Well done, Lloyd 👍...
@13 Stel de mens is een roofdier. Dan zijn er 8 miljard roofdieren die mis/ge-bruik willen maken van wetenschap. Dus jah, geld is belangrijk. De...
@7 Je ben dus ook niet op de hoogte van het vaccinatie programma voor asielzoekers....
@21 "Bulgarije" Zie nogmaals 6: "voor jou, mij en alle anderen die het NIET aangaat" ...
@5 Ik, maar niet verder vertellen , heb geen zin en tijd om in talkshows mijn kunstje te doen . ...
"Het Wilders effect" Volbloed Holland'se expats die blij zijn niets met 'm te maken hebben? ...
@84 Nee, hier moet ik je absoluut gelijk in geven.Er is geen mens die de kremlin propaganda van ejbron leest.Op een paar na, maar die zijn...
@16 Het Wilders effect, wanneer ga je? 😃...
@12 Wat ik tegenwoordig "nog" denk aan wetenschap, het beging allemaal een farce te worden. Follow the money....
@16 Ik denk niet dat je in Bulgarije zo makkelijk je geslacht kan wijzigen 😂...
Kwestie van doorontwikkelen. Deden ze met de elektrische auto ook. Of ben je in de naïeve veronderstelling dat de eerste elektrische auto hetzelfde kon als de huidige?
Tja, als je de vervuilende accu's en de vervuilende productie van elektriciteit buiten beschouwing laat .....
Misschien hebben ze alleen naar het gebruik ervan gekeken.
Op het moment dat we waterstof en masse en duurzaam kunnen produceren, denk ik dat het eerder andersom zal zijn én waterstof tanken gaat nog altijd veel sneller dan opladen.
Een waterstofauto(mits het geen verbrandingsmotor op waterstof is, maar ik denk niet dat ze die uitvoering hier niet bedoelen) is voor 95% identiek aan een elektrisch: de eerste heeft een tank en brandstofcel, de tweede een accu.
Het zijn allebei elektrisch aangedreven auto's.
@4
Helaas is het maken van waterstof een elektriciteit slurpend proces. Als je voldoende H2 wilt maken heb je echt niet genoeg aan wat zonnepanelen en windmolens. En het blijft een tussenstap; H2 is slechts energiedrager. Het blijft aanmodderen allemaal, zeker zolang de fossiele brandstof-jongens schonere systemen blijven dwarsbomen, bang als ze zijn hun winsten te verliezen.
@5 Kernenergie icm zonne- en windenergie is de oplossing.
Een waterstof auto is toch op basis van gas en dat stoot weer CO 2 uit.
Daarom is elektra vele malen beter voor het milieu.
Ondanks alles blijft elektrisch rijden positief voor het klimaat. Auke Hoekstra van de TU Delft heeft berekend dat het omslagpunt waarop een elektrische auto beter wordt voor het klimaat van verbrandingsmotoren tussen de 30.000 en 50.000 kilometer ligt. En dat zal nog dalen naarmate we in de toekomst steeds meer een beroep zullen doen op hernieuwbare energiebronnen.
Na 50.000 km rijden is de schadelijke effecten van de productie en sloop van de accu er af en stoot de auto niks meer uit.
@7 "Een waterstof auto is toch op basis van gas en dat stoot weer CO 2 uit."
Waarom denk je dat?
@7 Echter heb je nog de productie en afbraak van het voertuig en het totale aantal km's.
@7 : De productie van elektriciteit uit waterstof heeft geen uitstoot van koolstofdioxide tot gevolg. Door bij de winning van waterstof gebruik te maken van hernieuwbare energie, verloopt het gehele proces volledig emissievrij. Dat maakt dit een ideale vorm van groene energie – dus we kunnen allemaal opgelucht ademhalen. Ook in Goes.
@ Staat in het stukje. Had je nog niet gelezen.
