Autorijden voor 20 euro per maand: de Citroën Ami is een ‘stadsauto’ nieuwe stijl
Hij gaat niet harder dan 45 kilometer per uur en biedt slechts plaats aan twee personen, maar volgens Citroën is deze nieuwe Ami de ideale stadsauto van de toekomst. De piepkleine elektrische tweezitter is zojuist gepresenteerd en komt begin 2021 op de markt, valt zonder B-rijbewijs te besturen en gaat – met een abonnement – zo’n 20 euro per maand kosten.
Met dit nieuwe kleine model wil Citroën elektrisch rijden bereikbaar maken voor het grote publiek, zo claimt het merk zelf. De moderne versie van de Ami (‘vriend’ in het Frans) is dan ook een heel ander concept dan de gezinsauto uit de jaren zestig en zeventig die dezelfde naam droeg. De moderne Ami is minder dan tweenhalve meter lang, 1,39 meter breed, 1,52 meter hoog en moet een slimme oplossing zijn voor mensen die snel en gemakkelijk door drukke stadscentra willen rijden.
In de Ami is plaats voor twee personen, waarbij de bestuurder iets verder naar voren zit dan de eventuele passagier. Die opstelling scheelt ruimte op schouderhoogte. Verwacht niet te veel van het ruimteaanbod: het is nogal knus en lange mensen zitten niet heel comfortabel. Maar goed, deze Ami is dan ook vooral bedoeld voor korte ritjes. Achter de stoelen is plaats voor een klein beetje bagage, al kun je de ‘achterbak’ alleen vanbinnen bereiken.
Slim en goedkoop
Citroën besloot de Ami geen achterklep te geven, omdat dat de auto lichter en goedkoper maakt. De Franse fabrikant heeft dit model zo slim en goedkoop mogelijk willen ontwerpen. Om ontwikkelings- en productiekosten uit te sparen zijn de voor- en achterkant vrijwel identiek vormgegeven en de twee grote zijdeuren gelijk van vorm. Wel openen ze allebei anders: die aan de bestuurderskant gaat open in tegengestelde richting, de passagiersdeur op de gebruikelijke manier.
Het interieur is vrolijk vormgegeven maar opgetrokken uit nogal simpele materialen: het knetterharde plastic lijkt zo uit een 3D-printer gerold, maar blijkt op het eerste gezicht behoorlijk krasvast en stevig – niet onbelangrijk als de Ami wordt ingezet als deelauto. De bediening aan boord gaat grotendeels via een smartphone en een bijbehorende app.
De cabine is overigens helemaal dicht zodra de deuren gesloten zijn. Dit in tegenstelling tot sommige versies van – bijvoorbeeld – de Renault Twizy. Wie een raampje open wil doen, doet dat in de Ami op dezelfde manier als in de aloude 2CV (‘de Eend’) door het onderste deel omhoog te klappen.
Voor de buitenkant heeft het merk allerlei details ontwikkeld, zodat kopers hun Ami een eigen stijl kunnen geven: de kunststof panelen op de buitenzijde zijn altijd ‘greige’ (de tint houdt het midden tussen grijsblauw en beige) van kleur, maar er is keuze uit diverse accessoires zoals stickers, wielelementen en zelfs een dakspoilertje.
45 km/u
Een terechte en interessante vraag: is de 485 kilo zware Ami wel een echte auto? Hij gaat immers niet harder dan 45 kilometer per uur, je mag hem met een brommerrijbewijs al rijden als je 16 bent (in Frankrijk zelfs vanaf 14 jaar) maar hij mag de snelweg niet op. Buiten een stadscentrum kun je er dus niet zo veel mee. Vooralsnog heeft Citroën overigens geen plannen voor een snellere versie, zoals Renault dat met de Twizy wel doet.
Het batterijenpakket van 5,5 kilowattuur is na maximaal 70 kilometer leeg, dus het is sowieso slim om met een Ami lekker binnen de bebouwde kom te blijven. Voordeel van de relatief kleine accu is wel dat hij vrij snel weer is opgeladen: aan een gebruikelijk stopcontact met 230 volt duurt het drie uur voordat de cellen vol zijn, aan een publieke laadpaal of wallbox gaat dat aanmerkelijk sneller.
Over prestaties rept Citroën met geen woord maar die zijn ook niet zo relevant bij een elektrische stadsauto. Wel profiteert de Ami volgens z’n makers van de snelle reacties die een elektromotor per definitie biedt; vlot invoegen en accelereren moet geen probleem zijn. Bovendien stoot de Ami lokaal geen schadelijke stoffen uit, waardoor hij ook in de toekomst geen problemen heeft in strengere milieuzones.
Deelauto
Met de komst van een klein elektrisch stadsautootje haakt Citroën aan op de trend van auto’s die gedeeld worden. Vooral in steden wordt zo’n oplossing steeds populairder, omdat gebruikers geen auto hoeven te bezitten maar een Ami kunnen pakken zodra ze hem nodig hebben. Je kunt hem met je mobieltje ontgrendelen, waarna je per minuut betaalt. In Frankrijk hanteert Citroën prijzen van 26 eurocent per minuut via het programma ‘free2move’, dat ook in Nederland wordt uitgerold.
