Hartje zomer maar bijna een half miljoen auto’s nog op winterbanden
VIDEOMeer dan 5 procent van de auto's die Bovag afgelopen week controleerde had nog steeds winterbanden. Dat zou betekenen dat bijna 500.000 autobezitters bij temperaturen van boven de 30 graden nog altijd op winterbanden rijden.
De controle vond plaats op donderdag 30 en vrijdag 31 juli, toen de thermometers in het hele land de 30 graden Celsius passeerden. Controleurs van Bovag bekeken 1658 auto’s op grote parkeerplaatsen in Breda, Roosendaal, Arnhem/Duiven, Amsterdam en Utrecht. 88 voertuigen bleken uitgerust met winterbanden. Dat komt neer op 5,3 procent.
Het rubber van een winterband is zachter en het profiel heeft speciale groefjes, zodat de band goede grip heeft bij koude omstandigheden en op een besneeuwd wegdek. Bij hoge temperaturen zorgt de winterband juist voor een langere remweg, minder grip, meer slijtage, meer afrolgeluid en een hoger brandstofverbruik. De rolweerstand van het zachte rubber op het warme wegdek is immers hoger. Het is dan ook ronduit onverstandig om bij hoge temperaturen met winterbanden onder de auto te blijven rijden.
Veel oude, kleine auto’s
Het percentage van 5,3 procent is geen verbetering ten opzichte van een jaar eerder. De groei van het totale Nederlandse wagenpark sindsdien zorgt er wél voor dat het percentage nu correspondeert met een iets hoger absoluut aantal van bijna een half miljoen personenauto’s dat hartje zomer op winterbanden rijdt. Twee jaar geleden bedroeg het aandeel 5,7 procent.
Opvallend is dat in Utrecht en Amsterdam bijna 7 procent van alle gecontroleerde auto’s op winterbanden reed, terwijl dat in Breda en Roosendaal maar 4 procent was. Verder viel op dat veel oude, kleine auto’s van winterbanden waren voorzien en dat veel auto’s niet alleen verschillende merken, maar ook afwijkende types banden hebben. Bijvoorbeeld zomerbanden op de vooras en winterbanden op de achteras.
Vierseizoenenbanden
Een winterband is optisch te herkennen aan de vele kleine groefjes op het loopvlak. Daarnaast staat er op de zijkant vaak een commerciële benaming die klip en klaar duidt op het seizoen waarvoor de band bedoeld is: ‘Snow’, ‘Winter’, ‘Polar’. De controleurs van Bovag namen ook veel vierseizoenenbanden waar en dat is voor de gemiddelde Nederlandse automobilist waarschijnlijk een ideale oplossing. Met een hoogwaardige vierseizoenenband is het mogelijk om veilig (genoeg) te rijden in zomer én winter, zonder dat daarvoor elk halfjaar de banden gewisseld moeten worden. Voor echte veelrijders en fanatieke wintersporters is de aparte zomer- en winterband nog altijd het beste alternatief. Veel Nederlanders kiezen er echter voor om helemaal geen winterbanden te monteren en dat is de afgelopen winters dankzij het opwarmende klimaat in veel gevallen ook een prima keus gebleken.
Bekijk hieronder onze populairste nieuwsvideo's.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
VIDEO | Amerikaan zonder armen en benen bestuurt truck met joystick
-
PREMIUM
Arie toverde oude boerderij om tot heiligdom voor oldtimers: ‘Alles wat je verkoopt, ben je kwijt he!’
Ooit klonk in de boerderij het geloei van koeien en het geknor van varkens. Nu hoor je alleen nog de moersleutels op de grond kletteren of het piepen van de hefbrug, terwijl het verkeer voorbijraast op de dijk. De hoeve van zijn voorouders is door Arie omgetoverd tot een heiligdom voor een liefhebber van klassieke auto’s.Hoeksche Waard -
Met video
Youtuber filmt honderden roestende klassiekers in Zweeds moeras
Het autokerkhof van Kyrkö in Zweden trekt ieder jaar meer toeristen uit heel Europa. Zij kijken met verbazing hoe autowrakken langzaamaan versmelten met de natuur. In het drassige bos groeien de bomen in veel gevallen dwars door de auto's. -
PREMIUMGeldflaters
Tom wilde geen varken in soep: ‘Meisje haalde schouders op en zei dat we zelf besteld hadden’
Tom de Wit (35) nam een vriend mee naar een restaurant waar hij niet voor twee maar voor drie maaltijden moest betalen. Iedereen maakt weleens een fout waar kleine of soms grote financiële gevolgen aan kleven. In deze reeks vertellen mensen over hun geldflater. -
TESTARCHIEF
Alle tests van onze autoredactie vind je hier
Wekelijks test onze autoredactie de nieuwste modellen. Alle autotests kun je snel en eenvoudig terugvinden in het testarchief hieronder.
-
Zo ontdek je de ware kilometerstand van een auto
-
-
-
PREMIUM
Verbreden van snelwegen zorgt nauwelijks voor minder files en is niet per se milieuvriendelijker
Het wordt steeds drukker op de Nederlandse wegen en elk jaar komen er meer en meer kilometers aan snelweg bij. Maar zorgt dat ook echt voor minder files? En hoe zit het met de uitstoot? Volgens Bert van Wee, hoogleraar transportbeleid van de TU Delft, werkt het zeker niet overal. ,,Je hoort mij niet zeggen dat een wegverbreding nooit zin heeft, maar het moet op slimme plekken gebeuren.”Den Haag -
PREMIUMtips
Alles over autobanden: winterbanden niet zo veel effect in Nederland
Goede autobanden zijn van levensbelang, zeker in deze tijd van het jaar. Hoe houd je ze in conditie en wanneer heb je nieuwe nodig? Autojournalist Roland Tameling helpt je op weg.
-
gratis nieuwsbrief auto
Nu 2 keer per week de nieuwsbrief van onze autoredactie: gratis in je mailbox
-
PREMIUM51
Hoe gezond zijn melkvervangers zoals havermelk: ‘Bevatten geen cholesterol, maar ze verschillen veel’
‘Melk is goed voor elk’ was jarenlang een bekend gezegde. Klopt dat nog? Want melkvervangers zijn enorm populair en beter voor het milieu. Maar zijn ze ook even gezond als koemelk? Een rondje langs de melkvelden. ,,Het eten van zo’n 400 gram zuivelproducten verlaagt het risico op darmkanker met 15 procent.” -
-
Autotest
Voormalig SsangYong wil het de Chinezen moeilijk maken met 41.250 euro kostende elektrische SUV