Comeback van de kleintjes: waarom automerken (én startups) ineens weer op dwergauto’s duiken
Zo’n 50 jaar geleden verdween het fenomeen ‘dwergauto’, ingehaald door betere alternatieven, plotseling uit het straatbeeld. Sinds kort zijn de mini-modellen juist weer in opkomst: deze piepkleine auto’s, als je ze al zo mag noemen, staan klaar om de binnenstad te veroveren.
De BMW Isetta, de Messerschmitt en de Goggomobil: zo maar wat voorbeelden van piepkleine automodellen uit de jaren ‘50. Tijdens de wederopbouw waren die kleintjes de manier voor autofabrikanten (danwel voormalig vliegtuigbouwers) om het grote publiek weer mobiel te krijgen. In eerste instantie bleek dat een goed idee, maar al snel werden de dwergauto’s uit de markt gedrukt door de Citroën 2CV, de Volkswagen Kever, de Mini en de Fiat 500. Die waren ruimer, veiliger en sneller, terwijl ze nauwelijks meer kostten dan hun kleinere rivalen. En zo viel binnen tien jaar het doek alweer voor de meeste modellen.
Anno 2020 maakt de supercompacte auto een heuse comeback. Van avontuurlijke startups tot de grote, serieuze autofabrikanten: steeds vaker flirten ze met de toekomst door extra kleine modellen aan te kondigen. Dat heeft alles te maken met de verwachte toename van het aantal megasteden: volgens diverse voorspellingen woont in het jaar 2050 zo’n 66 procent van de wereldbevolking in een stedelijk gebied. Ruimte in die binnensteden wordt alsmaar schaarser en autofabrikanten spelen in op die ontwikkeling.
Inwoners van onder meer Amsterdam en Rotterdam zijn inmiddels bekend met de Biro, een wat vreemd ogend vierkant deelautootje dat gebruikers te pas en te onpas op de stoep parkeren. Stadsbesturen broeden nog altijd op (parkeer-) regels voor dit soort voertuigen, maar het is een feit dat er meer modellen aan komen. Stuk voor stuk zijn ze elektrisch, de één is nog extremer dan de andere maar al deze moderne mini’s hebben gemeen dat je ze – nu of straks – daadwerkelijk kunt kopen.
Toyota: 10 jaar studie
Ook één van de grootste autobouwers ter wereld let op de kleintjes. Toyota bestudeert al 10 jaar hoe een ideale stadsauto er uit moet zien. In 2013 kwam het met de i-Road, een geinige tweezitter die kantelt als een motorfiets in bochten. Na een mislukt deelproject in Tokio en Grenoble besloot Toyota een serieuzer alternatief te ontwikkelen: in de 2.49 meter lange ‘Ultra Compact BEV’ (een werknaam, aldus Toyota) kunnen twee mensen naast elkaar zitten, 100 kilometer elektrisch rijden met een maximumsnelheid van 60 kilometer per uur. Eind 2020 komt hij naar alle waarschijnlijkheid al op de markt, om te beginnen in Japan.
Ami: ‘brommobiel’ van Citroën
Waar Renault al jaren weinig succes boekt met de Twizy, zoekt landgenoot Citroën de andere grens op van het fenomeen ‘auto’. De 2.41 meter lange Ami is feitelijk een brommobiel: hij kan 45 kilometer per uur en valt te besturen zonder autorijbewijs. De Ami is bedacht als deelauto (in Frankrijk rij je hem voor zo’n 26 eurocent per minuut) maar is straks ook beschikbaar tegen een maandbedrag van 20 euro. Daarmee heeft Citroën vooralsnog verreweg de goedkoopste ‘stadsauto’, al blijft de inzetbaarheid relatief beperkt. Later dit jaar komt hij ook naar Nederland, onze prijzen zijn nog niet bekend.
YKS1: Rotterdamse innovatie
‘Ik zie de toekomst van persoonlijke mobiliteit en stedelijk transport.’ YKS1, spreek uit ‘Iksie’, is een Nederlandse vinding uit het creatieve brein van Rotterdammer Ronald Schoonrok. Zijn speelse, moderne design sprak diverse investeerders aan en nu is dit ‘sexy stadsautootje’ echt in ontwikkeling. YKS1 haalt maximaal 80 kilometer per uur en biedt plaats aan één inzittende (‘80 à 90 procent zit toch alleen in de auto’) die bovengemiddeld veel plezier moet beleven aan een ritje door de stad, met dank aan een kantelende cabine en speelse rijeigenschappen.
e.Go: plek voor 4
Waar veel moderne dwergauto’s hooguit twee personen kunnen meenemen, biedt de 3.34 meter lange e.Go plek voor vier. De startup uit Aken ontwikkelde eerder een elektrische bezorgauto voor onder meer DHL en kwam meerdere malen in financiële problemen, maar inmiddels is de levering van de e.Go Life gestart. De goedkoopste variant kost in Nederland 16.500 euro en komt zo’n 100 kilometer ver, de duurdere varianten moeten 113 en 145 kilometer halen. De topsnelheid ligt op minimaal 112 kilometer per uur.
