Test Porsche Taycan 4S: elektrisch en toch een echte Porsche
AUTOTESTDe volledig elektrische Porsche Taycan is nu ook leverbaar als 4S: fractioneel minder snel, maar ook veel goedkoper. Je mist het extra motorvermogen geen moment.
Porsche Taycan 4S (530 pk/390 kW), vanaf €109.900
De nieuwe instapversie van de elektrische Porsche Taycan, de 4S, is bijna 50.000 euro goedkoper dan de Taycan Turbo. Dat dankt hij aan zijn minder krachtige motor, die 150 pk heeft ingeleverd, en ook aan het kleinere batterijenpakket, dat je 407 in plaats van 450 kilometer ver brengt.
Eenmaal onderweg valt meteen op dat je de extra paardenkrachten van de Turbo nauwelijks mist. Het vermogen van de 4S is al bijna meer dan je lichaam aan kan. In stand Sport+ zoemt de auto als een ruimteschip dat opstijgt en word je weggeschoten. Al is rustig rijden in de comfortstand net zo leuk. Het extra gewicht van de accu’s merk je nauwelijks. Wel blijf je de aandrijflijn nadrukkelijk horen.
De interieurruimte blijkt voorin wat minder breed dan gehoopt. Ook in- en uitstappen is door de kleine deur niet zo gemakkelijk. Achterin is plek voor grotere kinderen en kleinere volwassenen. Maar verder is deze sportauto verrassend praktisch met zijn flinke bagageruimte. Inparkeren is soms wel lastig, doordat de auto breder en langer is dan-ie lijkt. Ook zit het lage dak soms in de weg als je naar verkeerslichten boven de weg kijkt.
De Taycan heeft een mooi, breed, digitaal instrumentarium. Het is super contrastrijk en overzichtelijk. Het zwarte touchscreen in het midden blijkt helaas erg gevoelig voor vette vingers. De audio-installatie is fenomenaal en klinkt ook bij maximaal volume nog kristalhelder. Je merkt aan alles dat deze auto degelijk is gebouwd. Maar de elektronica vertoont soms storingen. Zo werkte de verkeersbordherkenning in de geteste auto niet goed en het bleek in de regen onmogelijk om het klepje van de laadstekker van buitenaf te openen.
Plus
+ Rijdt bliksemsnel.
+ Uitstekende wegligging.
+ Extreem snelle laadtijden.
+ Relatief goedkoop.
Min
- Beperkte zitruimte achterin.
- Storingen in de elektronica.
- Niet zo makkelijk te parkeren.
Eindcijfer
8,6
Conclusie
De goedkopere versie van de Taycan is onverwacht praktisch, heeft een geweldige wegligging en is nog steeds absurd snel. Met deze prijs zal Porsche ongetwijfeld de rijders van een Tesla Model S kunnen verleiden.
Extra testnotities
De Taycan 4S is voor zakelijke rijders dankzij zijn startprijs van 109.900 euro extra aantrekkelijk in vergelijking met de aanzienlijk duurdere Taycan Turbo. Zij hoeven over de eerste 45.000 euro ‘slechts’ 8 procent bijtelling te betalen. Over de resterende 64.900 euro moet 22 procent bijtelling worden betaald. Bij de duurdere Taycan moet over een veel groter deel 22 procent bijtelling worden betaald.
Helaas is die 109.900 euro een bijna onrealistisch bedrag. Wanneer je een paar handige extra’s aankruist in de optielijst van de Taycan, schiet de prijs al met tienduizenden euro’s omhoog. Typisch Porsche.
De Porsche Taycan 4S levert in qua vermogen en actieradius, maar maakt dat weer goed met zijn ultrasnelle laadtijden. Porsche levert het goedkopere model standaard met de ‘Performance Battery’ die een capaciteit van 79,2 kWh heeft. Optioneel kan de 4S ook uitgerust worden met de ‘Performance Battery Plus’. Wie deze optie aanvinkt, krijgt een vermogen van 571 pk. De prestaties veranderen verder niet, maar de accu is nu 93,4 kWh groot en daarmee net zo groot als in de Turbo en Turbo S. Hierdoor stijgt de actieradius van 407 naar 463 kilometer. Bovendien laadt deze Plus-variant sneller: maximaal 270 kW in plaats van 225 kW.
De Taycan heeft twee versnellingen, dat is bijzonder voor een elektrische auto, maar komt het gevoel van sportiviteit wel ten goede.
Wanneer de auto compleet vol is, geeft-ie een actieradius aan van 354 kilometer. Dat klopt aardig in de praktijk. Op de snelweg is de Taycan zuiniger en wie helemaal niets wil verspillen, drukt op de ‘Range’-knop.
Atypisch voor een Porsche: de automaatbediening zit op het dashboard rechts van het stuur, in de vorm van een klein hendeltje.
Pas op met de contactsleutel. Wanneer je er per ongeluk op drukt, of op gaat zitten, openen de ramen zich tot halverwege. Niet handig als je dit niet door hebt en het regent.
