@3Het wordt financiëel nòg erger:Statushouders zoveel mogelijk naar hotels, ook zonder goedkeuring gemeenten - https://nos.nl/l/2514610�...
@1Rond "contacten" met Rusland, maar ook China, zijn altijd al wild-west verhalen geweest. Er zijn echter op het geheel, maar weinigen, die è...
Schandalig dit weer.Gek dat deze "tekorten" alleen maar in Nederland spelen. Ook de prijzen van medicatie, zijn in het buitenland vaak goedkop...
@17Bij oorlog aan oorlogsrecht doen , betekent verlies.Nog geen ene oorlog meegemaakt waar ze zich volledig aan oorlogsrecht hebben gehouden...
@7 Dat is juist en dat komt door een oerdomme constructie. Aan elk mbo-diploma hangt een zak geld voor de school, zo’n 5000 euro dacht ik, maa...
@6Dat laatste is maar al te waar.Wel is het MBO uitgekleed door telkens het niveau omlaag te halen.Wat trouwens in ons hele onderwijs ...
Er is altijd onderscheid m.b.t. educatie. Wie een doctorstitel heeft is opgeleid t/m het hoogste niveau in deze zin dat er niets anders meer is ...
Weten jullie ook welke partijen niet getekend hebben tegen het antisemitisme deze week ?Het door de Turken bestuurde Denk en het door de Russe...
@59Iedere keer weer over mijn ziekte beginnen zoals in @57 Wat ben jij toch een goor achterlijk stuk vreten ...
@59Waar ben je nou met die gore vieze bek van je ?...
@46 Nee, probeer eens wat abstracter te denken en niet van alles complotterig aan elkaar te macrameeën. Niet corona wordt aan vergroot bewustzijn gekoppeld, maar de genomen maatregelen (die ook om een andere reden genomen hadden kunnen worden).
Vergelijk het hiermee:
Scholen en sportverenigingen constateren dat er van alles soepeler verloopt (=effect) nu de ouders kinderen niet tot in de klas brengen of langs het veld staat (=maatregel). De reden van die maatregel staat daar los van.
@48 "Inclusief de doden die nu vallen? (bijna 6 miljoen wereldwijd)"
Domme conclusie.
Artikel gaat erover wat mensne zeggen te gaan doen NA de Coronacrisis.
En de schrijver stelt dat het wat hem betreft, NA de Coronacrisis, zo rustig in de lucht mag blijven.
Leer eens lezen voordat je begint te schrijven.
@51 "Nee, probeer eens wat abstracter te denken"
In zijn geval: Wanneer je het woordje "abstracter" wegstreept, blijft er voor hem alsnog een enorme uitdaging.
@50
Oeps ik bedoelde 6 miljoen besmettingen (en 350.000 doden) maar nog steeds een hoge prijs
@54
Ja, maar *zonder* de beperkende maatregelen waren dat er dus nog veel meer geweest.
En mijn opmerking dat de huidige toestand wel zo mag blijven was ook niet echt serieus bedoeld, maar meer om een beetje te stangen. Ja, als niet-autobezitter en fervent fietser in het mooie Twentse buitengebied geniet ik nu van de blauwe luchten en de relatieve rust op de wegen (al zijn er wel *veel* meer fietsers ...), maar ik snap ook wel dat dit slechts tijdelijk is, en ook dat de achterliggende reden nogal grimmig is -- namelijk dat we uit alle macht proberen te voorkomen dat nog veel meer mensen ziek worden en doodgaan.
@40
"half dozijn"...
De Randstad heeft zonder de beperking van het vliegen door Corona vrijwel altijd een sluierbewolking hangen, het zijn geen strepen meer.
Niet zo heel gek: 1 kilo kerosine wordt omgezet in 38.000 kubieke meter waterstofdamp. Bovendien stoot een startende wide-body het equivalent uit van 1.000.000 vrachtwagens aan fijnstof.
Met 500.000 vluchten per jaar is er zelden blauwe lucht te zien in de Randstad.
Wat nu ook begint op te vallen is het waanzinnige heldere water in rivieren en kanalen en sloten in de regio.
Helaas gaan de politici hier niets mee doen; het is slechts een indicatie hoe extreem vervuilend luchtvaart is. Maar ja, de waanzinnig krachtige lobby heeft luchtvaart buiten alle klimaatakkoorden gehouden en nu kan iedereen daadwerkelijk zien waarom.
We moeten die luchtvaart eerlijk belasten zodat het opruimen van de t-zooi en het compenseren van de t-herrie door de sector zelf betaald worden.
Bovendien kost die bedrijfstak ons per jaar honderden miljoenen euro's, aan kerosine en tickets zo al €2 miljard.
@56
"[half dozijn]"
Mja, dat is dus hier in Twente ...
"De Randstad heeft zonder de beperking van het vliegen door Corona vrijwel altijd een sluierbewolking hangen, het zijn geen strepen meer."
Vroeger moest ik vrij regelmatig in Rotterdam en omstreken zijn, en zodra ik station Woerden voorbij was, werd ik al depressief van alle beton en snelwegen. Met de lucht is het dus niet veel beter gesteld ... Ben erg blij dat ik daar tegenwoordig vrijwel nooit meer heen hoef.
