Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Dennis Bergkamp: ‘Zelfs op 70 of 80 procent was hij verreweg de beste’

Laatste update:

Dennis Bergkamp speelde in totaal elf jaar voor Arsenal en deelde in die periode de kleedkamer met veel grote namen. De voormalige aanvaller won onder meer drie landskampioenschappen, waaronder de fameuze titel met the Invincibles in het seizoen 2003/04, terwijl in het seizoen 2005/06 ook de finale van de Champions League werd bereikt. Bergkamp vindt het dan ook lastig om zijn beste ploeggenoot in die tijd aan te wijzen, zo vertelt hij in een podcast van the Gunners.

“Ik vind het erg moeilijk om te zeggen wie de beste was. Ik heb het geluk gehad dat ik met dat verdedigende kwartet (Lee Dixon, Tony Adams, Steve Bould en Nigel Winterburn, red.) dat we hadden samen mocht spelen aan het begin van mijn Arsenal-carrière, want zoiets had ik nog nooit eerder gezien. Een verdediging en een doelman (David Seaman, red.) die zo met elkaar in harmonie waren, dat was geweldig!”, blikt hij terug.

“Natuurlijk kun je voor een duidelijke beste speler gaan zoals Thierry Henry, wat waarschijnlijk ook zo is omdat hij de meest getalenteerde speler is die ik ooit heb gezien. Dat zag ik niet alleen tijdens de wedstrijden maar ook op de trainingen. Het grootste deel van de tijd leek het erop alsof hij op zeventig of tachtig procent trainde en was hij nog steeds verreweg de beste”, gaat Bergkamp verder. “Het was eigenlijk belachelijk hoe goed hij was. Ik heb met Patrick Vieira gespeeld die in zijn eentje wedstrijden kon veranderen, zelfs in die periode kon hij in z’n eentje het hele middenveld veranderen.”

“Iedereen herinnert zich nog zijn eerste wedstrijd toen hij er in de rust in kwam en de wedstrijd compleet omgooide, hoe kan je deze spelers met elkaar vergelijken? Henry met Vieira? Of met de verdedigers? Dat vind ik enorm moeilijk… Robert Pires? Wat een speler was hij. Freddie Ljunberg? Misschien was hij niet de meest getalenteerde speler, maar hoe efficiënt, hoe beslissend was hij? En de verdedigers die erna kwamen zoals Kolo Touré of Sol Campbell?”, vraag Bergkamp zich af. “Zoals ik heb gezegd, heb ik het geluk gehad om met veel goede spelers te spelen, maar het is enorm moeilijk om de beste aan te wijzen. Het is onmogelijk. Ieder van hen was op zijn eigen positie enorm belangrijk voor het team.”

Vind jij Thierry Henry de beste speler met wie Dennis Bergkamp bij Arsenal samen heeft gespeeld?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Wat een team had Arsenal in die periode zeg. The Invicibles. Speelden aanvallend voetbal op dat mooie Highbury. Hoop dat Arsenal aan kan haken en weer echt mee kan doen om de titel. Toch zonde hoe de club in 10-15 jaar een beetje is afgegleden t.o.v. de rest.

4 juni 2020 om 23:12

Het is tegenwoordig ook wel een stuk lastiger met Chelsea sinds Abramovic, City met de financiele steun van een staat en sowieso de gehele Premier League vanwege de enorme financiele mogelijkheden. Dan zijn er altijd clubs de dupe. Verder heeft Arsenal het ook vooral aan zichzelf te wijten. Geld is er wel, maar er zit al een behoorlijke tijd niet echt een idee achter de aankopen en buiten een paar spelers zijn de aankopen ook vaak geen succes. Zo slecht aankopen; daar kan geen geld tegenop.

5 juni 2020 om 01:23

Henry oogt ook gewoon als edn enorm symphatieke gast. Bergkamp ook wel, kan je niet haten.. maar toch was Bergkamp naast de elegantie in zijn spel ook wel een speler die kon poetsen. Vieira vs Keane.. heerlijke periode moest dat zijn geweest om voetbal te volgen. Dat Arsenal van toen had toen echt nog zwaargewichten aangevuld met jong talent. Nu loopt daar Aubameyang rond als enige ster met wat jonge talenten er om heen. T lang heeft Arsenal spelers gehad als Wilkshire, Oxlade, Wellbeck, Sanchez, Ramsey, Ozil... spelers die de sterrenrol hadden moeten pakken, maar dat niet hebben gedaan.

