Nieuw aan de pomp: een brandstof die ‘90 procent minder CO2 uitstoot’
Dieselrijders is het wellicht al opgevallen: bij een aantal tankstations in Nederland kun je tegenwoordig HVO 100 tanken. De CO2-uitstoot zou met deze nieuwe diesel tot 90 procent worden verminderd, beweert de Finse producent Neste. Autobedrijf PSA heeft al groen licht gegeven om de brandstof te gebruiken in onder meer Peugeots.
HVO 100 staat voor Hydrotreated Vegetable Oil en is een circulaire brandstof, die wordt gewonnen uit afval. De brandstof wordt in Rotterdam geraffineerd en bestaat uit volledig hernieuwbare biomassa. Daaronder vallen afvalvetten, restvetten en plantaardige oliën. De grondstof wordt gezuiverd en bij hoge temperatuur behandeld met waterstof. Daardoor krijgt het dezelfde chemische samenstelling als fossiele diesel, schrijft tankbedrijf Tamoil.
De onder meer bij dat bedrijf verkrijgbare diesel heeft een snelle ontsteking voor een volledige verbranding en hoeft dus niet bijgemengd te worden. De roetvorming is volgens de Finse producent Neste gemiddeld 33 procent lager dan bij fossiele diesels en de NOx-uitstoot zou tot 9 procent lager liggen.
Omdat de planten die ervoor zijn verwerkt al CO2 uit de atmosfeer hebben opgenomen, compenseert dit wat er tijdens de verbranding in de dieselmotor weer wordt uitgestoten, vandaar dat de brandstof als duurzaam wordt aangemerkt.
Goedgekeurd
De genoemde kenmerken komen van de sites van Tamoil en Neste; openbaar onafhankelijk onderzoek naar de brandstof is niet voorhanden. HVO wordt wel al jaren gebruikt in vrachtwagens en in de scheepvaart. Sinds begin dit jaar belandt het ook steeds vaker in het zicht van automobilisten. Dat is mede te danken aan het feit dat PSA de brandstof heeft goedgekeurd voor alle Peugeots, Citroëns en DS’en met een Euro 5- of Euro 6-dieselmotor. Daarmee doet de fabrikant de toezegging dat deze modellen zonder problemen kunnen rijden op deze brandstof.
Een van de nadelen is de beperkte productie. ,,De wereldwijde productie van HVO is momenteel zo’n 5,5 miljard liter", aldus Germ Wiersma, directeur van groothandel Future Fuels Wholesale uit Heerenveen tegenover Automobiel Management. Ter indicatie: alleen al in Nederland werd vorig jaar circa acht miljard liter gewone diesel getankt.
Ander nadeel: de prijs. HVO is volgens Future Fuels 5 tot 15 cent per liter duurder dan reguliere diesel. De brandstof is nu al bij zo'n 70 tankstations in Nederland verkrijgbaar, maar dat worden er volgens Future Fuels nog dit jaar zeker een paar honderd.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Waarom jouw nieuwe auto geen SUV wordt maar een SDV
-
Den Haag kondigt nieuwe subsidie aan: 3500 euro voor sloop van oude bestelauto’s
De gemeente Den Haag heeft een nieuwe subsidie aangekondigd voor de sloop van vervuilende bestelauto’s. Dit om bij te dragen aan schonere lucht en ondernemers te helpen bij de overgang naar de zero-emissiezone in 2025.Den Haag -
PREMIUM
Terug naar 130 km/uur: wat kost het de automobilist en de schatkist, en hoe zit het met de stikstof?
Wat PVV, VVD, NSC en BBB betreft razen automobilisten straks weer de hele dag met 130 km/uur over de snelweg. Maar wat betekent dat voor de verkeersveiligheid en scheelt het veel reistijd? Hoeveel belastinggeld gaat het kosten? Acht vragen. -
eigen tuin eerst
Met deze vergeten planten kun je ook zonder tuin tuinieren
Niet iedereen beschikt over een grote tuin. Wil je toch met je groene vingers aan de slag, denk dan eens aan deze vergeten plant die ooit zo populair was en veel geschilderd werd in de 17de eeuw. -
Frituurvet, algen: hier kunnen dieselauto's óók op rijden
Dieselmotoren werden oorspronkelijk ontworpen om te draaien op pindaolie. Ook vandaag de dag kunnen diesels op veel meer milieuvriendelijke alternatieven rijden dan benzinemotoren.
-
PREMIUM39
Lieve Debby: ‘Ik wil geen seksloos leven, ik ben bang dat ik het ergens anders moet zoeken’
-
-
-
‘Exclusieve’ auto's werden zonder overleg uit garage verwijderd, nu wacht eigenaar flinke schadevergoeding
Ruim dertig jaar lang stalde een man zonder problemen 11 bijzondere auto's in een parkeergarage in Den Haag, tot de garagehouder Q-Park er genoeg van had. De eigenaar zou met zijn voertuigen onder meer buiten de vakken parkeren, meer plaats innemen dan waarvoor betaald is en plaatsen gebruiken als opslagruimte. Q-Park verwijderde zijn wagens zonder overleg en dat blijkt nu onterecht: de eigenaar krijgt een schadevergoeding tot maximaal 25.000 euro.Den Haag -
auto-expert7
Mag je met een open wond autorijden?
In hoeverre mag je nog steeds autorijden bij gezondheidsproblemen of als je onder medische behandeling bent? Lezer Janny Hoogeveen vraagt zich af of je bijvoorbeeld met een open wond toch nog achter het stuur mag. Onze auto-expert Niek Schenk geeft antwoord.
-
met video
Auto vliegt rijdend in brand op A4: voertuig binnen enkele minuten in lichterlaaie
Roelofarendsveen, Den Haag, Oud Ade, Amsterdam, Hoogmade, Rotterdam -
Verzonken portiergrepen zijn hip maar ook gevaarlijk: Duitse ANWB waarschuwt eigenaren
Ze zijn elegant en aerodynamisch, maar zeker niet zonder gevaar: de modieuze verzonken deurgrepen, die steeds meer automerken toepassen. De ADAC waarschuwt eigenaren van auto's met deze handgrepen voor het risico dat hulpverleners de deuren niet, of niet snel genoeg, kunnen openen. -
-
oproep
Wil jij fietsen op de nieuwste e-bikes? Geef je op voor onze fietstest