Lifestyle
  • 11
Dat steeds meer kinderen gediagnostiseerd worden met dyslexie of syscalculie komt omdat zij slecht worden onderwezen, stellen drie hoogleraren in het AD. ...

7 maanden geleden door Nu.nl

REAGEER MET EEN EMOJI
2
2
3
2

Vroeger lag de focus vooral op rekenen en Nederlands. Ik kan het artikel wel begrijpen. De leerlaren van nu hebben in de jaren 90 hun basisonderwijs gehad waar de focus minder lag op rekenen en taal, waardoor we nu zien dat kinderen slecht zijn in Nederlands en rekenen. Als de docent er slecht in is en andere leerdoelen belangrijker zijn is het logisch.

1 rabartels    
7 maanden geleden door rabartels
3
Meld

* Verwijderd door de redactie *

2 kelb1977    
7 maanden geleden door kelb1977

Dat zou best weleens kunnen.

3 lieveschat    
7 maanden geleden door lieveschat
2
Meld

Misschien toch maar terug naar dril onderwijs, gewoon stampen!

4 Zie Hier    
7 maanden geleden door Zie Hier
1
Meld

Ik dacht dat wij het beste onderwijs van de wereld hadden. Blijkbaar niet dus.

5 lieveschat    
7 maanden geleden door lieveschat
2
Meld

@5 , hadden. En tegenwoordig veranderen ze om het jaar de methodieken.

6 caso    
7 maanden geleden door caso
1
Meld

Mijn neefje begreep iets niet met rekenen en vroeg de leraar meerdere malen om uitleg tijdens de les en meerdere malen na de les.
Wat denkt u ? het antwoord was nee dat heb je niet verdiend.
Dit betreft een katholieke basis school in bargeres.

Man man man wat triest.

Gelukkig zit hij een week na deze afgang op een goede school.

7 Dragonton    
7 maanden geleden door Dragonton
4
Meld

@5 nee dat is in België

8 leefvandaag    
7 maanden geleden door leefvandaag
1
Meld

Mja... ik denk dat sommige instituten nog wel werken in Nederland. Sommige instituten bieden perfect onderwijs. En andere zijn gewoon bagger.

9 lieveschat    
7 maanden geleden door lieveschat
2
Meld

Het ligt niet alleen aan de leraren en leraressen, maar vooral bij de politiek. Die hebben de werkdruk voor deze mensen zeer hoog gelegd. Administratief, grote klassen, speciaal onderwijs opgeheven, personeels tekort door de wet van Asscher en ga zo maar door. En ja de migranten spelen ook een rol. Zij hebben extra aandacht nodig vanwege de taalachterstand. Hoe ga je dat verdelen in een klas met 30 kinderen.

10 Pluten1    
7 maanden geleden door Pluten1
2
Meld

Het artikel in het AD is een buitengewoon SLECHT en niet doortimmerd artikel.
Waar is de wetenschappelijke onderbouwing? Hoeveel proefpersonen zijn onderzocht?
Moeten wij de hoogleraar op haar lieve ogen vertrouwen? Ik dacht het niet.

Ondertussen blaat NPO Radio 1 de headline over de hoogleraren elk half uur uit alsof het wettig en overtuigend bewezen zou zijn dat dyslexie niet bestaat. Wat een kul!

De hoogleraar bewijst hiermee de dyslectici een heel slechte dienst, alsof stampen zou helpen,
dat is namelijk in het geheel niet het geval. Met haar aanbeveling verpest je het leven van generaties dyslectici. Het gaat er namelijk om HOE het onderwijs wordt aangeboden.

Dyslexie heeft enige verwantschap met autisme, sommige dyslectici hebben een milde vorm daarvan. Dat houdt in dat velen het heel letterlijk nemen als je ze iets zegt, of dat het heel moeilijk is ze bepaalde woorden uit te leggen, die voor meerdere uitleg vatbaar zijn.

Dyslexie heeft verder te maken hoe de hersenen van dyslectici gegevens verwerken.
Als je een pagina tekst voor ze op tafel legt, gaat het al meteen mis, het lijkt of de woorden beginnen te dansen voor hun ogen. Stampen helpt eenvoudigweg niet.

Zoek voor meer info naar de Davis methode.

Dat onze minister van onderwijs dyslectici ook framed, zonder enig spoor van bewijs,
is al een schande. Misschien dat er misbruik wordt gemaakt van de dyslexieregeling.

Wat de hoogleraren betreft, vraag me af of ze wel enig begrip hebben van de wetenschappelijke methode, en hoe je conclusies in het openbaar moet brengen.

Als mevrouw Bosman openlijk betwijfeld of dyslexie bestaat, ga ik me afvragen
aan welke ontwikkelingsstoornis deze dame zelf lijdt.