5 juni 2020 om 12:36

Met alle respect, maar je laatste zin betuigt dat je weinig Arsenal kijkt, en hebt gekeken. Wilshire raakte zwaar geblesseerd, en begon met drinken en roken waarna een mentaliteitsprobleem hem van de mooie toekomst hebben gehouden, hetzelfde geldt helaas voor Diaby. Vervanger voor Vieira, geweldige techniek, powerhouse en ga zo maar door, maar constant geblesseerd. Oxlade eeuwig talent, maar nooit er echt uitgekomen. Op meerdere posities gespeeld maar altijd matig. Sanchez Ramsey en Ozil zijn andere, spelers van de buitencategorie, waarin Sanchez, maar ook in mindere mate Ramsey en Ozil het team regelmatig hebben gedragen. Vooral Sanchez was de speler die de sterrenrol had, was altijd belangrijk en ook al speelde hij slecht scoorde die altijd wel. Ozil helaas kapot gemaakt door emery, want onder wenger was het genieten met ozil. Haalde vaak goede wedstrijden en liep voor de coach (lijkt nu onder arteta ook weer te gaan gebeuren). En van Rambo kun je maar een ding zeggen, zo jammer dat Arsenal hem heeft laten gaan......

6 juni 2020 om 13:01

Zie je vaak wanneer er een nieuw stadion gebouwd wordt. Kost veel geld dus mindere selectie. Ze zijn nu weer aan de weg omhoog aan het bouwen

Thierry Henry, wat een held was dat. In Arsenal shirt ongenaakbaar. Snel, enorme balcontrole, verfijnde techniek, inzicht en een uitstekend schot. Ben voor hem speciaal naar Highbury gegaan toen het nog kon. Na Ronaldo zeker mijn favoriete speler aller tijden!

4 juni 2020 om 23:09

Ik ben het met je eens dat Henry echt een voetbalheld was, maar zelfs die Henry in deze tijdperk tussen Cr7 en Messi zou de gouden bal denk ik niet winnen. En zo zie je eigenlijk op welke niveau Messi en Cr7 zijn/waren.

4 juni 2020 om 23:10

De échte Ronaldo neem ik aan? On: Highbury is een jaartje vaste prik geweest voor me. Echt geweldig. Daar fan geworden, niet eens zozeer van de club of het team, maar was mijn eerste echte Engelse voetbalervaring. Dus ja, dan gaat dat automatisch zo. Ook nog Bergkamp daar mee mogen maken. Wat op zijn retour al, maar wat een schare fans had hij. Meer dan welke buitenlandse speler ook. Jammer dat stadions uiteindelijk verdwijnen, net als voetballers. Maar de herinneringen blijven.

4 juni 2020 om 23:47

Mijn eerste buitenlandse wedstrijd was ook op Highbury. Tegen Sunderland in 2002. Was een 3-0 overwinning volgens mij. Ben er overigens maar 1x geweest maar sindsdien wel altijd Arsenal fan geweest. Mis wel echt die tijden en soms ook jammer om te zien hoe erg de club is afgegleden. Ga sinds 2008 ook 2x per jaar naar het Emirates maar de sfeer vind ik daar altijd vrij matig, vooral de laatste jaren. Ga puur en alleen voor de club want voor de sfeer kun je beter naar Dortmund of iets dergelijks.. hoop dat we onder Arteta weer terug kunnen naar een topteam.

