nieuws

Rotterdam stopt met verkeersexperiment bij Erasmusbrug

Aanpassingen rondom Erasmusbrug
Aanpassingen rondom Erasmusbrug
De gemeente Rotterdam stopt met een deel van het verkeersexperiment aan de zuidkant van de Erasmusbrug. Op de kruising bij de brug zijn deze week werkzaamheden gestart. De betonblokken, die een deel van de kruising afsluiten, worden woensdag weggehaald.
Het experiment was vooral gericht op fietsers en voetgangers. Verkeerslichten bleven nu langer op groen staan. Ook werd meer ruimte gecreëerd, zodat overstekende fietsers elkaar veilig konden passeren.
Het experiment had tot gevolg dat op de wegen vanuit het zuiden naar de Erasmusbrug drukte ontstond. Zo werd geklaagd over de drukte op de Posthumalaan en de Laan op Zuid. Ook is een gesprek geweest tussen wethouder Bokhove en de Wijkraad Katendrecht-Wilhelminapier over de drukte.
Een deel van die problemen, zegt de gemeente Rotterdam, wordt veroorzaakt door een technisch mankement aan de Erasmusbrug. Door een storing aan de brug sluit deze langzamer dan normaal. Naar verwachting zijn die problemen pas in de loop van de zomer verholpen. Ook zijn er maatregelen genomen, zodat vrachtwagens de bocht op de kruising beter kunnen maken.
Maandag zijn werkzaamheden begonnen aan de Posthumalaan. Vorige week hebben op de kruising tellingen plaatsgevonden. Daardoor zijn alle benodigde gegevens bij het experiment binnen. Of de proef een succes was, kan nog niet gezegd worden.

Kruisplein en Eendrachtsplein

Ook op andere plekken in Rotterdam vinden verkeersexperimenten plaats. In het Oude Westen zijn het Kruisplein en het Eendrachtsplein aangepast, om zo sluipverkeer te weren.
Volgens Bokhove is het aantal voertuigen dat over de West-Kruiskade en de Nieuwe Binnenweg rijdt met 15 procent afgenomen in vergelijking met een jaar geleden. De reistijd over de Westersingel is wel wat toegenomen.

Maastunnelexperiment: niet het gewenst resultaat

Het experiment rondom de Maastunnel heeft voorlopig nog niet de gewenste resultaten opgeleverd. Op de Pleinweg is één van de twee rijbanen afgesloten. Het idee is om Rotterdam autoluw te maken.
"Op basis van de eerste analyse lijkt dat het experiment beperkte invloed heeft op de verkeersstromen", schrijft Bokhove in een brief aan de gemeenteraad. "Op de Pleinweg en de 's-Gravendijkwal zijn de reistijden weer langzaam gestegen." Dat komt volgens de gemeente ook deels doordat er weer meer verkeer is, als gevolg van het herstel van de coronacrisis.
Lees meer: Experiment bij Maastunnel: dit gaat de gemeente doen tegen files

💬 WhatsApp ons!
Heb jij een tip voor de redactie? Stuur ons een bericht, foto of filmpje via WhatsApp ons of Mail: nieuws@rijnmond.nl