Ook interessant is de mogelijkheid om een soort abonnement af te sluiten voor een Ami: in dat geval betaal je minimaal 19,99 euro per maand om het autootje te kunnen gebruiken. Wie hem volledig zelf wil aanschaffen, betaalt zo’n 7.000 euro voor de instapversie. Dit zijn voorlopig de Franse tarieven, de Nederlandse importeur streeft naar vergelijkbare prijzen voor ons land.
Coolblue
Ook bij het aanschaffen slaat Citroën een moderne weg in: de Ami valt helemaal online samen te stellen en te bestellen, waarna hij naar wens thuis of bij de Citroën-dealer wordt afgeleverd. Voor die afleveringen werkt het merk in Frankrijk samen met een groot warenhuis, FNAC Darty, maar in Nederland zoekt de importeur nog naar mogelijke partners. ,,In de toekomst moet je niet vreemd opkijken als je een Ami kunt bestellen bij partijen zoals Coolblue, Media Markt of Bol.com, bijvoorbeeld.”
De Ami laat zien dat steeds meer autofabrikanten veranderen in zogenoemde ‘mobiliteitsaanbieders’, die meer doen dan gebruikelijke automodellen verkopen. Met dit nieuwe vervoersmiddel gaat Citroën immers de strijd aan met andere elektrische modelletjes zoals de Biro en de Carver. Ook andere automakers waaronder Toyota, Hyundai en Volkswagen snuffelen momenteel aan de gedachte om zeer compacte stadsmodellen te introduceren.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Groene kentekens zorgen voor sterke daling verkoop Rolls-Royce, Porsche en Bentley in Zuid-Korea
-
60
De goedkoopste nieuwe auto van Nederland is puur elektrisch en kost netto 16.000 euro
Een elektrische auto als meest betaalbare model op de Nederlandse automarkt: daar zag het enkele jaren geleden niet naar uit. Toch is het Dacia gelukt om tegelijkertijd met de facelift van de elektrische Spring een flinke prijsverlaging door te voeren. De goedkoopste elektrische auto van Nederland is daarmee - na aftrek van de subsidie voor elektrische auto's - zelfs de goedkoopste auto van Nederland. -
PREMIUM40
Verbreding drukste snelweg van Nederland laat steeds langer op zich wachten: ‘Beter investeren in ov’
De geplande verbreding van de A4 leek vier jaar geleden dichtbij, maar is inmiddels in de ijskast beland. Het bedrijfsleven hoopt dat het nieuwe kabinet er alsnog geld voor vindt, maar natuurverenigingen en omliggende gemeenten hopen dat van uitstel afstel komt. ,,Als je meer verkeer faciliteert, krijg je meer geluid en luchtverontreiniging.”Den Haag, Delft, Westland, Zoetermeer, Schiedam -
Waarom de dwergauto nooit groot is geworden
In de jaren 50 kwamen ze op als goedkope vervoersoplossing voor het grote publiek, om een decennium later als sneeuw voor de zon te verdwijnen: de dwergauto’s. -
Schoonmaaktip
Lenteschoonmaak voor je tuinset: dit sopje gebruik je het beste om weervlekken uit je kussens te krijgen
Vanaf Koningsdag wordt het weer warmer en dat betekent dat we weer op ons terras gaan zitten. Tijd om die kussens uit de opslag te halen en vlekvrij op de tuinset te leggen. Schoonmaakexpert Marja Middeldorp weet als geen ander hoe je algen-, weer en vetvlekken uit tuinkussens en markiezen kunt krijgen.
-
VIDEO | Amerikaan zonder armen en benen bestuurt truck met joystick
-
-
-
PREMIUM
In de Rotterdamse haven staan honderden auto's stof te happen: dit is er aan de hand
Honderden, misschien wel duizenden Chinese auto's staan in de Rotterdamse haven stof te vangen. De elektrische bolides zijn verscheept, maar nog niet verkocht. En er komen waarschijnlijk nog meer auto's deze kant op. Chinese autofabrikanten zijn naarstig op zoek naar extra parkeerterreinen.Rotterdam -
ANWB waarschuwt voor levensgevaarlijk kinderzitje
De ANWB waarschuwt eigenaren en potentiële kopers van een bepaald type kinderzitje. Het gaat om de Peg Perego Viaggio Twist + Base Twist. Dit stoeltje presteert tijdens de frontale botsproef zo ondermaats dat de distributie ervan zelfs is opgeschort.
-
PREMIUM8 vragen17
Gebruikers van Marktplaats maken zich zorgen: kijkt de Belastingdienst nou wel of niet mee?
-
INTERVIEW
‘Robotauto’s gaan mensen helpen, niet vervangen’
Tot voor kort stond hij bekend als één van de beste ‘robotwetenschappers’ van Amerika, maar sinds 2015 werkt Dr. Gill Pratt voor de Japanse automaker Toyota aan – onder meer – zelfrijdende auto’s. ,,Nee, kunstmatige intelligentie kan niet voorkomen dat mensen sterven in het verkeer. Maar wanneer we robots en andere slimme machines op de goede manier inzetten, maken ze onze levens veel veiliger en eenvoudiger. Daar geloof ik heilig in.” -
-
Elektrische gezinsauto wordt echte sportauto: zo opwindend rijdt de Hyundai Ioniq 5 N