Het synthetisch motorgeluid in deze elektrische auto kun je aan of uit zetten. In de Sport+ stand is het standaard hoorbaar. Het klinkt grappig en is ook buiten de auto te horen.
Rechts zit de AC/DC-aansluiting (op het voorste spatbord, voor wissel- of gelijkstroom dus). Links zit het stopcontact voor de tragere (thuis)laders. Het klepje voor die laadopening schuift omhoog door met je vinger onderlangs de dikke sierstrip naast de laadklep te vegen.
Het opladen van de auto gaat snel, simpel en intuïtief. Een auto met nog een derde van de lading zit ook met trage laders binnen een paar uur weer op 98 procent.
De Taycan heeft een voorbeeldige wegligging in bochten, de besturing is lichter dan in een Porsche 911.
Veel elektrische auto’s remmen op een onnatuurlijke wijze, doordat het vertragen in eerste instantie gebeurt door middel van regeneratie door dynamo’s. In de Taycan voelt dit echter bijna compleet natuurlijk aan. Ook remt de auto niet extra hard af wanneer je het gaspedaal loslaat.
De Taycan 4S doet qua prestaties nauwelijks onder voor de Taycan Turbo: een sprint van 0-100 km/u duurt 4 seconden en de topsnelheid ligt op 250 km/u. (Turbo: 3,2 seconden, 687 pk; Turbo S: 2,8 seconden, 761 pk; beide halen een top van 260 km/u.)
De Taycan 4S ziet er iets anders uit dan de Taycan Turbo en Turbo S. De 4S heeft bijvoorbeeld 19 inch Taycan S Aero-velgen met daarachter rode remklauwen. Opvallender zijn de veranderingen aan de bumpers. Achter vinden we een andere diffuser en voor een andere spoiler. De zijkanten hebben andere skirts.
In ons uitgebreide dossier Autotest vind je alle eerder verschenen tests.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMGeldflaters
Tom wilde geen varken in soep: ‘Meisje haalde schouders op en zei dat we zelf besteld hadden’
-
AUTOTEST
Test DS3 Crossback e-Tense: chic elektrisch rijden met klein rijbereik
DS doet het altijd net even anders en dat geldt ook voor de allereerste elektrische auto van dit merk: de DS3 Crossback e-Tense. -
AUTOTEST
Test MG ZS: elektrische SUV met een verrassend scherpe prijs
De Chinese MG ZS verrast niet alleen met zijn hoge veiligheidsscore bij botsproeven, maar ook met zijn lage prijs: amper 30 mille voor een rijk uitgeruste, volledig elektrische SUV. -
AUTOTEST
Test Peugeot 2008: smaakmaker met enig ongemak
Peugeot zet ons op het verkeerde been. Het merk spreekt zelf van de Peugeot 2008 SUV. Maar bij een SUV verwacht je een hoge zit en een hoge instap. En die biedt deze Peugeot nou juist niet. -
Zomerfruit en chocola zouden zonder bijen niet bestaan: zo help je deze insecten een handje
Het is dat bijen geen horloges dragen, anders zouden die op vijf voor twaalf staan. Voor hen, maar ook voor ons eigen hachje, is het daarom zaak om ze een handje te helpen. Want zomervruchten, chocola en notenrepen kunnen door bijensterfte zomaar tot de geschiedenis gaan behoren. Help de natuur een handje met je eigen insectenhotel. Wij leggen uit hoe je start.
-
PREMIUM
Waarom jouw nieuwe auto geen SUV wordt maar een SDV
-
-
-
PREMIUMkeiverliefd op mijn auto
Eerst vond Ciska de Challenger maar saai, nu is ze verliefd op de auto: ‘Meteen vrolijk als Martin ’m start’
Als het aan Ciska van der Linde had gelegen, reden zij en haar man Martin niet rond in een Dodge Challenger, maar in een Ford Mustang. Maar goed dat de Amersfoortse toch naar het tegenvoorstel luisterde, want inmiddels is ze om en ook helemaal weg van de Challenger, ook al rijdt ze er zelf niet in…Amersfoort -
PREMIUM51
Hoe gezond zijn melkvervangers zoals havermelk: ‘Bevatten geen cholesterol, maar ze verschillen veel’
‘Melk is goed voor elk’ was jarenlang een bekend gezegde. Klopt dat nog? Want melkvervangers zijn enorm populair en beter voor het milieu. Maar zijn ze ook even gezond als koemelk? Een rondje langs de melkvelden. ,,Het eten van zo’n 400 gram zuivelproducten verlaagt het risico op darmkanker met 15 procent.”
-
AUTOTEST
Test Mercedes-Benz A200 Limousine: volwassen mini-Mercedes
-
auto-expert21
Dit zijn de veiligste zitplaatsen in een bus
Busvervoer staat als relatief veilig bekend. En toch waren er vorige week vier doden te betreuren bij een eenzijdig busongeval in Duitsland. Lezer Jancko Rijpma vraagt zich af of er wel voldoende eisen worden gesteld aan bussen. Onze auto-expert Niek Schenk geeft antwoord. -
-
VIDEO | Amerikaan zonder armen en benen bestuurt truck met joystick