11 Atlantique    
7 maanden geleden door Atlantique
3
Meld

PS: ik vraag me af of er ook maar één reageerder is hierboven die dyslexie in de familie heeft, of die van nabij is geconfronteerd met dyslexie, eerlijk zeggen.
Anders geven jullie je mening over iets waar je de ballen verstand van hebt!

12 Atlantique    
7 maanden geleden door Atlantique
4
Meld

Komt dat ook weer ff mooi uit.
Past geheel binnen de oprukkende trend van -- terug naar vroeghur -- ! ondanks alle opgeklopte (schuldbubbel)welvaart die ter beschikking staat.

13 Tante Annie    
7 maanden geleden door Tante Annie
1
Meld

-
Het is een interessante gedachte om te stellen dat dyslexie een formele medicalisering is van het falen van het onderwijssysteem. Kortom: het onderwijssysteem is niet meer in staat om leerlingen de juiste basale vaardigheden bij te brengen zoals rekenen en taal en men zegt dan maar dat het niet kunnen lezen en niet kunnen rekenen ziektes zijn. Dus dat het aan de leerlingen ligt en niet aan het onderwijssysteem.
-
Het is inderdaad moeilijk te geloven dat de huidige kinderen ineens massaal zoveel zieker zijn dan de kinderen van vroeger. Hetzelfde geldt voor het ADHD. Het is onwaarschijnlijk dat er ineens zoveel kinderen aan deze blijkbaar nieuwe aangeboren ziektes lijden.
Dat het hier gaat om medicalisering zijn van de overmatig aanwezige politiek incompetentie die geresulteerd heeft in een forse achteruitgang van het onderwijssysteem: het ineens ontstaan van "nieuwe ziektes". Dit is zeer kwalijk.
-
Wat deze hoogleraren stellen is daarom zeker iets om goed verder te onderzoeken. Het is immers zeer verontrustend te bemerken dat falen van politici kan leiden tot het ontstaan van "nieuwe aangeboren ziektes" die blijkbaar zeer veel slachtoffers eisen onder de kinderen.
-
Overigens ondersteunt mijn eigen jarenlange ervaring in het hoger onderwijs de stelling van deze hoogleraren.
/-
-

14 MrCally1    
7 maanden geleden door MrCally1
3
Meld

@11
U zit dus duidelijk in de ontkenningsfase.
Het wordt tijd dat Blutsemaker opstapt en daar zullen de kiezers op 15 maart wel even bij helpen. De “nieuwe rekenmethode” of wat daar ook voor door moet gaan levert alleen maar debielen af. En dan heb je ook nog van die reaguurders in de media zoals u die dat totaal bagatelliseren
We komen er zo wel. Dus niet.

Kinderen moeten de spellingregels goed in hun hoofd hebben. Bijvoorbeeld dat een g-klank voor een ’t’ vrijwel altijd een ’ch’ is en geen ’g’. Er moet ouderwets gestampt worden met een juf of meester voor de klas die de instructies geeft. „Elke dag een dictee.”
Voor dyscalculie - rekenblindheid - geldt hetzelfde,. Het ontbreekt aan basisvaardigheden: optellen, vermenigvuldigen, de tafels kennen.

Ouders en scholen vinden het heerlijk een etiket op een kind te kunnen plakken, want dan ligt het niet aan hun. Als een kind tegenwoordig niks mankeert dan is er wat mis mee volgens die budget bij elkaar graaiende “professionals”.

15 in holland    
7 maanden geleden door in holland
5
Meld

-
De reactie van de PO-raad is overigens tekenend voor de arrogantie van de bestuurders en ambtenaren in het onderwijs. Men maait de conclusies van deze hoogleraren reeds publiekelijk neer door de zeggen dat het "te ver gaat" wat deze hoogleraren zeggen zonder verdere onderbouwing, maar men is dan toch wel genegen uit de ivoren toren te treden en neer te dalen naar "de werkelijkheid van ons gewone mensen" om met deze hoogleraren te spreken. Dit laatste moeten wij allen dan zien als een opmerkelijke, buitengewoon goede daad van deze PO-raad.
-
Het is juist door de hooghartige en rigide houding van bestuurders en ambtenaren in het onderwijs dat er zoveel problemen zijn ontstaan. Maar dat mag uiteraard niet openlijk gezegd worden.
/-
-

16 MrCally1    
7 maanden geleden door MrCally1
1
Meld

"het nieuwe leren" moet vast ook voordelen hebben... proest...

17 rubbie    
7 maanden geleden door rubbie
1
Meld

Het bedrijfsleven wou niet betalen voor goed onderwijs (drong steeds aan op lage belastingen) en had zo zijn eigen wensen die aansloten bij de werkmethoden in de bedrijven zoals het werken in groepjes. Goedkoop blijkt nu duurkoop. Kinderen zijn de dupe.

