Jort Kelder zwengelt coronadebat aan: 1,2 mln kijkers
De kijkcijfers van vrijdag 3 april 2020 (SKO)
Het is een discussie die op een gegeven moment volstrekt onvermijdelijk is: willen we economisch gezien honderd jaar welvaart inleveren of willen we koste wat kost een relatief kleine risicodoelgroep gaan redden? Dit coronadebat is vrijdag flink aangezwengeld door de moedige Jort Kelder. Na zijn veelbesproken uitspraken bij Omroep Friesland, zat hij ’s avonds aan tafel bij Hugo Logtenberg en Sophie Hilbrand. Er keken ruim 1,2 miljoen mensen (27 procent) naar de show op NPO 1.
Moedig, omdat het aanzwengelen van dit debat hem zichtbaar niet geliefd maakt op social media. Veel mensen hebben geen zicht op de macro-economische gevolgen van de coronacrisis en vinden het daarom walgelijk dat iemand er überhaupt aan denkt om het economisch belang voor het redden van mensenlevens te stellen.
Op1-host Sander Schimmelpenninck, tevens de opvolger van Kelder bij Quote, prijst hem: “Veel populistische woede over dit gesprek, dat toch echt gevoerd moet worden. Jammer dat alleen een enkele ondernemer en opiniemaker zich eraan durft te branden.”
Journaliste Wouke van Scherrenburg vindt het weliswaar een relevant debat, maar niet uit de mond van Kelder. “Dit debat moet gevoerd worden maar niet via iemand die over alles een mening heeft aan de talkshowtafel“, bitcht ze, wijzend op iemand anders met dezelfde mening.
Eén ding is zeker: de enorme kosten van het voorkomen van coronadoden liggen nu ter discussie. “Er is uitgerekend dat er 8 miljoen euro per gewonnen levensjaar per persoon wordt uitgetrokken en normaal is dat 80.000. Met die coronacrisis komt daar dus een enorme bak geld bij. Staat u daar achter?“, vroeg Sophie Hilbrand aan staatssecretaris Paul Blokhuis van Volksgezondheid.
Blokhuis wilde zich er nog niet aan wagen, maar vroeg of laat zal hij over de brug moeten komen.
Kelder: “Het idee van: Nederland is nu dicht en dat houden we tot het najaar zo… Jongens, dat is een economische ramp die we de komende twee generaties niet meer teboven komen en daar ben ik niet voor.”
“Over drie weken gaat iedereen deze discussie voeren; ik ben er gewoon te vroeg mee. Er komt gewoon een discussie waarbij we gaan zeggen: hoe gaan we gecontroleerd die economie weer laten lopen?”
Prime time
Over naar prime time: de grote winnaar was The Voice Kids met 1,6 miljoen kijkers (24 procent), gevolgd door Jinek (1,3 miljoen en 23 procent).
NPO 1 bood het meest bekeken alternatief met Bert Visscher: Zelden Zoiets Gezien, goed voor 927.000 kijkers (15 procent).
Het brons is voor NPO 2 dat met Nieuwsuur een mooie 794.000 kijkers (13 procent) neerzette. Verborgen Verleden trok direct ervoor 690.000 kijkers (11 procent).
SBS 6 is de nummer vier met de Wendy van Dijk-show Wie Het Laatst Lacht, waar 762.000 mensen (12 procent) naar keken.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (2,8 miljoen), Zesuurjournaal (1,6 miljoen), Half acht nieuws (1,6 miljoen), EenVandaag (1,5 miljoen), Gesprek met premier (1,5 miljoen), M (997.000), RTL Boulevard (912.000), Editie NL (863.000) en Tijd voor MAX (836.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Op1 (1,2 miljoen), Journaal laat (926.000), Beau Blijft Binnen (644.000), Hart van Nederland (605.000), Frontberichten (570.000) en In het Hart van Nederland (537.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 24 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 22 procent en SBS 6 brons met 9 procent.
Top 15 01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.829.000 02. The Voice Kids (RTL4) 1.613.000 03. Journaal 18:00 (NPO1) 1.596.000 04. Half acht nieuws (RTL4) 1.577.000 05. EenVandaag (NPO1) 1.524.000 06. Gesprek met premier (NPO1) 1.508.000 07. Jinek (RTL4) 1.275.000 08. Op1 (NPO1) 1.240.000 09. M (NPO1) 997.000 10. Bert Visscher Zelden Zoiets Gezien (NPO1) 927.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. NPO1 / 24.0% 2. RTL4 / 22.2% 3. SBS6 / 8.8% 4. NPO2 / 7.8% 5. Vero / 4.2% 6. NPO3 / 3.8% 7. RTL7 / 3.7% 8. NET5 / 3.4% 9. RTL5 / 3.1% 10. RTL8 / 1.7%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 35,6% 2. RTL Nederland 30,7% 3. Talpa TV 17,4% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: RTL