Biologisch is heel gewoon geworden: iederéén koopt nu onbespoten fruit en groente
Koken & etenHet aantal mensen dat biologisch eten koopt is opnieuw gegroeid, meldt brancheorganisatie Bionext. Vooral het aantal mensen dat af en toe biologisch kiest groeit. Toch lopen we enorm achter op het buitenland.
Het is inmiddels moeilijker om een huishouden te vinden dat nooit biologische voeding koopt dan een huishouden waar dat wel gebeurt. Volgens nieuw GfK-onderzoek, in opdracht van Bionext blijkt dat bijna elke Nederlander in 2019 wel biologische producten heeft gekocht . 95,1 procent luidt het precieze cijfer in het rapport dat vandaag verschijnt. Met name de groep consumenten die af en toe voor biologisch kiezen, is gegroeid. Vorig jaar kocht nog zo'n 70 procent weleens biologisch voedsel.
Goed nieuws, vindt directeur Michaël Wilde van Bionext, ook al gaat het nog steeds om slechts een klein gedeelte van de markt: 4,3 procent. Dat kun je trouwens ook nog positief opvatten, vindt hij. ,,Er zijn kansen om nog verder te groeien om de wereld beter te maken en leefbaar te houden voor onze kinderen.”
Nederland loopt daar beetje achter. We bungelen ook onderaan de lijst van landen als het gaat om het areaal dat biologisch is in ons land
De overgrote meerderheid van de huishoudens (89 procent) koopt volgens Bionext biologische producten gewoon in de supermarkt. De stijging is volgens de producenten vooral te verklaren door het toenemende aanbod. Opvallend is dat meeste kopers bewust biologisch kopen: 85 procent zegt voor biologisch te kiezen vanwege de achterliggende waarden: milieu-, diervriendelijkheid en puur. Volgens Wilde zijn eieren, groente en fruit ‘instapproducten’. Dat heeft wellicht te maken met de afwezigheid van ‘gewasbeschermingsmiddelen’, zoals de bestrijdingsmiddelen tegen ziekte en insecten officieel heten.
Supermarkten kunnen ook op een positieve manier vertellen over biologische voeding. Een Zweedse supermarkt deed dat op een ludieke manier bij de bananen: de reguliere bananen waren 99 cent en biologische de helft duurder. Een medewerker had op het kaartje van de doorsnee-exemplaren: bespoten bananen gezet. Een Deense super zette een winkelwagen bij het eierenschap en vertelde dat kooikippen precies zo'n zelfde ruimte tot hun beschikking hebben. ,,Ik ben niet zo'n fan van zulke acties, maar het geeft wel aan dat je als supermarkt met je klanten kunt communiceren", zegt Wilde. Voordat hij een half jaar geleden bij Bionext begon, werkte hij 13 jaar in de biologische landbouw. ,,Daar hadden we een campagne ‘Bijen houden van biologisch'. Daar kan niemand tegen zijn. Dat werkte heel goed.”
Wat dat betreft kunnen we veel leren van het buitenland, aldus Wilde. Van de Scandinavische landen bijvoorbeeld, maar ook van Duitsland en Zwitserland. ,,Nederland loopt achter. We bungelen ook onderaan de lijst van landen als het gaat om het areaal dat biologisch is in ons land. Dat is nu 4,1 procent.” Oostenrijk is koploper met 23,4 procent aandeel biologisch van de hele markt, gevolgd door Estland (19,6 procent) en Zweden (19,2 procent).
De klant wil wel. Het is geen kwestie van imago, van ‘kijk mij eens goed bezig zijn’, zo lijkt de enquête uit te wijzen. De meeste kopers (85%) beweren niet te kiezen voor biologisch om die reden, maar omdat ze echt waarde hechten aan alles dat bij biologisch hoort: het milieu, diervriendelijkheid, puur en zonder onnodige toevoegingen.
Soundmixshow
Eerlijk is eerlijk: het prijskaartje is óók erg belangrijk. ,,Als het verschil tussen biologisch en niet-biologisch kleiner wordt, gaat er meer van over de toonbank”, weet Wilde. Toch speelt er volgens hem ook iets curieus’ mee. ,,Buiten de supermarkt zijn mensen bewuste burgers”, schetst hij. ,,Maar ga je naar binnen dan is het alsof je bij Hennie Huisman in de Soundmixshow door het poortje stapt. Dat je heel iemand anders bent geworden en alleen op prijs bent gericht.”