18 Laztiwitzs    
7 maanden geleden door Laztiwitzs
0
Meld

Accepteer nou toch eens dat de een de ander niet is en dat er wel degelijke verschillen in "verstand" zijn.
Ik zeg opzettelijk "verstand" en niet "IQ", aangezien IQ een zeer diskutabel verschijnsel is.
"Vroeger" kon Jantje goed leren en Pietje niet.
En?
Pietje zou het met zijn handen moeten redden en Jantje zou, (terecht of niet), meer verdienen met hem aansturen.

Millenia eerder zou het waarschijnlijk Pietje geweest zijn, die, omdat hij meer praktisch gericht was en op die manier de buit, (het eten) binnen haalde, de eerste keus gehad zou hebben bij het verdelen van die buit.

De tijd waarin men leeft bepaalt of denk- dan wel doevermogen belangrijker is.

19 Mappie    
7 maanden geleden door Mappie
0
Meld

Het onderwijs is slecht omdat veel leraren groenlinks stemmers zijn.

20 TerugNaar1920    
7 maanden geleden door TerugNaar1920
6
Meld

* Verwijderd door de redactie *

21 Wheely    
7 maanden geleden door Wheely

Slecht onderwijs is er blijkbaar ook de oorzaak van dat er hoogleraren rondlopen die onzin uitkramen. Wat een kul verhaal, populisme ten voeten uit.

22 Tim100    
7 maanden geleden door Tim100
4
Meld

@2 : Trouwens : Een 3e generatie allochtoon heet officiëel een AUTOCHTOON!

23 Wheely    
7 maanden geleden door Wheely
5
Meld

@2 : En de PVV heeft een ALLOCHTONE leider!

24 Wheely    
7 maanden geleden door Wheely
4
Meld

@14
Inderdaad, tegenwoordig moet een kind in allerlei "hokjes" geplaatst worden.
Als je geen kind hebt met dyslexie of ADHD, dan tel je niet meer mee.
Mijn nichtje kan héél goed leren, zit op vwo, maar was een zgn "snel-lezer", waardoor ze wat fouten maakte. Prompt werd het label "dyslexie" aan haar opgehangen door de school, en moest ze cursussen naast haar school doen, die niet vergoed werden. Ook werd er "geadviseerd" om spraaklessen te nemen.
De ouders zijn er op een gegeven moment mee gestopt, omdat het verder goed ging.
Maar het probleem hiermee is, dat de kinderen zelf zich minderwaardig gaan voelen, door deze "discriminatie".
De scholen zijn hier mede schuldig aan, omdat voor elk kind, alles moet worden bijgehouden en "gedocumenteerd".
Bekend zijn ook de verhalen van kinderen die helemaal geen ADHD hebben, maar wel als zodanig "gekwalificeerd" worden, alleen maar omdat ze een beetje drukker waren, dan andere kinderen.
Nog enger is, als docenten adviseren om Rytalin te gebruiken, zodat ze meer "rust" in de klas hebben..


25 Dieke    
7 maanden geleden door Dieke
0
Meld

Goh, dat mevrouw Bosman hier nu pas achter komt. Dit wist ik 20-25 jaar geleden al, toen de dyslexiehype zijn aanvang nam en niet kunnen lezen 'cool' werd en privileges genereerde.

@1 Ook les gehad van een leraar die in de jaren '90 op de basisschool gezeten heeft?

@4 Precies... dat was zo verkeerd nog niet.

26 DruppeltjeDrie    
7 maanden geleden door DruppeltjeDrie
1
Meld

Ik denk dat het niet zo zwart-wit is. Dyslexie bestaat echt, maar tegenwoordig lopen er opvallend veel rond met dyslexie. Een groot deel zou wel eens te wijten kunnen zijn aan slecht onderwijs of gebrek aan discipline, maar niet in alle gevallen. Daar komt nog bij dat Nederlands een lastige taal is om te leren.

27 Anubis    
7 maanden geleden door Anubis
0
Meld

Het gaat nog veel erger worden. Leerlingen schrijven niet meer maar drukken op knoppen. En dat werkt verwoestend op het vermogen om te schrijven en te lezen.
Bij het schrijven worden geheugensporen aangelegd die o.a. nodig zijn om goed te gaan schrijven en lezen. Bij het tikken op een computer gebeurt dat niet.
Het idee dat een computer een goed leermiddel is omdat die informatie verwerkt en onze hersenen dat ook doen, is een enorme misvatting. Stapels onafhankelijke wetenschappelijke onderzoeken tonen dat steeds weer aan dat het voor jonge mensen een anti-leermachine is.Helaas wint de economie het hier weer eens van de wetenschap. De gevolgen zullen enorm zijn. Wat die Groningse hoogleraren onthullen, zal het topje van de ijsberg blijken te zijn.
Ik heb 36 jaar in het onderwijs gewerkt en gezien wat de ' zegening' van de computer als leermiddel heeft aangericht ( en zie dat nog steeds) .