Isetta’s: rechtszaak-retro
In 2016 onthulde het Zwitserse Micro Mobility de Microlino. Het tweepersoons bolletje, inclusief retro uiterlijk geïnspireerd op de originele BMW Isetta, was een hit met 17.000 bestellingen. Die auto ging echter nooit in productie vanwege allerhande rechtszaken over plagiaat. Het Duitse Artega ontwierp namelijk een eigen Isetta, de Karo. Inmiddels is de ruzie bijgelegd en komen beide bedrijven met hun eigen variant op de markt. Zowel de Microlino als de Karo haalt (afhankelijk van het accupakket) 125 of 200 kilometer op één acculading en redt 90 kilometer per uur. De basisprijzen verschillen flink: de Microlino gaat zo’n 12.000 euro kosten, terwijl Artega 17.995 euro vraagt voor de Karo.
Smart en Mini: de volhouders
Op dit moment is de Smart Fortwo EQ de kleinste elektrische stadsauto die je kunt kopen. Hoewel het Daimler-concern Smart voor 50 procent aan het Chinese Geely heeft verkocht, komt er over enkele jaren een compleet nieuwe generatie Smarts aan. Tegelijkertijd gaat Mini terug naar z’n basis met een écht kleine Mini: in 2022 presenteert het merk de productieversie van de Rocketman (foto), die zo’n 40 centimeter korter is dan de huidige Mini driedeurs. Ook hier een samenwerking met China: moederbedrijf BMW maakt de elektrische mini-Mini samen met het Chinese autoconcern Great Wall.
‘Krijg ik hier subsidie op?’
Als de aangekondigde subsidie op elektrische auto’s voor particulieren door gaat, is het de vraag of die regeling geldt bij dit soort kleine stadsauto’s. In de plannen van het kabinet staat namelijk dat de auto in kwestie ‘een middenklasser moet zijn met een aanschafwaarde tussen de 12.000 en 45.000 euro’. Hoewel sommige moderne dwergauto’s in de prijscategorie vallen, zijn het bepaald geen middenklassers. Al zou die 4.000 euro wel een mooi extra middel zijn om de doorbraak van elektrische stadsauto’s te laten slagen. De definitieve plannen verschijnen naar verwachting in mei.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
HET GROTE RIJ-IMPRESSIE ARCHIEF
Alle rij-impressies van onze autoredactie vind je hier
-
auto-expert7
Zelfs Porsche en Mercedes hebben er last van: een kleefdashboard
Een lekker zacht aanvoelend dashboard kan na verloop van tijd gaan plakken. Lezer Rob van Olst vraagt zich af wat hiertegen te doen is. Onze auto-expert Niek Schenk geeft antwoord. -
In Zweden kun je geld verdienen door foutparkeerders aan te geven via een app
Inwoners van de Zweedse stad Uppsala kunnen geld verdienen door hun stadsgenoten aan te geven die illegaal geparkeerd staan. Door het intypen van het kenteken van de overtreder op hun telefoon kunnen de Zweden een aardig zakcentje bijverdienen. -
Waarom de dwergauto nooit groot is geworden
In de jaren 50 kwamen ze op als goedkope vervoersoplossing voor het grote publiek, om een decennium later als sneeuw voor de zon te verdwijnen: de dwergauto’s. -
Dronken automobilist ontvlucht politiecontrole met 127 km/u en raakt na rijbewijs ook auto kwijt
Een automobilist heeft het dit weekend wel heel bont gemaakt bij het ontvluchten van een politiecontrole. In Den Haag probeerde hij te ontkomen door op de vlucht te slaan met 127 kilometer per uur, op een weg waar 70 is toegestaan. Bij zijn aanhouding bleek er veel mis: zijn rijbewijs was hij al kwijt, nu ook zijn auto.Den Haag
-
256
Formatiekwartet bekijkt of maximumsnelheid terug naar 130 kilometer per uur kan
-
-
-
PREMIUM
Arie toverde oude boerderij om tot heiligdom voor oldtimers: ‘Alles wat je verkoopt, ben je kwijt he!’
Ooit klonk in de boerderij het geloei van koeien en het geknor van varkens. Nu hoor je alleen nog de moersleutels op de grond kletteren of het piepen van de hefbrug, terwijl het verkeer voorbijraast op de dijk. De hoeve van zijn voorouders is door Arie omgetoverd tot een heiligdom voor een liefhebber van klassieke auto’s.Hoeksche Waard -
auto-expert15
Mag je met een aanhanger nou wel of niet op de linkerrijstroken rijden?
Mag je met een aanhanger nou wel of niet op de linkerrijstroken van een snelweg rijden? Dat vraagt lezer Klaas de Vries zich af. Onze auto-expert Niek Schenk geeft antwoord.
-
PREMIUM
Deze inkomsten moet je opgeven bij de belastingaangifte: ‘Risico op boetes’
-
PREMIUM
Hoe bang moeten we zijn om ernstig ziek te worden? ‘Een deel van onze gezondheid hebben we zelf in de hand’
Het lijkt wel alsof we steeds zieker worden. Bijna zestig procent van de Nederlanders kampt met een chronische aandoening. Toch is er ook goed nieuws: steeds meer aandoeningen zijn beter te behandelen of zelfs te voorkomen. Daarnaast is er ook veel wat we zelf kunnen doen om het risico op ernstige ziektes te verkleinen. Een huisarts, kankeronderzoeker en immunoloog over hoe reëel het is om angstig te zijn. -
-
PREMIUMkeiverliefd op mijn auto
Eerst vond Ciska de Challenger maar saai, nu is ze verliefd op de auto: ‘Meteen vrolijk als Martin ’m start’
Amersfoort