Aardgas
Waterstof wordt op dit moment gemaakt op basis van aardgas. Dat is minder belastend voor het klimaat dan benzine, maar auto's die rijden op elektriciteit zijn wel schoner.
Zeker na 30- 50.000 KM want dan zijn de productie en sloop CO2 er uit
@8 en@10 de productie en de afbraak van de batterij en auto is zo berekend dat na 30.000 tot 50.000 km rijden er net zoveel CO2 is geproduceerd als een brandstof auto in zijn hele leven uitstoot
Dus in 50.000 km Heeft een elektro auto inclusief aanmaak en afbraak net zoveel CO2 uitgestoten als een branstofauto in zijn gehele leven. En je zit zo op 50.000 km lijkt me
@11 @ Staat in het stukje. Had je nog niet gelezen.
Aardgas
Waterstof wordt op dit moment gemaakt op basis van aardgas. Dat is minder belastend voor het klimaat dan benzine, maar auto's die rijden op elektriciteit zijn wel schoner.
Zeker na 30- 50.000 KM want dan zijn de productie en sloop CO2 er uit
De geïnformeerde lezer wist dat natuurlijk al lang. In werkelijkheid is de elektrische auto nog veel schoner dan in de studie wordt voorgesteld omdat ze uitgaan van oude data inzake CO2 uitstoot per kWh opslag in accu's. In de studie (https://www.enpuls.nl/media/am2miujf/ce_delft__lca_drie_typen_personenautos_def.pdf ) rekenen ze voor een 35,8 kWh accu 6,2 ton CO2 uitstoot was 173 kg/kWh is. Dat is op basis van een onderzoek uit 2017. Onderzoek uit december 2019 laat zien dat in de huidige praktijk veel lager is. Het onderzoek https://www.ivl.se/english/startpage/top-menu/pressroom/press-releases/press-releases---arkiv/2019-12-04-new-report-on-climate-impact-of-electric-car-batteries.html laat zien dat dat nog maar 61-106 kg/kWh is. Voor de levensduur gaat CE Delft uit van 185.000 km. Dat terwijl CATL de 1,9 miljoen km batterij op de markt brengt en Tesla de 1,6 miljoen km batterij heeft ontwikkeld.
Ook de Co2 emissies van de elektriciteitsmix is aan de hoge kant. In 2030 streeft het klimaatakkoord naar 100g CO2/kWh waardoor elektrische auto's nog groener zijn.
Kortom, ik vind het geen goede studie vanwege oude data. De conclusie klopt wel.
@3 , onjuist. LCA wordt naar gekeken.
@13 Maar dat doet de auto niet. De auto verbrand waterstof en de uitstoot daarvan is h2o.
"maar auto's die rijden op elektriciteit zijn wel schoner."
Hangt ervan af waarvan de elektriciteit wordt opgewekt.
@5 kwestie van (politieke) keuzes Weerman.
Het toverwoord is hier schaalvergroting.
Er is een prachtig gebied op deze wereld die bij uitstek geschikt is voor grootschalige projecten.
Graaf een kanaal van 1000 km de Sahara in en zet aan weerszijden enorme zonnekrachtcentrales (met spiegels) een deel van de elektra zet je in voor direct gebruik en een deel voor het produceren van waterstof, als buffer en voor andere toepassingen als vervoer.
Kosten van zo'n project? Minder dan een Golfoorlog.
@16 Oke de auto verbrand waterstof wat nu nog van gas gemaakt word
@14 "Voor de levensduur gaat CE Delft uit van 185.000 km. Dat terwijl CATL de 1,9 miljoen km batterij op de markt brengt en Tesla de 1,6 miljoen km batterij heeft ontwikkeld."
Da's natuurlijk niets-zeggend op deze manier. De batterij in een vliegtuig gaat bv veel langer mee.
Discussies worden automatisch na 96 uur gesloten
Het is niet meer mogelijk om nog te reageren bij deze discussie.