Eerst was het de film die de boeken overbodig zou maken, toen kwam de televisie en zou het allemaal beter worden. Vervolgens werden de cassetterecorder, de video en het talenpracticum de school binnengesjouwd. Al deze ' enorme verbeteringen' hebben het onderwijs niet verbeterd. En nu is er dan de computer die onze kinderen het schrijven afleert.
Ik ben niet tegen de computer als handig hulpmiddel, maar wel als leermiddel.


28 Magister Nivardus    
7 maanden geleden door Magister Nivardus
1
Meld

@15
Heeft u ook maar een draad ervaring met dyslexie,
bijvoorbeeld in uw eigen familie?
Het lijkt er niet op. U reageert overigens niet inhoudelijk op @11
u reageert met op de man spelen en speculatieve opmerkingen.

"Kinderen moeten de spellingregels goed in hun hoofd hebben."
Ik ken een docent die de Nederlandse grammatica begrijpt, maar die niet kan spellen,
want hij heeft dyslexie..."

"Er moet ouderwets gestampt worden. Elke dag een dictee.”
en dat werkt dus helemaal NIET. Dyslectici zijn niet dom, maar je moet hun de stof op een andere manier aanbieden, Stampen is zinloos kwellen.

Ik ken ook iemand die foutloos voorlezen en dictee schrijven kan, maar die naderhand niet weet wat de inhoud is van wat ze gelezen heeft.

"Iedereen is een genie. Maar als een vis wordt beoordeeld op zijn vaardigheid om in bomen te klimmen, zal hij zichzelf zijn hele leven als een mislukkeling beschouwen." Abert Einstein

Albert Einstein was dyslecticus....

29 Atlantique    
7 maanden geleden door Atlantique
1
Meld

Ik ben het eens met de stelling, dat er niet voldoende wordt gestampt, wat rekenen en taal-regels betreft. Ik ben het oneens met de stelling, dat dyslexie daardoor komt.

30 Wendel    
7 maanden geleden door Wendel
1
Meld

@29 : Intelligentere kinderen zijn gewend, de dingen te kunnen begrijpen en daardoor, door connecties te maken, te onthouden. Voor hun is stampen moeilijker en voelt als kwellen. Toch ontkom je er niet aan op sommige punten. Je kunt geen goed gevoel voor cijfers krijgen als je de tafels en sommen niet voldoende oefent.

31 Wendel    
7 maanden geleden door Wendel
0
Meld

en mw bosman mag zich hoogleraar noemen....?

we hebben 4 kinderen waarvan eentje al vanaf de basis school duidelijk dyslectisch.
Door zulke uitspraken zet je een hoop kwaad bloed.





32 lenr4u    
7 maanden geleden door lenr4u
4
Meld

@31 Stampen is voor intelligente kinderen geen enkel probleem. Ze lezen het een keer en dan weten ze het. intelligentie heeft overigens geen snars te maken met dyslexie. Er zijn ingenieurs, artsen, wetenschappers die zo dyslectisch zijn als een aardbei. Dyslexie is een ontwikkelingsstoornis . Het huidige onderwijs met het zo geprezen computeronderwijs doet er alles aan om dit in stand te houden en nog meer slachtoffers te maken. Zie @ 28.

33 Magister Nivardus    
7 maanden geleden door Magister Nivardus
1
Meld

Ygunlek ligt ut ook eraan dat ut Nederlandse sgrivt biesonder onlogies
is opgebouwt, je kunt egt niet stellen dat wat je hoort ook is wat je
sgryvt. So sul je je waarsgynluk doodergeren aan myn sgrivt, egter
wil ik dat je je avvraagt ov het wel egt handig is dat byvoorbeelt het
letturtje f wat hetzelde klinkt als het letturtje v door elkaar gebruikt worden.
Ov byvoorbeelt er een d staat agter byvoorbeelD waar je tog egt een t
hoort, waarom sgryv ik schrijf als ik sgryv hoor? En so kan ik nog wel
even doorgaan geen hont staat er by stil hoe dese chotsgruwelyk
agterhaalde maanier van sgryven tot in de 21é eew heevt kunnen
geraaken. Laaten we wel syn, vooneeties hebben we 26 klinkers
en 26 medeklinkers dus souden we ook 52 teekens moeten hebben.
In ut geval dat we deese 52 teekens souden toepassen sodat wat
je hoort ook is wat je sgryvt we in een keer van alle sgryvprobleemen
verlost souden worden, dit sou uityndulyk een hoop proobleemen
voor de toekomst kunnen buspaaren en het leeven voor onse
toekomstige kindurren een stuk prettiger en sinvoller maaken.
Dan wort misgien als ut even meesit er weer wat geleert en hoev
je niet meer besig te syn met je av te vraagen waarom er soo veel
kindurren al die prooblemen ervaaren.
Dit kan beeter!