5 juni 2020 om 17:58

Formus, als ik aan Ronaldo denk dan denk ik aan de nummer 9 CR7 is ook een topper maar Ronaldo9 was echt een held voor me

5 juni 2020 om 20:53

Dacht ik al 😉

Jammer dat een club met zo’n historie de laatste jaren niet echt meer meedoet om de prijzen. Hopen op betere tijden. Hoop dat Arteta ze een beetje aan het voetballen krijgt en met een paar gerichte aankopen kunnen ze wel een stap maken denk ik

4 juni 2020 om 23:10

zeker maar ik denk dat ze het financieel niet meer kunnen bij benen allemaal. clubs als Liverpool, City, Chelsea en United hebben over het algemeen veel meer geld te spenderen en dan haak je op een gegeven moment af. ik vind Arsenal een prachtige club dus ik hoop dat ze weer aanhaken bij de top 4 maar of dat echt realistisch is zal de tijd moeten uitwijzen

4 juni 2020 om 23:14

Klopt, maar het kan gek lopen. Liverpool doet ook geen aankopen van honderden miljoenen. De spelers worden door Liverpool gevormd tot wereldspelers. Arsenal moet ook daar voor gaan

4 juni 2020 om 23:17

Flinke achterstand inderdaad, maar met goed beleid kan je ver komen. Zie een leipzig. Liverpool heeft het ook gedaan door goed beleid te voeren (al gaven ze ook wel geld uit aan een caroll natuurlijk). Het goede beleid en sommige spelers voor veel geld verkopen heeft ze wel gebracht tot waar ze nu zijn.

4 juni 2020 om 23:20

Maar er zijn maar weinig coaches die op die manier een team kunnen smeden en nog minder coaches die tactisch zo sterk zijn als Klopp. Bovendien laat de huidige staat van de selectie wel zien dat Arsenal momenteel niet over de juiste mensen beschikt om de juiste spelers binnen te halen.

4 juni 2020 om 23:21

@meneerja dat is zeker waar. je moet dan echt een heel goed scoutingsapparaat hebben en een trainer die weet hoe hij het maximale uit zijn spelers kan halen. op zich heeft Arsenal zover ik weet wel een goede scouting en wie weet blijkt Arteta een toptrainer en dan is het idd niet onmogelijk

4 juni 2020 om 23:25

kopen wel een cv van 84 miljoen hoor

4 juni 2020 om 23:28

Dat klopt sirius. Klopp heeft ook een gigantische impact. Denk dat het vooral ligt aan de beleidsmakers. Dat zag je bij united ook heel goed. Kopen om het kopen en dan maakt geld ook niks uit. Nu lijkt het er steeds meer op dat ze gericht aankopen. Geld alleen zegt niet alles al helpt het sowieso gigantisch.

4 juni 2020 om 23:29

@glenn Als je het vergelijkt met een city dan is liverpool nog veel verantwoordelijker. Zeker als je het bedrag ziet waar ze coutinho voor hebben verkocht.

4 juni 2020 om 23:39

Tja, Liverpool stond er net zo voor (met nog minder financiele mogelijkheden) dan Arsenal. Door goede scouting en dus de juiste spelers voor niet te hoge prijzen binnen te halen, werden ze beter en beter. Grote verschil is Klopp. Hopen dus dat Arteta ook zoiets kan bereiken.

5 juni 2020 om 00:07

Glennmeijer, mag het, nadat er 140 miljoen binnen is gekomen voor Coutinho? Als ze Virg nu zouden verkopen, zouden ze het dubbele vangen.

5 juni 2020 om 12:38

Japie, het geld is het probleem niet. Arsenal is welvarend en financieel krachtig genoeg om weer aan te sluiten, echter heb je te maken met een eigenaar die t kraantje dichtdraait en niet wil investeren. Tevens ook nog eens alle winst uit Arsenal trekt.... #kroenkeout

5 juni 2020 om 15:45

@vsop dan moet die eigenaar eruit inderdaad. als de kapitaalkrachtige clubs het kapitaal op het veld hebben staan en jij als club niet dan haak je af. het is zonde van zo een prachtige club als Arsenal dat ze nu zover zijn afgegleden. zo een club wil je zien meestrijden om de bovenste plekken en dat hoort imo ook bij hun status

6 juni 2020 om 18:11

Vsop, Kroenke out ben ik het mee eens, maar lees aub jezelf eerst goed in en probeer stukken te vinden waaruit blijkt dat Kroenke de winst uit Arsenal trekt. Dat ga je niet vinden omdat t simpelweg niet waar is.

