RTL Nieuws RTL.nl

Let op, binnenkort verhuist RTL Nieuws naar RTL.nl

Al onze nieuwsberichten en video’s vind je straks op RTL.nl.

Neem alvast een kijkje

Ga naar de inhoud
Buitenland

In 1954 opgegraven dinosaurus blijkt nog onbekende soort langnekdino

Reconstructie van Schleitheimia schutzi, met een Plateosaurus op de achtergrond. Beeld © Beat Scheffold / Naturforschende Gesellschaft Schaffhausen

Na 66 jaar weten we dat paleontologen in 1954 een nieuw soort dinosaurus ontdekten. Omdat ze dat zelf niet doorhadden kunnen we nu pas écht kennismaken met de Schleitheimia schutzi; het iets kleinere neefje van de enorme langnekdino die we kennen uit Jurassic Park.

De nieuw ontdekte dino liep ongeveer 255 miljoen jaar geleden over onze aarde. "Nieuwsgierige paleontologen uit München, Utrecht en Zürich onderzochten de botten opnieuw en wat blijkt? Het gaat om een totaal ander soort dan gedacht", zegt Stephan van Meulebrouck, woordvoerder van de faculteit Geowetenschappen van de Universiteit Utrecht, tegen RTL Nieuws.

Voorouder

In eerste instantie werden deze resten gekoppeld aan de plateosaurus. Maar nu 66 jaar later blijkt het dus te gaan om een nog onbekende voorouder van de plantenetende langnekdino's: de sauropoden.

Nieuwe
Lees ook:
Nieuwe tyrannosaurus ontdekt in Canada, de 'reaper of death'

De onderzoekers gaven het nieuwe soort de naam Schleitheimia schutzi. De naam is een samentrekking van Schleitheim, het Zwitserse dorp waar de eerste resten werden gevonden, en de naam van de vinder van de resten, Emil Schutz.

Dinoparadijs

Tijdens het recente onderzoek vonden de paleontologen waarschijnlijk nóg een nieuwe soort, maar daarover is nog niet veel bekend. "Unieker dan dit kan niet. Het is een heus dinosaurusparadijs", zegt Van Meulebrouck.

Over de Schleitheimia-dinosaurus is al wel meer bekend. "We dachten altijd dat de langnekdino's 190 miljoen jaar geleden over de aarde liepen, maar de resten van de Schleitheimia zijn 225 miljoen jaar oud", zegt Meulebrouck. "Het gaat dus om een nieuw soort die ook nog eens ouder is dan we dachten."

Daarnaast schatten de onderzoekers dat de nieuwe dino tussen de 9 en 10 meter lang was. Dit is een stuk groter dan de plateosaurus, maar nog steeds kleiner dan de enorme sauropoden. Wel lijken de verwanten op elkaar: beiden liepen ze waarschijnlijk op vier poten, terwijl de Plateosaurus op zijn achterpoten liep.

Geschiedenis in beeld

"Met de ontdekking van de Schleitheimia komt de geschiedenis van deze groep langnekdino's beter in beeld", zegt Meulebrouck. De sauropoden en zijn nieuw ontdekte voorouders hebben waarschijnlijk nog wel 20 miljoen jaar naast elkaar geleefd.

Eerder dit jaar werd deOveroraptor chimentoi ontdekt

01:06
In Argentinië hebben onderzoekers een nieuwe dinosaurussoort ontdekt, de Overoraptor chimentoi. Het is een kleine vleesetende dinosaurus die 90 miljoen jaar geleden leefde. Het dier lijkt de sleutel te zijn naar meer kennis over de evolutie van vogels.