34 doxbar    
7 maanden geleden door doxbar
2
Meld

En verder wil ik er aan toevoegen dat het niet zozeer ligt aan slecht
onderwijs, maar vooral aan het feit dat er in het verleden geen rekening
is gehouden de fonetiek en schrift op elkaar af te stemmen. Dit heeft
historische redenen maar is desalniettemin jammer. Maar dit is niet
alleen een Nederlands probleem dit vind je bij vrijwel alle talen terug.
Het Nederlands heeft echter wel extreem veel last van de remmende
voorsprong. In principe heeft een taal een aantal fonetische klanken,
het Nederlands zo'n 52 stuks, voor iedere klank zou je een teken moeten
hebben, dan word ook inderdaad wat je hoort is wat je schrijft.
Het is lastig voor mensen zich dit aan te leren als je gewend bent
te schrijven zoals we nu doen. Echter kinderen die dit leren maken
nog nauwelijks fouten en is alles een stuk duidelijker.
Dyslexie is voor een deel ook het gevolg van de onlogica tussen
wat je hoort en wat je schrijft, de taal en het schrift.

35 doxbar    
7 maanden geleden door doxbar
1
Meld

Als persoon met een dyslectie verklaring kan wil ik hier een paar dingen over kwijt ...

A. Het is teleurstellend om te zien dat er van beide kanten (althans in de vertaling van de journalist) geen ruimte is voor nuance. Hier is geen persoon met dyslectie bij gebaat.

B. Niet verwonderlijk dat er bij alfa's, het overgrote deel van de mensen die zich hier druk om maken, ook een hogere mate van dyscalculie aanwezig is. De statistische afwijking van de normaal ligt statistisch gezien rond de 9-10% ... De 'schatting' van 5% werkelijke dyslecten zal dus eerder liggen aan de reken capaciteiten van die alfa's dan aan het werkelijke aantal dyslecten. (ja een sneer, maar statistisch gezien een terechte !).

C. Het belangrijkste ... Dyslectie is een vergaarbak voor allerlei problemen van mensen met taalbeheersing, er is niet 'een vorm van dyslectie'. En zolang de verschillen niet onderkent worden is het onmogelijk om voor de verschillende vormen de juiste ondersteuning te bieden.

Ook is er nog het probleem van de toetsing, immers, in hoeverre zijn die toetsen in staat om een 'taal of reken'-achterstand als zodanig te herkennen, en in hoeverre geven die toetsen in die gevallen onjuist het predicaat 'dyslectie' ipv. achterstand.

---------------------

En NEE, helaas is er maar bar weinig te doen aan bepaalde vormen van dyslectie, zo heb ik na jaren van zelf analyse moeten constateren dat mijn problemen voortkomen uit het 'fonetisch' opslaan van woorden. Dit leidt ertoe dat ik problemen ondervindt met woorden met 'gelijke klanken met verschillende schrijfwijzen' ... eigenlijk best een milde vorm van dyslectie, die vooral bij het schrijven tot uiting komt, en slechts heel soms bij het lezen (het engels heeft bv. wel een divers aantal woorden dat opgebouwd is uit ruwweg dezelfde klanken, ik kan die woorden dus slechts met veel moeite uit elkaar houden, veelal gebruik ik de context van de zin om te bepalen welk wordt er wordt bedoelt (een voorbeeld: through, thorough, though, tough, touch, etc).

En dit is niet een kwestie van 'oefenen', want anders zou ik er inmiddels wel overheen zijn, toch? Nee, het is een 'probleem' waar ik mee heb moeten leren leven, en HELAAS VOOR MEZELF oplossing voor heb moeten vinden. En daarmee kom ik dus weer uit bij A. want zolang deze kampen elkaar op dit niveau (wellus/nietus) in de haren blijven zitten, komen er geen oplossingen beschikbaar voor de problemen die mensen met taal ervaren. (of dat nu voortkomt uit een achterstand of uit daadwerkelijke dyslectie).

Maar goed, het is wachten tot het najaar, waar ik wederom hetzelfde stukje kan gaan typen, iig hebben we voor dit komende 3/4jaar weer de 'dyslectie-ophef' gehad...

36 mightimouse    
7 maanden geleden door mightimouse
0
Meld

** gebruiker verwijderd **

37 gebruiker verwijderd    
7 maanden geleden door gebruiker verwijderd

** gebruiker verwijderd **

@24 Inderdaad

De leider, en enig lid, van de PVV is eigenlijk een geblondeerde man van Indonesische afkomst..

