De woningmarkt draait, ondanks de coronacrisis, nog volop. Het is druk bij hypotheekverstrekkers, mensen sluiten massaal over of kopen een nieuw huis. En dat soort 'runs' op spullen, of in dit geval huizen, hebben we zelf in de hand.

Of het nou het massaal hamsteren van wc-papier is, of zoals nu de enorme drukte op de hypotheekmarkt: "Mensen weten niet meer zelf wat normaal is", legt massapsycholoog Hans van de Sande uit over ons gedrag in de coronacrisis. Maar waarom steken we elkaar aan?

Hypotheek van de buren

"In crisistijd zijn mensen onzeker", zegt Van de Sande. "Normaal weten mensen wat ze wel en niet moeten doen, maar het nieuwe normaal moet nu opnieuw worden uitgevonden. En wat doen we dan? We gaan op zoek naar informatie. De een ziet dit, de ander ziet dat en dat wordt besproken met elkaar en zo wordt bepaald wat goed voor ons is."

In dit geval lijkt het ons dus goed om nu een nieuw huis te kopen. "Maar daar komt dan ook nog zoiets als 'cognitieve dissonantie' bij. We twijfelen heel lang of we iets wel of niet zullen doen en als we het dan hebben gedaan, dan hebben mensen de neiging om daar altijd en vaak positief over te praten. De buren gaan na lang twijfelen en toch verhuisd zijn, niet zeggen dat het geen goede keuze was. Je ziet dat het hun goed heeft gedaan en dan ga jij zelf ook eerder verhuizen. Anderen horen dat, et voilà."

Het grootste pak wc-papier

Maar waarom gingen we massaal naar de supermarkt in de eerste weken van de intelligente lockdown om dat pak wc-papier te bemachtigen? "We denken dan: we moeten iets doen. Het is crisis en dan kun je een tekort krijgen aan iets. Dus gaan we inslaan."

De grootte van wat we dan inslaan, maakt volgens Van de Sande ook uit. "We kopen iets groots. En wc-papier is ook groot, het is een groot pak. Bij zo'n groot pak denk je: ik heb iets groots in handen. Mooi dat ik zoiets nu heb." Terugkomend op de drukte bij hypotheekverstrekkers, is een huis ook zoiets groots. "Maar het is ook belangrijk dat je dat ziet van anderen."

Lees ook

De media

De media heeft hierin ook een belangrijke rol. "De media willen brengen waar mensen nieuwsgierig naar zijn", vertelt Van de Sande. Mensen informeren zichzelf dus op basis van wat ze zien gebeuren, en onderwerpen die voorbij komen in het journaal, in de krant of in talkshows. En dat wordt dan besproken in 'de eigen groep', met vrienden in het café bijvoorbeeld.

Ook dit artikel is daar volgens Van de Sande een voorbeeld van. "Kijk, jullie bellen mij met nieuws over drukte op de woningmarkt en jullie brengen informatie waarvan jullie denken dat mensen daar nieuwsgierig naar zijn. Lezers willen daar dan weer meer over weten en gaan dus op zoek naar informatie."

Vragen? Stel ze!

Heb je nog vragen of wil je reageren? Stuur ons dan hier een berichtje in onze chat. Elke donderdag vertellen we in de Doe mee-nieuwsbrief wat we met alle reacties doen. Wil je die in je mail? Meld je dan hier aan.