Test Seat Leon: pittig karakter, redelijke prijs
AUTOTESTDit is het jaar van de nieuwe VW Golf, Skoda Octavia, Audi A3 én Seat Leon. Ze hebben allemaal dezelfde basis, dankzij moeder Volkswagen. De Leon blijkt een van de aantrekkelijkste varianten.
Seat Leon 1.5 eTSI (110kW/150pk), vanaf € 33.425
Best knap hoe Volkwagen erin slaagt om op het oog verschillende auto’s op de markt te zetten, terwijl heel veel onderdelen hetzelfde zijn. Alleen al met design en uitrusting kun je heel veel eigen karakter creëren. De strak en spannend vormgegeven Seat Leon levert het bewijs.
Hij is goedkoper dan een Golf of Audi A3 en heeft zijn veiligheidsuitrusting op orde: led-koplampen en vermoeidheidsherkenning zijn standaard. Een van de opties: als je bij aankomst wilt uitstappen terwijl er een andere auto of fiets aankomt, dan waarschuwt de verlichting in het portier je daarvoor.
Het grote touchscreen biedt direct toegang tot het klimaatsysteem. Al is het met je vingers schuiven op een scherm voor wijziging van de temperatuur of het audiovolume niet ideaal. Waarom willen autofabrikanten toch ineens van die gewone knoppen af?
Op de achterbank heb je nu meer beenruimte dan in de vorige generatie. Wel zit daar een tunnel in de vloer: vervelend voor een eventuele derde passagier in het midden van de bank. De bagageruimte is niet groter geworden, maar is met 380 liter nog steeds voldoende voor deze klasse.
De 1,5 liter grote, viercilinder eTSI-benzinemotor vertoont het temperament dat bij deze auto past. Hij rijdt echt pittig, terwijl het testverbruik met 1 op 16,7 binnen de perken blijft. En soms klinkt hij zelfs een beetje sportief. De Leon stuurt prettig direct, al zijn er concurrenten die het nóg beter doen. In het weggedrag blijkt verder dat het onderstel van de Leon wel wat stugger is afgesteld dan bij een Golf of Octavia. Onaangenaam stug wordt het nooit, maar wie nadrukkelijk op zoek is naar comfort, kan misschien toch beter voor de VW of Skoda gaan.
Plus
+ Pittige aandrijflijn.
+ Sportief weggedrag.
+ Goede veiligheidsuitrusting.
Min
- Schermbediening niet altijd ideaal.
- Onderstel mag comfortabeler.
Eindcijfer
8,3
Conclusie
Prima uitrusting, een redelijke prijs en ook nog eens een spannende uitstraling en pittige rijkwaliteiten: de nieuwe Seat Leon overtroeft menig concurrent in de eigen VW-familie én daarbuiten.
Extra testnotities
Terwijl zijn familieleden in de VW Groep soms worstelen met bedieningsgemak, is het in deze Leon beter geregeld. Hier vind je de bediening van de cruisecontrol gewoon op het stuur en niet op een hendeltje dat zich daarachter verschuilt.
Op deze Seat krijg je vier jaar fabrieksgarantie: dat is toch twee jaar meer dan bij de meeste automerken.
Wie meer bagageruimte wil, kan kiezen voor de stationwagon, die Seat Sportstourer noemt.
De 1.5 eTSI is een milde hybride: hij heeft een elektrische startdynamo en de energie die vrijkomt bij het remmen wordt opgeslagen. Het systeem maakt de aandrijflijn net iets pittiger én zuiniger.
Een optie in de bagageruimte is een 230V-aansluiting, bijvoorbeeld voor een koelbox of laptop.
Van opvallend design getuigt het sierlijke bedieningshendeltje van de automaat.
De prijslijst van de nieuwe Leon begint bij €24.495 voor de 1.0 TSI (66kW/90pk). De 1.5 eTSI (110kW/150pk) heeft standaard een 7-traps automaat en is er vanaf €33.425. Getest is de Seat Leon FR 1.5 eTSI met het duurste Launch Edition-uitrustingsniveau. Hij kost €34.495.