38 gebruiker verwijderd    
7 maanden geleden door gebruiker verwijderd

Tjonge wat een gezever.
Ik heb gewoon moeite met lezen, dwz ik lees nogal snel tussen de regels/letters door.
Maar spelfouten bij de vleet en heb moeite met het lezen van getallen.
Dat kun je noemen wat je wilt maar ik kan met deze handicap met iedereen communiceren die ook maar een fractie energie steekt in wat ik schrijf EN
ik verdien mijn geld met programmeren gewoon omdat ik dat WIL!
Ja oefenen helpt en ja verkeerde aandacht (door het onderwijs) schaadt!

So fucking what, iedereen lult in zijn eigen straatje ( kenniscentra/professoren/leraren/taalfetisjisten/en mensen als ik)
Gewoon laten lullen en negeren die hap

39 siempie    
7 maanden geleden door siempie
0
Meld

Kinderen worden tegenwoordig zo door en door getest dat er altijd wel een labeltje te vinden is.
Wordt er wel aan gedacht wat dit betekent voor de toekomst van het kind?
Dyslexie bestaat, autisme bestaat, enz, enz, maar één maal getest en je toekomst staat vast,....een label.
(Opa van een klassiek autistisch kleinkind, die het geweldig doet. Ben trots op hem.)

40 kortanante    
7 maanden geleden door kortanante
0
Meld

Ik denk dat we ook het onderwijs anders moet maken. Veel zogenaamde dyslexie mensen,zijn beelddenkers. Zij denken met gevisualiseerde beelden. Ik leer Russisch en als ik bepaalde woorden niet kan onthouden. Maak ik een manier om het wel te onthouden. Zoals kak paziwajetie? Kak (op) pa zijn waajertje. Betekent Hoe gaat het in het Russisch. Ik wil is ja chatsoe. Ik dacht aan niezen. Seaknee is blauw. Zeeknie. Op deze manieren kon ik de woorden leren. Hoe gekker hoe beter en makkelijk ik het leer. Leraren zouden dus moeten kijken naar andere methodes. Stampen is echt niet alles. Spelregels met wedstrijdjes oefenen of muziek. Maar dat laatste komt Buma Stemra weer om de hoek kijken. Onderwijs met horen,zien en proeven werkt beter.

41 xativa    
7 maanden geleden door xativa
0
Meld

Wat weten hoogleraren tegenwoordig nog? Die hebben het te druk met bestuurlijke taken en het binnenslepen van subsidies.

42 Commodus    
7 maanden geleden door Commodus
3
Meld

Het begint al met mensen die kinderen thuis niet leren lezen, want, dat doet de school wel. Het is aangeleerd. Falen. Zeuren dat het je niet lukt. Allemaal aangeleerd. Al die fratsen zijn (niet) aangeleerd. Er bestaat nog wel meer niet, maar daar komen jullie nog wel achter. Na die tijd moeten meiden en jongens weer naar een aparte school, dat vertel ik je vast

43 Optimaforma    
7 maanden geleden door Optimaforma
2
Meld

@11
Als je verwacht dat de wetenschappelijke onderbouwing van een onderzoek in het AD staat, kom je altijd bedrogen uit. In een andere krant zal je overigens ook geen uitgebreide onderbouwingen van wetenschappelijke onderzoeken hoeven te verwachten.

Maar probeer het originele onderzoek maar te vinden. Zo moeilijk zal dat niet zijn, want het is 10 jaar geleden al uitgevoerd en beschreven.
NB. 'gewone samenlevingen' hebben ca. 3-5% mensen die dyslectisch zijn, Nederland (er-)kent ongeveer 15%, maar er zijn natuurlijk wel allerlei financiële prikkels...

Blijf jij maar lekker volhouden dat het een natuurverschijnsel is. question

44 Gandalf    
7 maanden geleden door Gandalf
0
Meld

@43 ik wil je er op wijzen dat ik niet klaag over futiliteiten. Dat doet de omgeving wel voor je.
Die zogenaamde faal bestaat alleen bij de toetsing. En dat zal een dyslectisch zelf niet eens kunnen.
De veroordelingen tav spelling zijn schandalig overdreven beladen.

