‘Heb ik voor een zwaardere camper een ander rijbewijs nodig?’
VRAAG & ANTWOORD,,U schreef laatst dat het mogelijk is het toegestane gewicht van een kampeerauto te verhogen van 3500 naar 3850 kg. Voor de verkeersregels blijft het dan een personenauto. Maar hoe zit het met het rijbewijs?”, vraagt lezer B. van der Bent zich af.
Autoredacteur Niek Schenk: ,,Voor recreatievoertuigen met een maximaal toelaatbaar gewicht tussen de 3500 en 7500 kg is een ‘licht’ vrachtautorijbewijs nodig. Dit type rijbewijs C1 kun je binnen een paar dagen halen, mits je al rijbewijs B hebt. Het bestaat uit twee beperkte theorie-examens, een praktijkexamen en een medische keuring. Reken op maximaal zo’n 1500 euro aan kosten.”
Onze autoredactie beantwoordt elke week lezersvragen. Mail je vraag naar Niek Schenk.
Meer vragen en antwoorden vind je in ons dossier.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Hoe bang moeten we zijn om ernstig ziek te worden? ‘Een deel van onze gezondheid hebben we zelf in de hand’
-
PREMIUM
Dit zijn de goedkoopste tankstations van Nederland
De brandstofprijzen zijn de afgelopen maanden flink gestegen, in lijn met de stijgende olieprijzen. Op basis van de gemiddelde pomptarieven van de afgelopen maand kun je als automobilist het beste terecht in Overijssel. -
auto-expert21
Dit zijn de veiligste zitplaatsen in een bus
Busvervoer staat als relatief veilig bekend. En toch waren er vorige week vier doden te betreuren bij een eenzijdig busongeval in Duitsland. Lezer Jancko Rijpma vraagt zich af of er wel voldoende eisen worden gesteld aan bussen. Onze auto-expert Niek Schenk geeft antwoord. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Is mijn camper toch een vrachtauto?’
,,Onlangs heb ik het toegestane gewicht van mijn camper laten verhogen van 3500 naar 3850 kg. Volgens de RDW blijft mijn camper daarmee een personenauto. Geldt het bord ‘Inrijverbod vrachtauto’s’ (C7) nu wel of niet voor mijn camper? En hoe zit het met de maximumsnelheid?”, vraagt lezer Joep Gudde zich af. -
237
Elektrisch rijden opeens minder populair, veel te duur en te veel gedoe
De interesse om elektrisch te gaan rijden daalt. Het gros van de Nederlanders vindt de hoge prijs van de stekkerauto’s onoverkomelijk en opladen op straat is maar gedoe.
-
256
Formatiekwartet bekijkt of maximumsnelheid terug naar 130 kilometer per uur kan
-
-
-
PREMIUM38
Lieve Debby: ‘Ik wil geen seksloos leven, ik ben bang dat ik het ergens anders moet zoeken’
Debby Gerritsen weet raad als het gaat over de liefde, lust en relaties. Deze week wederom een seksuele kwestie: de man van Marlene wil geen seks meer en wil er ook niet over praten. Ze wil niet bij hem weg, maar wel graag weer een seksleven. -
PREMIUM
Deze acht nieuwe elektrische auto's van 25.000 euro staan al bijna in de showroom
De hoge prijs is voor automobilisten de grootste barrière om elektrisch te rijden, zo valt te lezen in de nieuwste Elektrisch Rijden Monitor. Maar als de nood het hoogst is, is de redding nabij, want bijna alle grote merken introduceren binnenkort modellen van rond de 25.000 euro.
-
VRAAG & ANTWOORD
‘Wat wordt er nou precies bedoeld met kW en kWh bij elektrische auto’s?’
-
PREMIUM
Terug naar 130 km/uur: wat kost het de automobilist en de schatkist, en hoe zit het met de stikstof?
Wat PVV, VVD, NSC en BBB betreft razen automobilisten straks weer de hele dag met 130 km/uur over de snelweg. Maar wat betekent dat voor de verkeersveiligheid en scheelt het veel reistijd? Hoeveel belastinggeld gaat het kosten? Acht vragen. -
-
PREMIUM
Deze inkomsten moet je opgeven bij de belastingaangifte: ‘Risico op boetes’