"We moeten die luchtvaart eerlijk belasten ..."
Absoluut. Ik vind het absurd dat de meest vervuilende en overlastgevende vorm van vervoer nog steeds zwaar gesubsidieerd wordt -- niet alleen door vrijstelling van accijnzen en heffingen die voor letterlijk iedere andere bedrijfstak gelden, maar ook door jaarlijks miljarden aan overheidssubsidies voor vooral kleine, op zichzelf volstrekt onrendabele luchthavens waar prijsvechters op vliegen. Maar zelfs Schiphol verdient zegge en schrijve slechts een euro of vier, vijf per passagier.
En vergeet ook niet dat al die tien- tot misschien wel honderdduizenden mensen met gezondheidsschade door de overlast en de vervuiling ook niet niks kosten. Het zou me niks verbazen wanneer Schiphol onder de streep zelfs nu al niet eens winstgevend is als je alle negatieve, tot dusver geëxternaliseerde effecten meerekent.
@57
"En vergeet ook niet dat al die tien- tot misschien wel honderdduizenden mensen met gezondheidsschade door de overlast en de vervuiling ook niet niks kosten. "
Zeer zeker waar.
Er is onderzoek naar gedaan door het RIVM. Hart en vaatziekten komen significant vaker voor, kinderen hebben vaker problemen met longziekten en ook met concentratieproblemen. 130.000 mensen ondervinden dan ook 'ernstige overlast' (15 keer of vaker per nacht wakker gebulderd), 1 miljoen mensen ondervinden overlast.
En dan een overheid die sinds 1980 maar roept 'meer! meer! meer!' terwijl de bedrijfstak voor ce BV NL ernstig verlieslatend is. Niet alleen dom, ook eenvoudigweg schadelijk voor de volksgezondheid en in strijd met grondwet artikel 21.
In de hopeloos overbevolkte Randstad kun je vaak zonder auto, maar dat geldt niet voor de rest van Nederland.
Ik woon in de provincie Groningen. Daar heb je zonder auto een probleem. Onze auto rijdt maar 2000 km per jaar, voornamelijk privéritten, zakelijke benodigdheden kun je steeds vaker alleen per koerier krijgen.
Velen vinden dat vliegen duurder moet worden, ze vergeten daarbij dat voor lange afstanden er geen alternatief is.
* Verwijderd door de redactie *
* Verwijderd door de redactie *
* Verwijderd door de redactie *
@61 Dan word het tijd dat je eens zo'n cursus gaat volgen want je hebt totaal geen benul waar je het over hebt!
@62 Als je het maar regelmatig genoeg in één zin of verhaaltje aan elkaar praat, is dat "linken aan".
Timmerfrans probeert het al een tijdje.
@53 Abs... Abs... Abst......
Laat maar zitten
@7 " de tokkies ook niet heel erg zal missen" Dus jij en je vrienden gaan niet.
@37 ,
"Waarmee je corona en klimaat aan elkaar probeert te linken. HOU DAAR MEE OP !
Je lijkt TimmerFrans wel. Die probeert het ook constant. "
Ondertussen link je zelf nog steeds met dat infantiele grapje iemands voornaam aan zijn achternaam.
Overigens is het leggen van de link wel een beetje onzinnig, want zelfs als mensen willen dat de voordelen (minder vervuiling) blijven, dan nog zijn ze niet bereid tot de offers.
Het werkt ook sowieso niet. Er zou op jaarbasis ongeveer 8% minder uitstoot zijn terwijl we het halve jaar de economie lam hebben moeten leggen. Dus praktisch is het sowieso een beetje een onzinnige onderneming om die twee dingen aan elkaar te koppelen.
Om vervuiling en klimaatverandering tegen te gaan, moeten we heel anders te werk gaan dan we nu doen vanwege de coronacrisis. Misschien heeft de coronacrisis tot een groter besef geleid dat het anders moet. Helaas is die crisis geen goede inspiratiebron van hoe het werkelijk anders kán.
Ik hoor bij de groep die juist meer met de auto gaat doen en niks meer in het OV coronavervoer.
* Verwijderd door de redactie *
@67 Oeoeoeoeoi waaaaaaat erruuuuug.
Kost ook miljarden natuurlijk, net als die achterlijke plannen van Timmerfrans.
Wat heb je eraan dat de lucht zo lekker schoon is als je niets meer te eten hebt en geen dak boven je hoofd, geen medische zorg?
Nou, dat autogebruik beperken lukt me de laatste 2 maanden prima.
@72 Heb je geen medische zorg meer?
@49 "het scheelt wel een flinke berg uitstoot -- het klimaat vaart er wel bij!"
Het milieu zul je bedoelen.
Het klimaat is veel complexer en laat zich amper beinvloeden door de situatie op een bepaalde planeet.
@75
Het milieu ook, maar inderdaad, je hebt gelijk, het klimaat zal vooralsnog weinig invloed ondervinden van de huidige (en vrijwel zeker tijdelijke) verlaagd uitstoot.
Discussies worden automatisch na 96 uur gesloten
Het is niet meer mogelijk om nog te reageren bij deze discussie.