De allergoedkoopste versie van de Leon heeft al een behoorlijk rijke uitrusting inclusief 8,25 inch touchscreen, led-koplampen, automatische klimaatregeling, 16 inch lichtmetalen wielen, cruisecontrol, digitale radio (DAB+), mistlampen vóór (led) met bochtverlichting, een met leer bekleed multifunctioneel stuur, rijstrookbewaking, automatisch dimmende binnenspiegel, elektrische ramen voor en achter, hellings-wegrij-assistent, vermoeidheidsherkenning en een internetverbinding voor het infotainment.
Standaard heeft de Launch Edition onder meer dodehoekbewaking, 17 inch lichtmetalen wielen, uitstapwaarschuwing, achteruitrijradar, extra sportieve aankleding van ex- en interieur, sportstoelen vóór, zwarte bekledingsstof met rode stiksels, dynamische richtingaanwijzers achter, welkomstverlichting met het woord ‘Hola!’(Spaans voor ‘hallo’, wordt geprojecteerd vanuit de buitenspiegels op het wegdek), elektrisch inklapbare buitenspiegels en een middenarmsteun achter.
In ons uitgebreide dossier Autotest vind je alle eerder verschenen tests.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
AUTOTEST
Test: Audi blijft met A4 een beetje achterlopen
-
AUTOTEST
Test Volkswagen Golf: nieuw is niet altijd beter
In vrijwel alles lijkt de nieuwe, achtste generatie van de Volkswagen Golf sterk op zijn voorganger. Maar vooral de 1.5 eTSI-motor met slimme, milde hybridetechniek getuigt van innovatie. -
PREMIUM
Oldtimer is een plattelandshobby: ‘De stad heeft uitlaatgassen, daar doe je de kap niet open’
Het aantal oldtimers groeit, vooral op het platteland. Autorijden als bezigheid, waarbij je je auto laat werken terwijl je haar voor je ogen wappert, daar kunnen de strengere milieueisen en gestegen kosten volgens de liefhebbers niet tegenop. ,,Maar ik denk dat de collectie oldtimers wel langzaam opdroogt.”Meerkerk, Poederoijen, Arkel, Gorinchem, Dordrecht -
AUTOTEST
Test Skoda Octavia: ruimtewonder is soms lastig te bedienen
De nieuwe generatie van de Octavia blijkt bijna net zo ruim als topmodel Superb. Maar helaas heeft deze Skoda niet alleen de goede genen van moeder Volkswagen gekregen. -
PREMIUMProefpanel
Getest: tompoucen uit de supermarkt, deze moet je niét eten: ‘Het deeg is taai en de vulling lijkt op vla’
Zaterdag is het Koningsdag. Dan gaan we weer massaal aan de tompouce. Nu (vaak) bedekt met oranje glazuur, en die straks weer roze of geel is. Maar het gaat niet om de bovenkant, zo blijkt. ,,Het is het bladerdeeg en de gele room waar het om draait.’’
-
61
De goedkoopste nieuwe auto van Nederland is puur elektrisch en kost netto 16.000 euro
-
-
-
246
Elektrisch rijden opeens minder populair, veel te duur en te veel gedoe
De interesse om elektrisch te gaan rijden daalt. Het gros van de Nederlanders vindt de hoge prijs van de stekkerauto’s onoverkomelijk en opladen op straat is maar gedoe. -
In Zweden kun je geld verdienen door foutparkeerders aan te geven via een app
Inwoners van de Zweedse stad Uppsala kunnen geld verdienen door hun stadsgenoten aan te geven die illegaal geparkeerd staan. Door het intypen van het kenteken van de overtreder op hun telefoon kunnen de Zweden een aardig zakcentje bijverdienen.
-
Schoonmaaktip
Lenteschoonmaak voor je tuinset: dit sopje gebruik je het beste om weervlekken uit je kussens te krijgen
-
Illegale ‘TikTok-apk’ zonder keuring aangepakt
De RDW heeft opgetreden tegen praktijken waarbij auto’s een geldige apk kregen zonder dat ze waren gekeurd. Meerdere bedrijven en personen zijn onderzocht. De actie heeft bij 34 bedrijven tot maatregelen geleid. Een persoon is door de politie aangehouden. -
-
PREMIUM8 vragen24
Gebruikers van Marktplaats maken zich zorgen: kijkt de Belastingdienst nou wel of niet mee?