Test Opel Corsa-e: verlegt de grenzen niet
AUTOTESTOpel heeft de nodige ervaring met (semi-)elektrische auto’s. De nieuwe Corsa-e moet het volledig elektrisch rijden voor een groter publiek bereikbaar maken.
Opel Corsa-e (136 pk/100 kW), vanaf €30.499
Met prijzen van amper 30.000 euro én 4000 euro overheidssubsidie laat de Corsa-e zien hoe elektrisch rijden langzaamaan goedkoper wordt. Maar voor ruim 26 mille koop je ook nog steeds een Golf of Astra, die aanzienlijk groter en ruimer zijn. Al krijg je dan een benzineauto die aanzienlijk duurder is in het gebruik.
In veel opzichten doet deze nieuwe Opel vooral denken aan de gewone Corsa. Dat is goed en slecht nieuws. De goed uitgeruste auto stuurt fijn en biedt voldoende veercomfort. Maar op de achterbank houdt de zitruimte niet over en daar zit ook een tunnel in de vloer in de weg. En de bagageruimte biedt met 267 liter niet de 309 liter van de gewone Corsa. Hij mist de extra bergruimte onder de vloer, die goed van pas zou komen om de laadkabels in op te bergen.
De Corsa-e komt uit de PSA-familie en deelt zijn elektrische aandrijflijn met de Peugeot e-208. De Corsa-e heeft dan ook altijd een 136 pk/100 kW sterke elektromotor en een 50 kWh batterijenpakket. Eenmaal opgeladen komt hij in theorie (wltp-norm) 337 kilometer ver, maar tijdens deze test was het gemiddeld niet meer dan 270 kilometer. Op dit moment wordt de Corsa-e alleen met een 1-fase-boordlader geleverd en daarmee sta je al gauw 8 uur bij een laadpaal. De iets duurdere en nu al te bestellen versie met 3-fase-lader doet dat bijna de helft sneller.
Zoals vrijwel elke elektrische auto rijdt ook deze Opel lekker vlot. Vanuit stilstand zit je in 8,1 seconden op de 100 km/u. Uiteraard laat het batterijenpakket zich in het gewicht gelden: de Corsa-e weegt 1530 kg. Maar in het weggedrag merk je daar gelukkig weinig van.
Plus
+ Prima weggedrag.
+ Krachtige en soepele aandrijving.
+ Prima uitrusting.
Min
- Beperkt rijbereik.
- Beperkte zitruimte achterin.
- Beperkte bagageruimte.
Eindcijfer
6,9
Conclusie
Een beperkt rijbereik zit deze Corsa-e in de weg en de zit- en bagageruimte vallen tegen. Maar de Opel rijdt fijn en hij heeft een prima uitrusting.
Extra testnotities
De subsidiepot voor nieuwe elektrische auto’s was na een week al leeg, maar nog steeds krijg je bij aanschaf 4000 euro van de overheid. Doordat de pot voor 2020 leeg is, ontvang je het geld pas in 2021.
Eenmaal in gebruik is een elektrische auto aanzienlijk goedkoper dan een benzine- of dieselauto. Met deze Corsa-e ben je aan stroomkosten zo’n 10 tot 15 euro kwijt bij een gewone laadpaal. Voltanken van een benzine-Corsa gaat dat voor dat geld echt niet lukken. Kies je voor een snellader, dan kost het opladen van de Corsa 20 tot 40 euro. Verder profiteer je van lagere onderhoudskosten én je bent geen wegenbelasting verschuldigd.
De werking van de klimaatregeling is soms onduidelijk. OFF staat er op het scherm: wordt daarmee de achterruitverwarming of de aanjager bedoeld? En wanneer staat het systeem in Auto: met of zonder grijs vlak?
Het zogenoemde ‘one pedal driving’ kent de Corsa niet. In dat geval zou de auto zonder aanraking van het rempedaal volledig tot stilstand kunnen komen. Maar de Corsa slaat de energie die vrijkomt bij het remmen wel degelijk zoveel mogelijk op.
Elektrisch rijden brengt natuurlijk ook altijd het gemak van een automatische versnellingsbak met zich mee.
Elke Corsa-e wordt geleverd met 6 jaar (of 180.000 km) gratis onderhoud en apk en ook gratis kaart-updates. Ook een mooie opsteker voor wie een jonggebruikte Opel Corsa-e occasion koopt.
Digitale (DAB+) radio en Apple Carplay en Android Auto zijn altijd standaard.
Opel geeft 8 jaar (of 160.000 km) garantie op het batterijenpakket. Dat is tegenwoordig heel gebruikelijk bij elektrische auto’s.
