Test Audi A3 Sportback: hetzelfde en toch anders
AUTOTESTTamelijk voorspelbaar: na een nieuwe generatie van de VW Golf komt Audi met een nieuwe A3. En toch is het knap hoe het merk erin slaagt om deze Golf-kloon een andere uitstraling en rijbeleving mee te geven.
Audi A3 Sportback 35 TFSI (110 kW/150 pk), vanaf €36.820
Seat Leon, VW Golf, Audi A3, Skoda Octavia: ze hebben allemaal dezelfde technische basis. Maar als automobilist ervaar je wel degelijk verschillen.
Allereerst natuurlijk in het design. De Audi A3 Sportback oogt weliswaar niet veel spannender dan een Seat Leon, om maar eens een scherp geprijsde concurrent in eigen huis te noemen. Maar als je eenmaal achter het stuur zit, kom je in een andere wereld. Deze Audi voelt het degelijkst aan van al zijn familieleden en hij is ook het mooist afgewerkt. Dat zie je en dat voel je. Daarbij heeft hij het beste en handigste infotainment gekregen. Je kunt met knoppen in één keer naar de telefoon, navigatie of radio. Ook de klimaatregeling is in een apart bedieningspaneel ondergebracht.
Op de achterbank is er voldoende zitruimte. Jammer alleen dat een flinke tunnel in de vloer de voetenruimte enigszins beperkt. De bagageruimte is prima voor een auto van dit formaat.
De A3 is behoorlijk rijk uitgerust en dat mag ook wel gezien de prijzen. Des te meer valt het tegen dat in een auto van dik 36 mille voor adaptive cruise-control moet worden bijbetaald.
Natuurlijk verwacht je voor zoveel geld ook topcomfort en dan valt het tegen dat de stoelen weinig steun bieden aan de bovenbenen. En de handgeschakelde versnellingsbak werkt minder soepel en licht dan je zou verwachten. Ook blijkt de vering nogal sportief en dus hard afgesteld.
Daar staat tegenover een dijk van een wegligging: het beste in de familie. Getest is de 35 TFSI met een 1,5 liter viercilinder benzinemotor (110 kW/150 pk vermogen, testverbruik 1 op 14,9). Die motor levert ruim voldoende kracht en souplesse en is niet te rumoerig.
Plus
+ Gebruiksvriendelijke bediening.
+ Fijne aandrijflijn.
+ Beleving van luxe.
Min
- Comfort kan beter.
- Hoge prijs.
- Tunnel in de vloer bij achterbank.
Eindcijfer
7,4
Conclusie
Deze Audi voelt duurder en beter aan dan zijn concurrenten uit de VW-familie. Maar dat rechtvaardigt zijn hoge prijs niet helemaal. Op het gebied van comfort en ruimte valt nog wel wat te winnen.
Extra testnotities
Ruim 34 mille kost de goedkoopste A3 en dat is toch wel een flink verschil met een VW Golf (€25.995), Skoda Octavia (€25.990) of Seat Leon (€25.450).
Audi is al een tijdje de weg kwijt bij de type-aanduidingen. Het is voor veel consumenten volstrekt onduidelijk wat voor motor een auto heeft. De hier geteste 35 TFSI heeft een 1,5 liter viercilinder benzinemotor.
Merkwaardig: de volumeknop van de audio is achter de pookknop geplaatst. Bedoeld voor de bijrijder, waarschijnlijk. Want de bestuurder kan het volume op het stuur bedienen.
De lichtste motoren in de A3 Sportback hebben een simpeler onderstel met torsie-as tussen de achterwielen. Die constructie is goedkoper en vangt slecht wegdek minder uitgebalanceerd op. De duurdere versies, zoals de geteste auto, hebben volledig onafhankelijke wielophanging. Foute beslissing van Audi, want zo’n verschil in ondersteltechniek tussen de goedkopere en duurdere versies past niet bij een merk dat vooral ‘premium’ wil zijn en ook de daarbij passende prijzen hanteert.
De A3 Sportback is te koop vanaf €34.370. Dan krijg je de 30 TFSI met een 1,0 liter grote driecilinder benzinemotor (81 kW/110 pk). Getest is de 35 TFSI met een 1,5 liter viercilinder benzinemotor (110 kW/150 pk), die vanaf €36.820 in de prijslijst staat. Als extra rijk uitgeruste S edition kost die €40.820.