45 siempie    
7 maanden geleden door siempie
0
Meld

Grappig, hoewel eigenlijk triest dat ik minnetjes krijg op @34 en @35 .
Het was geenszins om dyslectie in het belachelijke te trekken maar
zou je meer moeten zien als steun aan dyslectici. Want in feite heeft
bijna ieder kind moeite met leren schrijven, als kind kan ik me nog
zeer goed herinneren dat ik een hekel had aan taal en schrijven omdat
het voor mij maar niet duidelijk werd waarom als ik iets geschreven
had zoals ik het verstond het als fout werd bestempeld. Ik heb de
schriftjes nog, foutloos fonetisch gezien maar een ramp
met de letterkeuzes.
In feite geeft artikel:
http://nos.nl/artikel/2157365-kennisinstituut-dyslexie-komt-niet-door-slecht-onderwijs.html
me gewoon gelijk.
Je hebt 16 klinkers:
a-aa-au-e-ə-ee-eu-i-ie-ij-o-oo-oe-u-uu-ui
16 medeklinkers:
b-s-d-v-g-h-j-k-l-m-n-p-r-t-w
Zie voor diepere info eens bijvoorbeeld:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Klinker_(klank)
De tijd die we kwijt zijn als kind om die onlogica en beperking die onze
taal en schrift ons kost, is zo verschrikkelijk zonde, al die tijd had ook
aan nuttige dingen besteed kunnen worden als we taal en schrift logischer
hadden gemaakt.
Of liever geef zelf eens een mening i.p.v. een minnetje hebben andere er
ook wat aan.

46 doxbar    
7 maanden geleden door doxbar
0
Meld

Eigenlijk erger ik me nog steeds aan dingen, waarom moeten
kinderen erin gestampt worden dat er een ch altijd voor de t
komt? Het klinkt als g dan zeg ik gooi die belachelijke ch er
gewoon uit en houd het op g, word die fout al niet meer gemaakt
o en inderdaad zo heb je er meer ou klink als au gooi een van die
twee er dus gewoon uit weer 2000 stampuren gespaard en waarom
ei en ij wederom er een schrappen en wie hoort er verschil tussen
de z en s in woorden? Iemand? is ook op te lossen en bijvoorbeeld
de ellende dat je geen verschil hoort tussen Pasen en paazen ook
dat is op te lossen. Nodeloze ingewikkeldheid, echt geloof mij maar
kinderen zijn niet gek, maar taal/schrift is gek, o ja gooi f of v eruit
word die vout ook niet meer gemaakt. Geen grapje.

47 doxbar    
7 maanden geleden door doxbar
0
Meld

@47 Tja, maar dan kunnen intelligente luie mensen niet langer elitair doen over hun hoge pretpakket opleiding...

48 mightimouse    
7 maanden geleden door mightimouse
0
Meld

Mijn vriendin geeft nederlands aan allochtonen, zwakbegaafde en dropouts.
Zij is de eerste die mij daadwerkelijk kan uitleggen hoe je deze waanzinnige taal onder de knie kunt krijgen. (globaal, want de uitzonderingen zijn niet te tellen)
Op school werd aangenomen dat het nederlands wel aangeboren zou zijn en anders werkte je niet hard genoeg. (in mijn tijd bestond dyslexie nog niet)
Heb bijspijker les gekregen van een logopedist die wel uitlegde welke letter combinaties logisch waren en welke niet. Daarna kon ik met moeite voldoendes halen.
Dat is toch godsgeklaagd dat leraren niet eens kunnen/willen/mogen uitleggen waarom deze klote taal zo in elkaar geknutseld is.
En als mensen dan hoog uit te toren beginnen te corrigeren dan kan ik ze wel schoppen.
Sukkels zijn het die denken bv dat ze een ipad hebben van LG om maar iets heel doms te noemen en die durven mij aan te vallen op een verloren klinker of verwisselde volgorde.

Doe mij maar computer talen die zijn 100% eenduidig, die zijn te snappen, daar zit wel logica achter.

49 siempie    
7 maanden geleden door siempie
0
Meld

In alle talen, niet alleen Nederlands, zijn rare spellingsregels, die stammen uit het verleden. De reden is, dat de uitspraak van de taal in de loop der tijd is veranderd.

Mensen als ik, die inmiddels vier aanpassingen hebben meegemaakt aan versimpelde spellingsregels, geven er de brui aan om zich voor de zoveelste keer te moeten aanpassen nadat ze het de eerste keer prima onder de knie hadden gekregen.

Ik maak tegenwoordig spelfouten, vroeger niet, gewoon omdat ik bepaalde spelfouten zo vaak zie, dat het mijn woordbeeld heeft vervaagd.

Mijn dochter is zeer intelligent maar wel dyslectisch. Schrijven was het enige onderwerp waar ze in de eerste klas moeite mee had, zodra het woord meer dan drie letters bevatte. Ze had een fantastische lerares in de eerste klas lagere school, die absoluut geen kommentaar gaf dat ze volledig in spiegelschrift schreef, ze hield er gewoon een spiegel bij om het te corrigeren. Later heeft mijn dochter mij gezegd, dat ze alles vier keer zag, vroeger, en wel 1 versie wat iedereen ziet, en dat eenmaal naar links, eenmaal naar beneden, en eenmaal naar links en beneden gespiegeld, als u begrijpt wat ik bedoel. De reden dat paarden zo schichtig zijn en vaak oogkleppen droegen, is omdat ze hun hele leven alles zo zien. Mijn dochter kon ook moeiteloos alles lezen dat ondersteboven lag, ze merkte het niet eens.