Deze Opel is met de 7,4 kW (1-fase) boordlader te koop vanaf €30.499. Met de 11 kW (3-fase) boordlader kost hij minimaal €31.499. Die 1000 euro meerprijs is het natuurlijk wel waard. Als je een keer in de problemen komt met de reikwijdte, zijn de batterijen dankzij de 3-fase-lader sneller opgeladen. Bij een gewoon 11 kW-laadpunt kun je de batterijen dan in ongeveer 4,5 uur opladen en bij een snellader zitten de batterijen binnen een half uur voor 80 procent vol. De Corsa-e kan namelijk een laadsnelheid tot 100 kW per uur aan.
Zakelijke rijders profiteren bij elektrische auto’s nog steeds van een lager bijtellingstarief: 8 procent.
Elke Corse-e heeft een bijna complete veiligheidsuitrusting inclusief vermoeidheidswaarschuwing. De geteste auto heeft het Elegance-uitrustingsniveau. Daarmee kost de Corsa-e €32.299. Deze uitrusting bevat led-koplampen, automatisch grootlicht, 16 inch lichtmetalen wielen, een 7 inch touchscreen, elektronische klimaatregeling, radiografische contactsleutel met startknop, actieve rijstrookbewaking en cruisecontrol met snelheidsbegrenzer.
De geteste auto is ook nog voorzien van een aantal opties: adaptive cruisecontrol (€499), afwijkende dakkleur (€599), Premium Pakket (€1399), achteruitrijcamera (€599), intelligente led-matrix koplampen (€899) en 17 inch wielen (€399). Met dit alles komt de totaalprijs op €36.693.
In ons uitgebreide dossier Autotest vind je alle eerder verschenen tests.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Verbreden van snelwegen zorgt nauwelijks voor minder files en is niet per se milieuvriendelijker
Den Haag -
met video
Brandweer redt bestuurder van zinkende Audi langs A4: auto van ruim een ton vol met water
De bestuurder van een Audi is in de nacht van zaterdag op zondag met zijn voertuig in het water beland in Den Hoorn. De brandweer kon de bestuurder via het dak bevrijden van de zinkende auto langs de A4.Den Hoorn -
AUTOTEST
Test Opel Corsa: krap, maar wel gebruiksvriendelijk
De nieuwe Opel Corsa is de tweelingbroer van de al even nieuwe Peugeot 208. Maar in de praktijk merk je daar weinig van. -
PREMIUM
Terug naar 130 km/uur: wat kost het de automobilist en de schatkist, en hoe zit het met de stikstof?
Wat PVV, VVD, NSC en BBB betreft razen automobilisten straks weer de hele dag met 130 km/uur over de snelweg. Maar wat betekent dat voor de verkeersveiligheid en scheelt het veel reistijd? Hoeveel belastinggeld gaat het kosten? Acht vragen. -
Elektrische auto’s goedkoper? Deze modellen tipt onze autoredactie
Elektrisch rijden wordt voor particuliere autokopers nu echt interessant, omdat je per 1 juli tot 4000 euro subsidie krijgt op de aanschafprijs. Onze autoredactie tipt enkele interessante modellen, zowel nieuw als tweedehands.
-
PREMIUM8 vragen26
Gebruikers van Marktplaats maken zich zorgen: kijkt de Belastingdienst nou wel of niet mee?
-
-
-
Schoonmaaktip
Lenteschoonmaak voor je tuinset: dit sopje gebruik je het beste om weervlekken uit je kussens te krijgen
Vanaf Koningsdag wordt het weer warmer en dat betekent dat we weer op ons terras gaan zitten. Tijd om die kussens uit de opslag te halen en vlekvrij op de tuinset te leggen. Schoonmaakexpert Marja Middeldorp weet als geen ander hoe je algen-, weer en vetvlekken uit tuinkussens en markiezen kunt krijgen. -
met video
Politie rijdt auto klem na wilde achtervolging in Den Haag, verdachte slaat te voet op de vlucht
De politie heeft zaterdagavond een auto klemgereden na een wilde achtervolging door Den Haag. De verdachte sloeg vervolgens te voet op de vlucht en verloor daarbij een schoen. Ook hield zijn auto een lekke band over aan de achtervolging.Den Haag
-
PREMIUMStappenplan
Meeste huizenbezitters hebben voldoende spaargeld om huis te verduurzamen, maar hoe pak je dat aan?
-
PREMIUM
Oldtimer is een plattelandshobby: ‘De stad heeft uitlaatgassen, daar doe je de kap niet open’
Het aantal oldtimers groeit, vooral op het platteland. Autorijden als bezigheid, waarbij je je auto laat werken terwijl je haar voor je ogen wappert, daar kunnen de strengere milieueisen en gestegen kosten volgens de liefhebbers niet tegenop. ,,Maar ik denk dat de collectie oldtimers wel langzaam opdroogt.”Meerkerk, Poederoijen, Arkel, Gorinchem, Dordrecht -
-
Autotest
Voormalig SsangYong wil het de Chinezen moeilijk maken met 41.250 euro kostende elektrische SUV