RTL Nieuws RTL.nl

Let op, binnenkort verhuist RTL Nieuws naar RTL.nl

Al onze nieuwsberichten en video’s vind je straks op RTL.nl.

Neem alvast een kijkje

Ga naar de inhoud
Bedrijven

Aandeelhouders Air France-KLM stemmen voor bonus topman Smith

KLM-topman Pieter Elbers en Air France-KLM-topman Ben Smith bij de presentatie van de jaarcijfers in februari. Beeld © ANP

Een grote meerderheid van de aandeelhouders van Air France-KLM heeft zojuist voor de bonus van de Canadese topman Ben Smith over 2019 gestemd. Ook zijn langetermijnbonus voor de komende jaren blijft staan. De Nederlandse staat, die 14 procent van de aandelen bezit, stemde wel tegen.

Smith krijgt daarmee bovenop zijn vaste salaris van negen ton van vorig jaar sowieso een bonus van 768.456 euro.

Hoewel Air France-KLM ieder dubbeltje moet omkeren om de coronacrisis te overleven, stemde de aandeelhouders voor zijn variabele loon, dat nog ging over het jaar voor de coronacrisis, toen het bedrijf meer omzet, maar minder winst maakte.

Nederland staat alleen

De Nederlandse en Franse staat bezitten opgeteld 28,3 procent van de aandelen van het bedrijf, waarvan 14 procent in handen is van Nederland. Minister Wopke Hoekstra (Financiën, CDA) liet eerder vanmiddag bij RTL Z al doorschemeren tegen de bonus te hebben gestemd. Dat hielp maar weinig: 81,01 procent stemde uiteindelijk voor, waaronder ook de Franse staat.

Datzelfde gold voor de langetermijnbonus van Smith, die deels wordt uitbetaald in aandelen en zo kan oplopen tot maximaal 2 miljoen euro. Door eveneens een overgrote meerderheid van de stemmen - en ondanks Nederlands verzet - behield de Canadese topman ook deze bonus voor de komende jaren. Zo opgeteld verdiende Smith over 2019 in totaal 4 miljoen euro.

'Niet de tijd voor bonussen'

"Zoals we steeds hebben gezegd: we zitten in een crisis en er is veel belastinggeld nodig om bedrijven en werknemers door deze crisis te loodsen", zegt Hoekstra in een eerste reactie. "Dit is daarom niet de tijd voor bonussen voor bestuurders van bedrijven die we moeten steunen", aldus de minister.

Hoekstra:
Lees verder:
Hoekstra: onze stem over bonus Air France-KLM zal niemand verrassen

Op 23 april werd duidelijk dat Smith wel afziet van zijn verwachte bonus voor dit jaar en een kwart van zijn salaris, al was dat onder grote druk. KLM-baas Pieter Elbers levert 20 procent aan salaris in.

'Vrije val'

Air France-KLM verkeerde al snel in financiële nood nadat het internationale vliegverkeer werd stilgelegd om de pandemie in te dammen. Het bedrijf raakte in maart volgens financieel directeur Frédéric Gagey in 'een vrije val'.

Het aantal vluchten van het bedrijf nam af met circa 90 procent, benadrukte Smith nog eens tijdens zijn presentatie. Het nog wel doorgaan van vrachtvervoer noemde hij cruciaal voor het voortbestaan van het bedrijf.

Topmannen
Lees ook:
Topmannen Air France-KLM buigen voor druk: leveren bonus en salaris in

Eigen vermogen verdampt

Het afgelopen kwartaal leed de luchtvaartcombinatie een nettoverlies van 1,8 miljard euro, bleek eerder deze maand. Bij KLM ging het om een operationeel verlies van 275 miljoen, bij Air France om 536 miljoen euro. Dit nog los van een kleine 1 miljard euro aan doorlopende kosten.

De cijfers waren desastreus: eind maart was het eigen vermogen van het bedrijf verdampt van 2,3 miljard tot 185 miljoen euro. Het tweede kwartaal staat het bedrijf nagenoeg zeker een nog grotere financiële klap te wachten.

Air
Lees ook:
Air France-KLM: verlies van 1,8 miljard, eigen vermogen verdampt

Dubbele staatsteun

De Europese Commissie ging op 4 mei akkoord met 7 miljard euro aan staatsteun van de Franse overheid. Die steun bestaat uit een lening en staatsgaranties op andere leningen, om te voorkomen dat het concern failliet gaat door het abrupte wegvallen van zijn activiteiten, wat ook de Franse economie een dreun zou geven.

Over Nederlandse steun is nog geen definitief akkoord. Het kabinet wil KLM steunen met een pakket ter waarde van 2 tot 4 miljard euro, maar hierover is nog geen financieringsovereenkomst met banken. Ook vergt deze extra kapitaalinjectie nog toestemming van de Europese toezichthouder.