Dat ze wel goed kon lezen kwam, achteraf gezien, doordat ik ´s-avonds altijd naast haar liggend voorlas, terwijl ik met mijn vinger de regel volgde. Dat vonden we allebei een rustgevend avond-ritueel vlak voor het slapen. Zij bevestigde later dat dat haar had geholpen, wel goed te kunnen lezen, al voor de lagere school.

Toen ze op de middelbare school kwam, had inmiddels een remedial teacher die wij bij een kennis hadden ontmoet, gezegd dat ze dyslectisch was. Ik begreep eindelijk waarom haar vader nooit iets wilde schrijven, geen vreemde talen wilde leren, en toch een heel goede baan had die over cijfers ging, een zeer intelligent iemand was. En iemand die vaak origineel dacht, anders dan anderen, en juist bijvoorbeeld ruimtelijk weer veel beter inzicht had dan een ander.

Overigens, toen mijn dochter voor het eerst naar de middelbare school ging, en ik inmiddels dus van dyslexie wist, vroeg ik om een dyslexieverklaring van de remedial teacher van die school. Zij liet alle nieuwe kinderen een dictee maken, en zei dat mijn dochter weliswaar d en t, f en v soms verwisselde, maar vele malen beter schreef dan veel kinderen zonder dyslexie. Dus kreeg ze geen dyslexie-verklaring.

Mensen moeten niet altijd het kind met het badwater willen weggooien. Als men gaat beweren, dat dyslexie niet bestaat, alleen slecht onderwijs, gaan veel mensen weer net als de vader van mijn dochter worden verwezen naar een opleiding als machinebankwerker ofzo omdat ze dom zouden zijn, terwijl hij later als trader aan de beurs eindigde, na veel omzwervingen. En veel narigheid omdat hij geen beroep op zijn niveau kon krijgen. Als je graag mensen zonder goede reden de criminaliteit in wilt drijven, moet je deze flauwekul gewoon blijven herhalen. Het is een bezuinigingsmaatregel verpakt als "voortschrijdend inzicht", en niets anders dan dat. En een ontzettend slecht idee.

Wat d en t, f en v betreft, die zijn wel en niet stemhebbend, respectievelijk. Alleen figuren die geen ABN spreken, spreken ze allemaal niet-stemhebbend uit. Dus door het verschil af te schaffen bevorder je platte uitspraak van de NL taal.

50 Wendel    
7 maanden geleden door Wendel
0
Meld

Discussies worden automatisch na 96 uur gesloten

Het is niet meer mogelijk om nog te reageren bij deze discussie.
Trending vandaag
Omstreden rechts-populistische AfD wordt een...
Volgens de peilingen kan Alternative für Deut...

15 uur geleden door RTL Nieuws

Wetenschapsraad EU: het moet maar eens afgelo...
Homeopathische middelen hebben een soort uitz...

14 uur geleden door Wilmama

HEMA strikes again. Kinderkleding voortaan al...
We stonden ons net te scheren en in genderg...

23 uur geleden door Moskowfiets

Islamschool krijgt ondanks list geen geld
Staatssecretaris Sander Dekker van Onderwijs,...

17 uur geleden door Inter

NOS Journaal-hater Arnold Karskens wil NOS Jo...
Wokey volksjournalist Arnold Karskens alias...

14 uur geleden door Rat a Plan


ADVERTENTIE


Laatste reacties
Pegasus
HEMA strikes again. Kinderkleding voortaan al...
@158Ik begrijp niet hoe je in vredesnaam ...

minder dan een minuut geleden door Pegasus

PFL
’Geef kippen pijnstillers’...
Ja dan kunnen wij daar in onze omelet ook van...

1 minuut geleden door PFL

plutarchus
Duizenden Catalanen protesteren in Barcelona ...
@2Schijnbaar vergeet je dat slechts 2,5% ec...

1 minuut geleden door plutarchus

chouffleur
Nederlandse moslim voelt zich vaker gediscrim...
@36 u mag belijden wat u wilt, dat heet godsd...

2 minuten geleden door chouffleur

caso
'Tesla en AMD werken aan chip voor zelfrijden...
@1, voor de minner. 4g heeft een te grote lat...

3 minuten geleden door caso

Binnenland      Buitenland      Politiek      Economie      Internet      Technologie      Sport      Showbizz      Wetenschap      Gezondheid      Lifestyle      Cultuur      Media      Film      Games      Verkeer      Overig