RTL Nieuws RTL.nl

Let op, binnenkort verhuist RTL Nieuws naar RTL.nl

Al onze nieuwsberichten en video’s vind je straks op RTL.nl.

Neem alvast een kijkje

Ga naar de inhoud
Bedrijven

ACM: pakketbezorging kan beter met meer afhaallocaties

Beeld © ANP

Er wordt nog te weinig gebruik gemaakt van alternatieve bezorgpunten voor pakketjes, concludeert de ACM. Om klaar te zijn voor de toekomst moeten bedrijven als PostNL, DHL en UPS zorgen voor meer afhaallocaties.

Je pakketje afhalen bij de supermarkt, boekhandel of in een pakketkluis heeft allerlei voordelen, schrijft de Autoriteit Consument en Markt (ACM) in een marktstudie. Jij hoeft niet thuis te blijven voor je pakketje, maar haalt het op als het jou uitkomt.

En zo'n pakketpunt of -kluis is beter voor het milieu, want de bezorgbus hoeft niet naar jouw huis te rijden. Bovendien maakt het bezorging efficiënter en goedkoper voor de vervoerder.

PostNL:
Meer lezen
PostNL: meer pakjes en kaarten, maar ook meer kosten door corona

Weinig pakketjes op een alternatieve locatie

Ondanks al deze voordelen wordt er nog te weinig gebruik gemaakt van zulke alternatieve bezorgopties, concludeert de ACM.

In 2018 bestelden we slechts 5 procent van alle pakjes voor bezorging op een pakketpunt. Pakketkluizen of bezorging in een kantoorpand zijn iets meer in trek: 13 procent van de pakketjes werd besteld om te worden afgehaald in een kluis of op een andere locatie.

 

Geen locatie op loopafstand

Dat pakjes direct naar een bezorgpunt laten sturen nog niet zo populair is, komt volgens de ACM onder meer doordat het concept relatief nieuw en onbekend is. Bezorgers zetten er pas sinds een paar jaar op in. Bovendien heeft lang niet iedereen zo'n afhaallocatie in de buurt.

Uit de analyse van ACM blijkt dat het aantal huishoudens met een bezorgpunt op loopafstand (500 meter of minder) ligt tussen de 16 en 52 procent, afhankelijk van welke vervoerder het pakket bezorgt. PostNL heeft het grootste percentage afhaallocaties op loopafstand.

Corona-drukte

De locaties die er zijn, hebben het druk in coronatijd. De branchevereniging voor pakketpunten (VVP) riep de vervoersbedrijven onlangs nog op actie te ondernemen. Het zou helpen als er winkels komen waar je voor meerdere pakketdiensten terecht komt, suggeerde de VVP-voorzitter.

De ACM adviseert pakketvervoerders om het aantal servicepunten uit te breiden, zodat meer consumenten te voet hun pakje kunnen afhalen. "Dit verhoogt de efficiëntie en draagt bij aan een duurzamere pakketbezorging", schrijven de onderzoekers.

Nederland loopt achter op België en Scandinavië

Bovendien loopt Nederland achter op andere Europese landen. In België, Denemarken, Estland en Finland zijn er meer pakketkluizen per inwoner dan bij ons.

Dat is opvallend, want Nederland behoort volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) wel tot de koplopers wat betreft e-commerce.

DHL
Lees ook
DHL niet blij met overname Sandd, bang voor machtspositie PostNL

Samen gebruik maken van locaties

Pakketvervoerders zeggen dat ze hun netwerk graag zouden uitbreiden. Waarom lukt dat niet? Volgens de ACM zijn de kosten van het plaatsen van zo'n afhaalkluis soms een drempel. Verder doet de gemeente soms moeilijk over de plaatsing van pakketkluizen.

De onderzoekers komen met oplossingen, bijvoorbeeld dat vervoerders gebruik kunnen maken van bestaande initiatieven. Er bestaan al online platforms waar mensen zich kunnen melden om in ruil voor een kleine vergoeding pakketjes voor buurtgenoten in ontvangst te nemen.

Bij
Lees ook
Bij deze buren haal je zonder schuldgevoel pakketjes op

Eén bezorgpunt voor meerdere pakketdiensten

Daarnaast zouden ze elkaars bezorgpunten kunnen delen. Op dit moment zijn bezorgpunten bijna altijd exclusief voor één pakketvervoerder. Je kunt er dus bijvoorbeeld alleen terecht voor je PostNL-pakketjes, maar niet voor je DHL-bestellingen.

Als de pakketvervoerders hun locaties delen, kan het aantal huishoudens met een bezorgpunt op loopafstand stijgen tot 75 procent.

Kwestie van marketing

Pakketvervoerders hebben nu vaak exclusieve locaties om zich van elkaar te onderscheiden. Ze willen liever niet dat hun logo naast dat van de concurrent staat. Maar dat marketing-nadeel weegt volgens de ACM niet op tegen het gemak, de milieuvoordelen en de kostenefficiëntie voor de bezorgers.

De markt van thuisbezorgen van pakketten groeit namelijk flink. Het aantal pakketten steeg van 420 miljoen in 2017 naar 504 miljoen in 2018. Naar verwachting is het aantal in 2019 nog verder gestegen. Om al die pakketjes te blijven bezorgen, moeten de bezorgbedrijven innoveren.

Pakketbezorgers
Lees ook:
Pakketbezorgers zetten in op afhaalkluizen