Dyslexiehoogleraar Anna Bosman van de Radboud Universiteit in Nijmegen zegt in het AD dat te weinig met de kinderen wordt geoefend. Ook zegt zij te twijfelen of onoplosbare dyslexie überhaupt wel bestaat.
"Kinderen moeten de spellingregels goed in hun hoofd hebben. Bijvoorbeeld dat een g-klank voor een 't' vrijwel altijd een 'ch' is en geen 'g'."
Bosman denkt dat het ook voor mensen met dyscalculie helpt om veel te oefenen. Ze liet vijftig leerlingen zes weken lang intensief trainen en volgens haar ging het niveau van de leerlingen gemiddeld met anderhalf jaar vooruit.
Oefenen
Ook twee andere hoogleraren die autoriteiten zijn op het gebied van onderwijs en dyslexie steunen de theorie van Bosman, meldt de krant. "De praktijk is nu dat kinderen met dyslexie minder hoeven te lezen en te spellen, terwijl ze juist méér moeten oefenen". zegt hoogleraar Ben Maassen.
De sectororganisatie voor het primair onderwijs, de PO-Raad, zegt in de krant dat de stelling dat dyslexie gedeeltelijk komt door slecht onderwijs te ver gaat, maar dat wel gesproken gaat worden over de bevindingen van de hoogleraren.
Reactie
In een reactie op dit bericht stelt het Nederlands Kwaliteitsinstituut Dyslexie is slecht onderwijs niet de veroorzaker kan zijn van dyslexie. "Voor de kinderen die ernstig dyslectisch zijn geldt dat onderwijs, zelfs van de hoogste kwaliteit, geen oplossing kan bieden."
"Ongeveer de helft van de kinderen met een dyslexieverklaring heeft ernstige enkelvoudige dyslexie en krijgt hier behandeling voor in de zorg. Dat betekent dat rond de drie tot vier procent van alle basisschoolleerlingen ernstig dyslectisch is. Dat aantal ligt al jaren op dit niveau en is dus ook niet toegenomen. Het NKD vindt dan ook dat dit artikel dyslexie in een kwaad daglicht stelt zonder dat hier bewijzen voor zijn."