7 juni 2020 om 14:03

Klopt Samcro, al is dat natuurlijk nog steeds lastig te bewijzen omdat wij nooit de volledige inzicht in de cijfers van Arsenal zullen hebben. Maar ik geloof best dat hij het niet doet. Dat neemt niet weg dat hij er ook geen cent in stopt. En het is wel bewezen dat hij de extra aandelen van Usmanov heeft gekocht middels een lening uit het vermogen van Arsenal, welke hij weer terug heeft betaald. Nou is het geld dus weer terug, alleen is het totaal onbegrijpelijk waarom zo'n vermogend man daarvoor eerst geld uit de club moet halen, waarvoor hij notabene extra aandelen wil verwerven... Al met al heeft zijn komst als club in ieder geval niets goeds gebracht! Helaas gaat hij pas weg als hij zelf weg wil, aangezien hij pertinent elk bod op zijn aandelen weigert...

4 juni 2020 om 23:14

Met zo'n verdediging is aantrekkelijk voetbal spelen dodelijk. Die moeten eerst de verdediging op orde krijgen voor ze weer aan aanvallend voetbal kunnen denken.

Spelers zijn gewoon lastig te vergelijken qua positie of tijdperk. Je zou zeggen dat Henry het is, maar je kan hem moeilijk vergelijken met een cvm bijv. Blijft toch altijd wel genieten als ik die oude beelden zie.

The King of Highbury! Thierry Henry pff kom gewoon woorden te kort voor hem. Mijn favoriete speler ever, door hem werd ik een gooner. Ik was vrij jong in 98, maar ik herinner mij het Nederlandse elftal en Ronaldo Lima/Zidane. Maar vanaf 2000 stal Henry en Arsenal mijn hart. Wat een jaren waren dat, mijn eerste herinnering als Arsenal fan is het verlies @ uefa cup finale in 2000 tegen Galatasaray, met penalty’s. Daarna waren er een paar heerlijke, gouden jaren! 😍

4 juni 2020 om 23:49

Zuurste herinnering blijft toch wel die CL finale tegen Barca.. echt een wonder dat we in die jaren nooit een CL hebben gewonnen. 2x heel dichtbij..

7 juni 2020 om 12:10

En maar hopen op een vleugje Bergkamp die wedstrijd, welke terecht niet ingebracht werd. (aangezien hij duidelijk het niveau niet meer had)

7 juni 2020 om 14:13

Vind ik toch twijfelachtig NL_Modric. Bergkamp was minder, maar je weet dat hij nog steeds die brille had waarmee hij een wedstrijd kon open breken. Zijn loopvermogen werd minder, waardoor een invalbeurt juist logisch was geweest.

8 juni 2020 om 11:32

Jackie, het lastige was dat Arsenal gewoon voor stond tot een kwartier voor tijd. Toen scoorde Barcelona 2x terwijl juist net Flamini erin was gekomen voor Fabregas als een extra blok voor de verdediging. Toen werd er gekozen om 5 minuten voor tijd Reyes (rip) met zijn snelheid in te brengen. Lastig...

Het leuke is waarschijnlijk dat velen hetzelfde over Bergkamp zouden zeggen. De mate waarin hij technisch verfijnd was, is voor mij in die periode ongeëvenaard. Het is makkelijk om in deze over Messi te benaderen, maar Bergkamp bracht in die periode iets heel unieks naar het voetbal. Hij liet het er zó makkelijk uitzien, zelfs de schitterendste doelpunten.

Wat een heimwee heb ik naar die periode. 2003-2004, Highybury, een prachtig elftal. En die shirts ook waren machtig mooi. Zelfs hun sponsor O2 zag er goed uit op dat shirtje. En dan natuurlijk de spelers, een voor een klasbakken. Op elke positie een wereldspeler. Ik vrees dat Arsenal dat succes nooit meer kan evenaren.