De prijs noemen consumenten inderdaad nog steeds als grootste barrière: twee derde van de huishoudens geeft aan vaker biologisch te kopen als het goedkoper zou zijn. Het prijsverschil tussen biologisch en niet-biologisch is wel kleiner dan 5 jaar geleden, zo blijkt uit een vergelijking die de Consumentenbond vorig jaar uitvoerde. ,,Toen waren biologische producten gemiddeld 2 keer zo duur als niet-biologische, nu nog 1,75 keer. Door die verschuiving zijn biologische producten, met name seizoensproducten, nu vaak zelfs goedkoper dan A-merken.”
Zo gaat het eraan toe bij een biologische boerderij:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMvoor jou geproefd15
De magere kwark uit deze supermarkt wint onze test: 'Zo hoort kwark te smaken’
-
Amerikaanse wetenschapper: 'Kopje thee smaakt het best met zout’, Britten onthutst
Een kop thee met zout veroorzaakt letterlijk een storm in een glas (heet) water in Groot-Brittannië. Een Amerikaanse wetenschapper claimt met een schepje zout het beste recept voor een kop thee te hebben gevonden. En dat raakt een gevoelige snaar bij de Britten, die verknocht zijn aan de warme drank. -
PREMIUMProefpanel
Getest: tompoucen uit de supermarkt, deze moet je niét eten: ‘Het deeg is taai en de vulling lijkt op vla’
Zaterdag is het Koningsdag. Dan gaan we weer massaal aan de tompouce. Nu (vaak) bedekt met oranje glazuur, en die straks weer roze of geel is. Maar het gaat niet om de bovenkant, zo blijkt. ,,Het is het bladerdeeg en de gele room waar het om draait.’’ -
Zuivelcampagne ‘onjuist en misleidend’: Wakker Dier krijgt gelijk op twaalf punten
Wakker Dier is door de Reclame Code Commissie deels in het gelijk gesteld bij klachten over een campagne van de Nederlandse zuivelproducenten. De dierenwelzijnsorganisatie had een serie klachten ingediend over de campagne ‘Nederland draait op zuivel’, die volgens Wakker Dier onjuiste en misleidende informatie bevatte. -
Consumentenbond
De beste espressomachine is ruim drie keer duurder dan de nummer 2
Ben je een echte koffieliefhebber? Dan is het overwegen van een halfautomatische espressomachine de moeite waard. Wat is de beste pistonmachine? En welke heeft de beste prijs-kwaliteitverhouding? De Consumentenbond geeft antwoord.
-
PREMIUM52
Hoe gezond zijn melkvervangers zoals havermelk: ‘Bevatten geen cholesterol, maar ze verschillen veel’
-
-
-
PREMIUM
Alles duurder? Eten in dit restaurant wordt juist goedkoper: ‘Het is een risicootje’
In deze dure tijden nam eigenaar Frank Streefland (38) van De Nieuwe Polderkeuken een gewaagde beslissing: de prijs van een driegangenmenu in zijn fine dining-restaurant ging van 62 naar 49,50 euro. ,,Het is een risicootje, maar ik moet wat teruggeven aan de gast.”Stolwijk -
Schoonmaaktip
Lenteschoonmaak voor je tuinset: dit sopje gebruik je het beste om weervlekken uit je kussens te krijgen
Vanaf Koningsdag wordt het weer warmer en dat betekent dat we weer op ons terras gaan zitten. Tijd om die kussens uit de opslag te halen en vlekvrij op de tuinset te leggen. Schoonmaakexpert Marja Middeldorp weet als geen ander hoe je algen-, weer en vetvlekken uit tuinkussens en markiezen kunt krijgen.
-
Aangebrande kipkluiven of slappe patat? ‘Maaltijd moet goed zijn, dat is wat je hebt besteld’
-
Oud-trainer Adele hekelt kritiek: ‘Ze wilde niet dun worden, maar gezond’
De voormalige personal trainer van Adele vindt het onverteerbaar dat mensen de afgelopen dagen vraagtekens plaatsten bij het aanzienlijke gewichtsverlies van de zangeres. Pete Geracimo benadrukt op Instagram dat de Britse het op eigen kracht heeft gedaan. ‘Deze metamorfose is niet voor de verkoop van albums, publiciteit of om een rolmodel te zijn. Ze doet het voor zichzelf en zoon Angelo.’ -
-
PREMIUM
Voor 2,38 euro bereidt chef-kok Herman den Blijker een topmaaltijd: ‘Is helemaal niet moeilijk’
Rotterdam