De geteste auto is verwend met heel veel opties. Zoals 19 inch wielen (€3081), privacy-glas (€490), optiepakket Zwart (€420), zwarte buitenspiegelbehuizing (€148), geluidsisolerende voorruit (€140), Audi-soundsystem (€407), virtual cockpit plus (€336), bekleding, geruit alcantara/Mono Pur met S-embleem (€771), stoelverwarming vóór (€476), sfeerverlichting (€393), lendensteunen, elektrisch instelbaar (€378), achterbank in drie delen (40:20:40) omklapbaar (€280), opberg- en bagageruimtepakket (€280), driespaaks leren sportstuur, multifunctioneel (€161), usb-oplaadpakket voor achterpassagiers (€70), adaptive cruise-control (€392), Audi Drive Select-rijstijlmenu met instelbaar schokdemperkarakter (€211), grootlicht-assistent (€140), wegrij-assistent (€113) en anti-diefstal wielbouten (€35). Met dit alles komt de prijs van de geteste auto op €49.542.
In ons uitgebreide dossier Autotest vind je alle eerder verschenen tests.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Schoonmaaktip
Lenteschoonmaak voor je tuinset: dit sopje gebruik je het beste om weervlekken uit je kussens te krijgen
-
Aandelenkoers van ooit vierde automerk ter wereld in vrije val: van 82 dollar naar 3 dollar
Het was ooit het op drie na meest waardevolle automerk ter wereld, na Tesla, Toyota en BYD. Maar het Vietnamese automerk Vinfast viel hard en dat belooft weinig goeds voor degenen die een Vinfast hebben besteld. -
PREMIUM8 vragen24
Gebruikers van Marktplaats maken zich zorgen: kijkt de Belastingdienst nou wel of niet mee?
Platformen als Vinted, Marktplaats en AirBnB zijn door Europese regelgeving verplicht om jouw verkoopgegevens over 2023 door te geven aan de Belastingdienst. Dat heeft veel vragen opgeroepen bij onder meer Marktplaats-gebruikers. Ook kwam staatssecretaris Van Rij met een Kamerbrief. Want: om welke gegevens gaat het nou precies, wat betekent dat voor je belastingaangifte en moet je nu belasting betalen als je overbodige spulletjes op de site doorverkoopt? -
RIJ-IMPRESSIE
Audi E-Tron S Sportback: sprintwonder met drie elektromotoren
Als een Audi de S-aanduiding krijgt, dan kun je je lol op. Dat geldt niet alleen voor de modellen met een verbrandingsmotor, maar ook voor de elektrische Audi E-Tron en E-Tron Sportback. De S-versies krijgen liefst drie elektromotoren, die samen 503 pk en 973 Nm leveren. Is de rijbeleving echt zo sensationeel? -
PREMIUMStappenplan
Meeste huizenbezitters hebben voldoende spaargeld om huis te verduurzamen, maar hoe pak je dat aan?
Nieuw huis gekocht? Dan moet je die straks verplicht energiezuinig maken, vindt toezichthouder De Nederlandse Bank (DNB). Verreweg de meeste huizenbezitters hebben voldoende spaargeld op hun rekening om het te kunnen bekostigen, concludeert de centrale bank na onderzoek. Wat zijn de mogelijkheden voor het verduurzamen van je huis en welke subsidies bestaan er?
-
PREMIUM40
Verbreding drukste snelweg van Nederland laat steeds langer op zich wachten: ‘Beter investeren in ov’
Den Haag, Delft, Westland, Zoetermeer, Schiedam -
-
-
AUTOTEST
Test Audi Q5: hybride Q5 is de perfectie nabij
Audi voorziet zijn modellen in rap tempo van hybridetechniek. Dat scheelt niet in de bijtelling, maar leidt wel tot een lagere aanschafprijs. Immers: hoe minder CO2-uitstoot, des te minder belasting. -
RIJ-IMPRESSIE
Audi A3 Limousine: succesmodel met bevallige achterkant
De vierdeurs versie van de Audi A3 Sportback heet Limousine. Dat betekent niet dat je in een stretched limo aan de champagne kunt. Het is gewoon een sedan, die wat betreft uitrusting, techniek en motoren precies hetzelfde biedt als de A3 Sportback.
-
AUTOTEST
Test: Audi blijft met A4 een beetje achterlopen
-
PREMIUM
Ivar kijkt 's nachts uit het raam om te zien of zijn gewilde auto niet is gestolen: ‘Het kan zo gebeurd zijn’
Auto-eigenaren klampen zich vast aan creatieve veiligheidsmaatregelen nu Mazda CX-5's in de Hoeksche Waard vaker het doelwit lijken van dieven. Het merk en type hoort al jaren bij de meest gestolen auto’s in Nederland. ,,Ik vraag me wel eens af of ik deze auto nog moet aanhouden.”Hoeksche Waard -
-
AUTOTEST
Test Mercedes CLA Shooting Brake: anders dan anders