Het hele dorp dezelfde (elektrische) auto? Hier gebeurt het al
Rij je liever niet in dezelfde auto als je buurman? Ga dan vooral niet in het Franse dorpje Appy wonen. Daar heeft sinds kort iedereen namelijk exact hetzelfde model voor de deur staan, als onderdeel van een experiment van automerk Renault.
De Franse autofabrikant heeft alle automobilisten van Appy een hagelnieuwe Renault Zoe gegeven, omdat het merk wil uitzoeken hoe goed een elektrische auto past in het dagelijkse leven van de inwoners. De komende drie jaar houden de testpersonen hun bevindingen bij, waarna Renault die ervaringen kan benutten om de gebruikservaring van een elektrische auto beter te maken.
Renault voorspelt daarbij zelf geen grote verrassingen, want het merk hoopt met deze proef juist duidelijk te maken dat elektrisch rijden al prima mogelijk is – zelfs wanneer je in een afgelegen Frans bergdorpje woont. Appy ligt midden in de Franse Pyreneeën, niet ver van de grens met Andorra. Het plaatsje kent trouwens niet heel veel inwoners, volgens de laatste cijfers wonen er zo’n 25 mensen in het dorp.
Eigen laadpaal
De testrijders worden overigens behoorlijk in de watten gelegd door Renault. Alle bestuurders van een Zoe krijgen namelijk ook een eigen laadpaal om de auto op te laden bij hun huis. Midden in het dorp staat bovendien één openbaar laadpunt. Het bereik van de elektrische Renault hoeft daarbij geen grote problemen te geven. Volgens de WLTP-meetcyclus haalt de nieuwste Zoe met een volgeladen accupakket ongeveer 395 kilometer.
Vanuit Appy kun je daarmee zo’n beetje de hele Pyreneeën doorrijden, terwijl een retourrit naar Perpignan (één van de grootste steden in de buurt, op zo’n 130 kilometer afstand) ook mogelijk moet zijn. Heel veel risico op slechte publiciteit - of teleurgestelde inwoners van Appy - loopt Renault dus niet met dit project. In een recente test van onze autoredactie viel het praktijkbereik wat tegen, maar over drie jaar zal blijken hoe goed de Zoe daadwerkelijk presteert in het bergachtige gebied in Zuid-Frankrijk.
Niet in Nederland
Overigens is Renault vooralsnog niet van plan om een soortgelijk experiment in andere landen te herhalen, zo verklaart de Nederlandse importeur aan onze autoredactie. Wel komt het vaker voor dat autofabrikanten (en andere ‘mobiliteitsaanbieders’) het publiek betrekken bij hun onderzoeken. Renault pioniert in Nederland al enkele jaren door deel te nemen aan een experiment met deelauto’s, die onder meer in de Utrechtse wijk Lombok worden geladen met zonne-energie.
Nog een voorbeeld: het Japanse Toyota testte op drie verschillende plekken ter wereld hoe levensvatbaar de i-Road was. Na de testfase bleek het motorfiets-achtige autootje, dat tijdens het rijden kantelt in de bochten, voorlopig te vooruitstrevend voor het grote publiek. Mede door deze praktijkervaringen besloot het merk het model niet op de markt te brengen.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
AUTOTEST
Test Renault Zoe: ondanks impuls valt bereik tegen
-
Gemiddeld worden tien fietsen per uur gestolen: in deze gemeenten is de kans op diefstal het grootst
Vorig jaar werden in Nederland ruim 85.000 fietsdiefstallen gemeld. Dit aantal ligt bijna 10 procent hoger dan het jaar ervoor en ruim een kwart hoger dan in 2019. In Flevoland steeg het aantal diefstallen in een jaar zelfs met ruim een derde. -
PREMIUMKEIVERLIEFD OP MIJN AUTO
Hij wilde altijd al in een opvallende Japanse auto rijden, nu heeft Carlo er één: ‘Jongensdroom’
Al van kinds af aan heeft Carlo Rietstra een grote droom: een opvallende Japanse auto rijden. Vijf jaar geleden kwam zijn droom uit en sindsdien rijdt de Amersfoorter vol trots in zijn Subaru Impreza WRX.Amersfoort -
PREMIUMProefpanel
Getest: tompoucen uit de supermarkt, deze moet je niét eten: ‘Het deeg is taai en de vulling lijkt op vla’
Zaterdag is het Koningsdag. Dan gaan we weer massaal aan de tompouce. Nu (vaak) bedekt met oranje glazuur, en die straks weer roze of geel is. Maar het gaat niet om de bovenkant, zo blijkt. ,,Het is het bladerdeeg en de gele room waar het om draait.’’ -
PREMIUM
Deze acht nieuwe elektrische auto's van 25.000 euro staan al bijna in de showroom
De hoge prijs is voor automobilisten de grootste barrière om elektrisch te rijden, zo valt te lezen in de nieuwste Elektrisch Rijden Monitor. Maar als de nood het hoogst is, is de redding nabij, want bijna alle grote merken introduceren binnenkort modellen van rond de 25.000 euro.
-
PREMIUMStappenplan
Meeste huizenbezitters hebben voldoende spaargeld om huis te verduurzamen, maar hoe pak je dat aan?
-
-
-
Elektrische auto’s goedkoper? Deze modellen tipt onze autoredactie
Elektrisch rijden wordt voor particuliere autokopers nu echt interessant, omdat je per 1 juli tot 4000 euro subsidie krijgt op de aanschafprijs. Onze autoredactie tipt enkele interessante modellen, zowel nieuw als tweedehands. -
Deze tien plug-in hybrides hebben de grootste elektrische actieradius
Puur elektrische auto’s zorgen bij veel automobilisten nog altijd voor de zogeheten ‘range anxiety’. Gelukkig krijgen plug-in hybrides een steeds grotere actieradius. De korting op de wegenbelasting wordt de komende jaren wel afgebouwd.
-
PREMIUMkeiverliefd op mijn auto
Eerst vond Ciska de Challenger maar saai, nu is ze verliefd op de auto: ‘Meteen vrolijk als Martin ’m start’
Amersfoort -
Schoonmaaktip
Lenteschoonmaak voor je tuinset: dit sopje gebruik je het beste om weervlekken uit je kussens te krijgen
Vanaf Koningsdag wordt het weer warmer en dat betekent dat we weer op ons terras gaan zitten. Tijd om die kussens uit de opslag te halen en vlekvrij op de tuinset te leggen. Schoonmaakexpert Marja Middeldorp weet als geen ander hoe je algen-, weer en vetvlekken uit tuinkussens en markiezen kunt krijgen. -
-
Groene kentekens zorgen voor sterke daling verkoop Rolls-Royce, Porsche en Bentley in Zuid-Korea