5 juni 2020 om 10:05

Het was vooral een team dat goed in balans was, want op elke positie een wereldspeler was niet waar. Ljungberg was geen wereldspeler bijvoorbeeld, Lauren ook niet. Henry heeft het volgens mij ook al een keer gezegd: de rechterflank was onze kruk. Links had je Cole, Pires en Henry. Allen zeer aanvallen. Rechts had je Lauren, Ljungberg en dan Bergkamp, die meer de balans hielden. In mijn optiek gewoon een erg uitgebalanceerd team waarin iedereen dat ook van elkaar begreep. Persoonlijk snap ik dan ook niet dat Wenger dat niet nog een keer voor elkaar heeft gekregen, want hij ging bewust op zoek naar andere type spelers. In plaats van vergelijkbare spelers te zoeken.

5 juni 2020 om 11:13

En vergeet vooral het evenwicht dat we jaren hebben gehad op het middenveld met wereldspeler als Viera en (nadien)Gilberto Silva. DAT mist Arsenal al 15 jaar... snap niet dat we nog steeds zo geen speler hebben aangetrokken. Er is niemand die voor balans zorgt op het middenveld of er staan spelers die dat niet kunnen. Een type Kante ( liefst hij zelf😀) zou al heel wat oplossen.

5 juni 2020 om 11:48

Ik weet niet hoe oud je bent, maar volgens mij nog erg jong. Als je Ljungberg geen wereldspeler noemt heb je toch echt veel wedstrijden gemist uit die jaren. Ljungberg was wel degelijk een wereldspeler en na Henrik Larsson de grote man bij Zweden. Lauren was ook gewoon top, misschien geen wereldtop, maar niet ver daaronder. Er waren op dat moment echt maar heel weinig betere spelers op die positie. Je doet zowel Ljungberg als ook Lauren dus erg tekort in je post.

5 juni 2020 om 13:04

Ja, maar Lauren en Ljungberg waren wel heel erg belangrijk voor het elftal. Misschien de minder getalenteerde spelers maar daarom niet minder belangrijk. Het was inderdaad een uitgebalanceerd elftal, niks op aan te merken. En toen Cesc en Van Persie doorbraken was het eigenlijk een team waarvan ik dacht dat ze jaren mee zouden doen voor de titel. Helaas. Weet niet of dat volledig te wijten is aan Wenger.

6 juni 2020 om 18:14

Het is te wijten aan de overstap naar Emirates, niet volledig aan Wenger.

De beste van dat elftal was de beste man zelf. Dennis Bergkamp. De James Bond van het voetbal. Zijn balcontrole, de stiftgoals, zijn passing, zijn dribbels. Alles wat hij deed was mooi en leek allemaal zo makkelijk. Na Ronaldinho is Bergkamp voor mij de allerbeste ooit.

5 juni 2020 om 12:39

Met alle respect, maar de beste in dat team was zoals Dennis zelf aangeeft Thierry Henry. De man had alles wat Bergkamp ook had, maar nog een tikkeltje beter. Wat was hij ongekend goed zeg...

5 juni 2020 om 12:50

Als iemand zegt met alle respect weet je dat er een respectloze opmerking komt. Zoals ook hier. De reden dat Henry zo heeft kunnen shinen was Dennis Bergkamp. Ja, Henry was een beest en geweldig goed, maar Bergkamp heeft hem laten etaleren zoals nooit tevoren. Bij Frankrijk deed Henry het meer dan goed, maar was niet de allesbepalende speler, bij Barcelona deed Henry het ook meer dan goed, maar ook hier heeft hij niet het niveau van bij Arsenal aangetikt. Het causale verband is toch echt maar 1 persoon... Dennis Bergkamp.

Henry was goed met vrije ruimte en diepgang, dus je raadt het al, 4-4-2 stond hem heel goed. Toen Henry naar Barcelona ging werd hij of als buitenspeler of als spits gebruikt omdat dat de enige opties in het 4-3-3 systeem daar waren. Dat waren te statische rollen voor hem. Hij had de vrijheid van een 4-4-2 spits nodig. En wat was hij een fenomeen in dat systeem bij Arsenal. Één van de allerbesten uit zijn tijd.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren