RTL Nieuws RTL.nl

Let op, binnenkort verhuist RTL Nieuws naar RTL.nl

Al onze nieuwsberichten en video’s vind je straks op RTL.nl.

Neem alvast een kijkje

Ga naar de inhoud
Ondernemen

Nieuw warenhuis Magazijn 1181: wij zijn niet de opvolger van V&D

Voorheen Hudson's Bay en V&D, vanaf 13 juni zit hier Magazijn 1181. Beeld © Marco Okhuizen

In Amstelveen komt in het oude pand van Hudson's Bay (en daarvoor van V&D) een nieuw warenhuis, Magazijn 1181. Mogelijk is het de opmaat naar iets groters, de eigenaren denken zelfs aan maximaal tien vestigingen.

Magazijn 1181 (naar de postcode van de wijk in Amstelveen) wordt geen outletwinkel in de zin dat mensen naar een outlet kijken. Het concept ademt echter wel outlet. "We zijn een beetje outlet", legt Sander van Zetten uit. Samen met Peter van der Hooft begint hij aan de winkel die over negen dagen opent.

De eerste drie maanden zal weliswaar 95 procent van de spullen die in de winkel liggen afgeprijsd zijn, maar dat is vanwege het thema corona. Om zo overtollige voorraden van winkels die de twee al hebben en voorraden van leveranciers weg te zetten.

Er is veel gespeculeerd of er ruimte is voor een nieuwe V&D in Nederland, maar dat zijn we niet, zegt Van Zetten.

Reguliere collectie én korting

Vanaf eind augustus is het de bedoeling om ook een reguliere collectie te verkopen, Die zal dan zo'n 80 procent van de collectie moeten uitmaken. De rest wordt producten met korting. Van Zetten denkt dan aan een tafel met t-shirts of truien met de aanbieding 'twee voor de prijs van één'.

Nu hebben hij en Van der Hooft de jeansketen Big L, die vijf vestigingen heeft. Verder hebben ze twee outletwinkels, in Lelystad en in Roermond, waar outletcentra staan.

"Van Hooft zou gaan afbouwen en ik zou nog vijf jaar doorgaan, we hebben lang gekeken naar opvolgers. Toen kwam deze crisis en dan ga je toch kijken wat je gaat doen", aldus Van Zetten.

'Heel flexibel'

"We zijn heel flexibel." Het pand in Amstelveen zijn we tegenaan gelopen, zegt hij. "Dat is ook ondernemen, je ziet kansen en probeert door te pakken". Het pand is gehuurd voor één jaar, daarna kan de huur worden verlengd met drie maanden.

Het ziet er naar uit dat er een flinke korting op de huur is bedongen. "Er zijn niet zo heel veel partijen meer die in dit soort panden willen gaan zitten, zegt Van Zetten veelzeggend.

'Kansen voor middensegment'

Dit is de aanzet tot waarschijnlijk meer dan een outletwinkel, mogelijk tot een V&D-achtige winkel, zegt retaildeskundige Hans van Tellingen van onderzoeksbureau Strabo.

Hij ziet kansen voor een warenhuis in het middensegment.

'Outlet in de binnenstad'

"Eigenlijk brengen ze een outletwinkel naar de binnenstad", reageert Kitty Koelemeijer, hoogleraar Marketing & Retailing aan Nyenrode Business Universiteit. Ze denkt dat je met de combinatie lage huur en partijen kleding die overblijven of van winkelketens die het niet redden goede marges kunt maken.

Ze zijn heel flexibel, misschien verschuiven ze naar een ander pand als het huurcontract afloopt, oppert ze.

'Handige ondernemers'

Retaildeskundige Rupert Parker Brady is niet zo gecharmeerd van het concept. Hij spreekt van een 'prachtig ronkend verhaal'. De initiatiefnemers omschrijft hij als 'handige ondernemers die inspringen op een gat in de markt en hopen daar geld mee te verdienen, nog even voor hun pensioen'.

Over de naam Magazijn 1181 is hij niet te spreken, die zegt namelijk niet wat het is.

'Meer van het oude'

"Dit is meer van het oude", reageert Cor Molenaar, hoogleraar e-marketing aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Magazijn 1181 wil vier keer per jaar een ander thema hebben, maar dat moet volgens Molenaar bij wijze van spreken veertig keer per jaar zijn, vergelijkbaar met Zara en H&M.

Daarbij wordt er volgens hem geen rekening gehouden met de omschakeling van aanbodgericht naar vraaggericht. Voorheen lagen er gewoonweg producten in de winkel die je kon je kopen. Maar dat moet veel meer worden: wat willen de klanten? Dan gaan we dat aanbieden, zegt hij.