat ze geen nieuwe leaseauto meer krijgen als het contract afloopt. Met thuiswerken en digitaal vergaderen is de noodzaak tot reizen immers veel minder. ,,Er zijn al bedrijven die de leaseauto’s de deur uit doen.’’
De Vereniging Zakelijke Rijders, die zich inzet voor de 1,3 miljoen mensen met een leaseauto of een andere auto van de zaak, is bang dat de privéauto voortaan moet worden gebruikt voor de zakelijke kilometers die nog wel worden gemaakt. Financieel is dat altijd ongunstiger.
De cijfers voeden de ongerustheid. Leasemaatschappijen kochten dit jaar 30.000 auto’s minder dan in de eerste acht maanden van 2019. Bestaande leasecontracten worden niet verlengd of bedrijven passen ervoor in deze economisch zware tijden langdurende verplichtingen aan te gaan.
Contracten
Tom Huyskens van branchevereniging Bovag: ,,Als thuiswerken en digitaal vergaderen blijvend zijn, dan is het effect dat er minder woon-werkkilometers worden gereden, dat er minder zakelijke afspraken op locatie zijn en dus dat er minder behoefte is aan een auto van de zaak. Een leaseauto is nu vaak een secundaire arbeidsvoorwaarde die in de arbeidsovereenkomst staat. Wie nu een leaseauto heeft, raakt hem niet zomaar kwijt. Voor nieuwe contracten kan ik me voorstellen dat er naar andere oplossingen wordt gekeken.’’
,,Dat de leaseauto in zijn huidige vorm eruit gaat, is voor ons bijna een zekerheid’’, zegt voorzitter Jan van Delft van de Vereniging Zakelijke Rijders. ,,We krijgen van onze leden bij kleinere bedrijven al te horen dat de leaseauto’s eruit gaan en dat poolauto’s ingezet worden voor wie een auto nodig heeft. Maar ook bij grotere bedrijven wordt er met de ondernemingsraden over gesproken.’’
Wij willen een mobiliteitsbudget voor zakelijk verkeer. Dat een werkgever bijvoorbeeld zegt: hier heb je 800 euro per maand en daar moet je het mee doen
Mobiliteitsbudget
Van Delft zegt dat de minister van Financiën snel iets moet doen aan de bijtelling van zakelijke auto’s (de belasting die een zakelijke rijder betaalt voor privégebruik van de auto) en andere mobiliteitsregelingen. ,,Wij willen een mobiliteitsbudget voor zakelijk verkeer. Dat een werkgever bijvoorbeeld zegt: hier heb je 800 euro per maand en daar moet je het mee doen. Dat moet fiscaal geregeld worden. Dan wordt een Nederlander slim. De ene keer zal hij een auto huren, dan weer met het ov reizen of besluiten thuis te werken.’’
De tijd van een ‘ouderwets’ leasecontract is voorbij, denkt Van Delft. ,,Veel mensen werken niet eens meer langer dan vier jaar bij één werkgever. Dan bleef je als werkgever al met die auto zitten, want bijna alle contracten lopen vier jaar.’’
Autoverkopen
De Bovag verwacht dat leasemaatschappijen met andere oplossingen zullen komen. ,,We zullen allerlei nieuwe producten zien. Mobiliteitsproducten die een mix zijn van ov, fiets en auto’s.’’ Terug naar vroeger en weer massaal naar kantoor wanneer het virus is bedwongen, houdt bijna niemand voor mogelijk. De autoverkopen in september, zo werd gisteren bekend, lagen 25 procent lager dan in september 2019.
Bekijk onze trending video’s:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMProefpanel
Getest: tompoucen uit de supermarkt, deze moet je niét eten: ‘Het deeg is taai en de vulling lijkt op vla’
-
PREMIUM
Waarom jouw nieuwe auto geen SUV wordt maar een SDV
Een auto helemaal naar wens upgraden? Binnenkort kan dat. Auto’s worden niet meer standaard geleverd met alle mogelijkheden en functies die er nu vaak wel inzitten. Het voordeel is dat auto’s nog minder snel verouderen. Hoe zit dat precies? -
PREMIUM
Autoproducenten raken elektrische auto’s aan de straatstenen niet kwijt: hoe komt dat?
Een perfecte storm woedt momenteel in de autowereld. De verkoop daalt en hoewel er steeds meer en goedkopere stekkerwagens op de markt komen, neemt de interesse in elektrisch rijden onder automobilisten niet toe, integendeel. Hoe komt dat? En heeft dat gevolgen voor de prijs? -
259
Formatiekwartet bekijkt of maximumsnelheid terug naar 130 kilometer per uur kan
Weer de hele dag met 130 kilometer per uur over de snelweg razen? De vier formerende partijen zijn serieus aan het onderzoeken of ze de maximumsnelheid kunnen verhogen. Dat melden bronnen aan deze site. -
Met de leaseauto op vakantie? Dit moet je weten!
Voor veel mensen is het vanzelfsprekend om met de leaseauto op vakantie te gaan. Wat veel leaserijders niet weten, is dat er allerlei beperkingen en regels kunnen kleven aan het privégebruik van de ‘auto van de zaak’. ,,Voorkom dat je problemen krijgt en zet de afspraken zwart op wit voordat je op vakantie gaat.”
-
PREMIUMStappenplan
Meeste huizenbezitters hebben voldoende spaargeld om huis te verduurzamen, maar hoe pak je dat aan?
-
-
-
PREMIUM
Oldtimer is een plattelandshobby: ‘De stad heeft uitlaatgassen, daar doe je de kap niet open’
Het aantal oldtimers groeit, vooral op het platteland. Autorijden als bezigheid, waarbij je je auto laat werken terwijl je haar voor je ogen wappert, daar kunnen de strengere milieueisen en gestegen kosten volgens de liefhebbers niet tegenop. ,,Maar ik denk dat de collectie oldtimers wel langzaam opdroogt.”Meerkerk, Poederoijen, Arkel, Gorinchem, Dordrecht -
Explosieve groei aantal oldtimers in vijf jaar tijd
Er zijn tienduizenden oldtimers meer in Nederland dan vijf jaar geleden. Dat en meer blijkt uit cijfers die het Central Bureau voor de Statistiek heeft vrijgegeven.
-
PREMIUM8 vragen24
Gebruikers van Marktplaats maken zich zorgen: kijkt de Belastingdienst nou wel of niet mee?
-
PREMIUM40
Verbreding drukste snelweg van Nederland laat steeds langer op zich wachten: ‘Beter investeren in ov’
De geplande verbreding van de A4 leek vier jaar geleden dichtbij, maar is inmiddels in de ijskast beland. Het bedrijfsleven hoopt dat het nieuwe kabinet er alsnog geld voor vindt, maar natuurverenigingen en omliggende gemeenten hopen dat van uitstel afstel komt. ,,Als je meer verkeer faciliteert, krijg je meer geluid en luchtverontreiniging.”Den Haag, Delft, Westland, Zoetermeer, Schiedam -
-
Ouderwetse trommelremmen in moderne elektrische auto: roest krijgt minder kans, maar er is nóg een voordeel